  • 41. Data: 2014-11-16 20:28:07
    Temat: Re: inwerter grid tie (on grid)
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    Sunday, November 16, 2014, 6:23:24 PM, you wrote:

    [...]

    > Najtrudniej jest powiedzieć, *dlaczego* coś zostąło nazwane tak, a nie
    > inaczej. "Tracker", który nadąża za paramertrami podaży energii ze źródła
    > fotowoltaicznego, to dość mało musi być pojętny. Charakterystyka takiego
    > źródła jest prosta, w przybliżeniu prostokątna. Napięcie jest w miarę
    > stałe, niewiele zmienia się ze wzrostem pobieranego prądu. Aż do momentu,
    > kiedy zbliży się do stanu, kiedy przemiana fotonów w elektrony przestanie
    > wydolić. Wtedy napięcie leci na łeb na szyję. Z grubsza więc wystarczy
    > czerpać prąd nie dopuszczając do spadku napięcia.

    Jasne. Tylko zapomniałeś, że na wartość tego napięcia bardzo mocno
    wpływa temperatura. A punkt mocy maksymalnej jest na kolanie
    charakterystyki :(

    > Dokładnie tak samo jest przy zasilaniu z paneli nie inwerterów AC,
    > tylko regulatorów ładowania akumulatorów. Jednak nie spotkałem się z
    > przypadkiem, by w układach DC zasilanych z paneli słonecznych ktoś
    > mówił o "trackerach".

    Mało słyszałem. Podstawą dobrej przetwornicy do paneli PV jest
    szukanie punktu mocy maksymalnej. Obecnie zazwyczaj metodą ,,zaburz i
    sprawdź".

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 42. Data: 2014-11-16 20:34:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek Maciejewski napisał:

> [...]
    > to do sieci"
    > Otóż ile się da to wiadomo. Tyle ile wynosi iloczyn współrzędnych
    > w punkcie kolana na charakterystyce U=f(I) panela słonecznego. Ten
    > iloczyn jest stały bez względu na czynnik czasu. Zatem moc oddawana
    > do sieci musi być stała bez względu na chwilę czasową. Czyli będzie
    > oddawana w postaci dłuuuugiego prostokąta od chwili włączenia do
    > wyłączenia przetwornicy (a wskutek konieczności przełączania kierunku
    > przepływu prądu wskutek zmiennej biegunowości sieci, w postaci ciągu
    > prostokątów długości 10 ms o wsp. wypełnienia bliskim 100%)

    Biegunowość sieci jest tu nieistotna -- nie chodzi o kierunek przepływu
    prądu (w obwodzie), tylko o kierunek przekazywania mocy (z elektrowni
    do sieci). Zatem nie prostokąt, lecz po prostu linia prosta. Teraz
    pytanie, czy w obwodzie prądu zmiennego można mówić o charakteryzującej
    go (czyli stałej) mocy. Ma ono charakter "ideologiczny" i taka też
    będzie każda odpowiedć: i tak, i nie.

    > Jak wyobraźni ci nie staje, weź ołówek i sobie porysuj to i owo.

    Rysunek na pewno pomoże, ale wszystkiego nie zastąpi. Teko wszystkiego,
    jak historie i legendy głoszą, nie rozumiał Edison i miał za złe Tesli,
    że wszystko kuma.

    --
    Jarek

  • 43. Data: 2014-11-16 20:39:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > No to sobie policz pojemność kondensatora potrzebną do zgromadzenia
    > choćby tylko ładunku odpowiadającego energii półokresu oddawanej
    > przez przetwornicę powiedzmy 1000W. A przecież potrzebna by była
    > o rząd większa pojemność. I porównaj taki kondensator z wielkością
    > typowej przetwornicy 1 kW :)

    Jaka to jest "typowej przetwornica 1 kW"? Typowe, to tak 20-60 kW
    raczej. Waga przerośniętego tucznika albo i wołu -- 150-200 kilo
    przynajmniej. Indukcyjności w środku też sporo, ale przyznam się
    szczerze, że nigdy się dokładnie nie zastanawiałem, w czym tam się
    i kiedy energia kolibie.

    > A wiesz że o tym nie pomyślałem? Rzeczywiście, masz rację :) Tym
    > niemniej, przetwornice do kilku kW są jednofazowe i tu ten kłopot
    > występuje. Albo prostokąt albo 50% wykorzystanie panela.

    Te mocy od kilkunastu kW są trójfazowe, ale mają kompletnie odseparowane
    od siebie obwody każdej z faz. Miewają też po dwa lub trzy trackery na
    fazę. A te jeszcze większe, podchodzące pod MW, są po prostu zespołem
    mniejszych inwerterów. Takiego inwertera, żeby miał na wejściu jeden
    obwód DC, który zasila trzy fazy, to ja nie spotkałem (co nie musi
    znaczyć, że nikt takich nie robi).

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2014-11-16 20:41:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 16 Nov 2014 19:51:20 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):
    > No to sobie policz pojemność kondensatora potrzebną do zgromadzenia
    > choćby tylko ładunku odpowiadającego energii półokresu oddawanej przez
    > przetwornicę powiedzmy 1000W.

    10J. Tyle co srednie lampy blyskowe. 220uF/300V

    W sumie to taki panel powinien miec spora pojemnosc, no ale on na 1V.

> [...]
    > niemniej, przetwornice do kilku kW są jednofazowe i tu ten kłopot
    > występuje. Albo prostokąt albo 50% wykorzystanie panela.

    Ale prostokata wprost do sieci nie podlaczysz. Musi byc np dlawik,
    ktory w sumie tez energie przechowuje.
    RoManie - rdzen do przetwornicy 1kW 50Hz to jaki duzy ?

    Chyba ze na wewnetrzne potrzeby - wtedy prostokat wystarczy ...

    J.

  • 45. Data: 2014-11-16 21:19:13
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 16 Nov 2014 20:41:55 +0100, J.F. napisał(a):

    > 10J. Tyle co srednie lampy blyskowe. 220uF/300V
    Ano, a zważywszy że konstrukcyjnie trudno by opróżniać ten kondensator
    do zera co półokres to trzeba by mieć jakieś 10 razy wiecej, czyli
    2000uF/300V na 1 kW mocy przetwornicy. We wszystkich znanych mi
    przetwornicach tego rzędu mocy jako żywo nie ma takiego kondziola, co
    znaczy że muszą oddawać moc prostokątnie. Co z kolei nie mieści mi się w
    głowie - są przecież jakieś minimalne wymogi na zawartość harmonicznych
    w napięciu sieciowym, co narzuca co najwyżej kilkuprocentowy udział
    takich przetwornic w ogólnym bilansie sieci.

    > W sumie to taki panel powinien miec spora pojemnosc, no ale on na 1V.
    Hę?

    > Ale prostokata wprost do sieci nie podlaczysz. Musi byc np dlawik,
    > ktory w sumie tez energie przechowuje.
    > RoManie - rdzen do przetwornicy 1kW 50Hz to jaki duzy ?
    Z drutem parę kilo napewno :)

    --
    Jacek

  • 46. Data: 2014-11-16 21:59:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Sunday, November 16, 2014, 8:41:55 PM, you wrote:

    > 10J. Tyle co srednie lampy blyskowe. 220uF/300V

    W falowniku trzeba trochę więcej, powiedzmy 1000uF/400V

> [...]
    > ktory w sumie tez energie przechowuje.
    > RoManie - rdzen do przetwornicy 1kW 50Hz to jaki duzy ?

    Duży :( Bez PWM nie ma mowy. Poza tym - dławik bezpośrednio filtrujący
    50Hz daje spore przesunięcie fazowe między prądem a napięciem :(

    > Chyba ze na wewnetrzne potrzeby - wtedy prostokat wystarczy ...

    Zazwyczaj. Na dobrą sprawę można ustalić stałe wypełnienie w falowniku
    na poziomie 2x25% i mieć w nosie. Szczytowe i skuteczne się zgodzi.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 47. Data: 2014-11-17 13:14:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał w wiadomości
> [...]
    >przetwornicach tego rzędu mocy jako żywo nie ma takiego kondziola, co
    >znaczy że muszą oddawać moc prostokątnie.

    Nie rozbieralem, ale to nie jest jakies niewyobrazalne.

> [...]
    >w napięciu sieciowym, co narzuca co najwyżej kilkuprocentowy udział
    >takich przetwornic w ogólnym bilansie sieci.

    Kiedys UPS takie dawaly, wiele nadal daje i ludzie z tym zyja.
    Ale do sieci to sobie nie wyobrazam.

    >Hę?

    Pojedyncze ogniwo to ma ponizej 1V, ale powierzchnia duza, to i
    pojemnosc spora.
    Ciekawe jaka np przy 1m^2. No, moze raczej 100cm^2 - z takich i
    mniejszych panele zrobione.
    Ciekawe na jak dlugo zgromadznonych ladunkow starczy ...

    >Z drutem parę kilo napewno :)

    Pare kilo to znosnie, pytanie czy nie pareset :-)
    Dlawik do lampy rteciowej/sodowej chyba dobrym przykladem, ale on na
    ~100W ...

    J.

  • 48. Data: 2014-11-17 13:45:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > Nie rozbieralem, ale to nie jest jakies niewyobrazalne.

    Błąd w rozumowaniu i to straszny. 1000uF czyli 1uF/W wystarczy, żeby
    zapewnić napięcie tętnień (p-p) poniżej 30V przy prostowaniu
    dwupołówkowym napięcia naszej sieci energetycznej.

    Przy zasilaniu z ogniw i obciążeniu sinusoidalnym mamy coś podobnego
    ale znacznie mniejszy prąd tętnień, ponieważ prąd średni dostarczany z
    ogniw to dla napięcia szyny DC 320V i mocy wyjściowej 1kW to ok. 3.1A
    a prąd szczytowy jest ok. dwukrotnie większy. Czyli w rzeczywistości
    na kondensatorze występują lepsze warunki pracy niż w przypadku układu
    prostownika, gdzie ładowanie kondensatora występuje w krótkich
    odcinkach a rozładowanie w długich (rząd 1/5 do 4/5). Tu ładowanie
    kondensatorów jest przez 1/3 czasu a rozładowanie przez 2/3 czasu co
    daje znacznie mniejszą amplitudę tętnień.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 49. Data: 2014-11-17 15:52:40
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 17 Nov 2014 13:45:47 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

> [...]
    Zrobić można ale się nie robi. Wszystkie przetwornice jakie widziałem są
    o rząd wielkości mniejsze od tego koniecznego kondensatora.

> [...]
    > kondensatorów jest przez 1/3 czasu a rozładowanie przez 2/3 czasu co
    > daje znacznie mniejszą amplitudę tętnień.
    Nie bardzo rozumiem skąd taki podział. Mnie z rozumowania wychodzi że
    kondensator musi oddawać jakąś moc przez 10 ms i może być doładowywany
    przez kolejne 10, co daje 1/2.
    W czasie oddawania mocy jego napięcie będzie spadać i ten spadek będzie
    odwrotnie prop. do pojemności i wprost prop. do zdolności układu do
    odbierania potrzebnej mocy chwilowej mimo spadku napięcia. A to zależy
    od konstrukcji. Kompromis potrzebny, bo skuteczne układy będą
    skomplikowane i drogie, a mało skuteczne będą wymagały wielkiego
    kondensatora. Trzeba też zauważyć przepływ połowy mocy przetwornicy
    przez kondensator, co też nakłada wymogi. Byle g... się nie wyrobi i
    zagotuje.

    --
    Jacek

  • 50. Data: 2014-11-18 17:29:07
    Od: "kociosta" <k...@g...pl>

    "trakerami" nazywają też instalacje podążające za słońcem

    ---
    Ta wiadomosc e-mail jest wolna od wirusow i zlosliwego oprogramowania, poniewaz
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.