  • 51. Data: 2015-04-12 16:00:32
    Temat: Re: inwerter grid tie (on grid)
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    dyskusyjnych:n1ekc8amust8$....@4...n
    et...

> [...]
    > bez obciazenia 230.0V.
    > Wlaczamy kilka zarowek na nominalna moc 230W, na przylaczu spada
    > napiecie powiedzmy do 229.5V, plynie prad 0.998A.
    > Podlaczamy inwerter, on ma np 230.2V, rezystancje kabli sa takie
    > ze zarowki biora 1A, 0.8A plynie z inwertera, na przylaczu napiecie
    > wzrasta do 229.9V, z sieci plynie brakujace 0.2A.
    > Sloneczko zaswieci mocniej, napiecie na inwerterze rosnie do 230.5V,
    > Napiecie na przylaczu rosnie np do 230.1V, i prad plynie do sieci a
    > nie z sieci. Rozplyw sie ustala tak ze do zarowek plynie 1.002A, do

    Ok, a jak to się ma do przekazywanej mocy?
    Powiedzmy, że inwerter produkuje w danej chwili 1,5 kW, a jakieś inne źródło
    ma dostać 2,0 kW (np. bojler z grzałką o takiej mocy).
    I może dostać od razu 2,0 kW, pobierając z sieci dodatkowe 0,5 kW, ale ze
    względu na kretyńskie zasady rozliczania (czyli brak pełnej kompensaty
    między prądem pobieranym i oddawanym) zapewne bardziej ekonomicznie jest mu
    dać tyle prądu, ile wyprodukuje w danej chwili inwerter.
    Najwyżej będzie się dłużej grzał, ale to nie problem.

    A dopiero w przypadku nadprodukcji przez inwerter wypluć tą nadwyżkę do
    sieci?

    Da się to zrobić w miarę tanim kosztem - czyli takim, który by nie
    przekraczał 1/4 rocznego zużycia energii przez ten bojler?

  • 52. Data: 2015-04-13 11:01:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Cavallino" napisał w wiadomości
    grup

    >Ok, a jak to się ma do przekazywanej mocy?

    Proporcjonalnie do pradu. Gorzej przy obciazeniu nie czysto
    rzeczywistym.

> [...]
    >inwerter.
    >Najwyżej będzie się dłużej grzał, ale to nie problem.

    A to juz troche zabawy.
    Mozna podlaczyc bojler jakos specjalnie do inwertera, z wyborem
    zasilania ktore jest dostepne,
    mozna mu dorobic regulator sprzezony z licznikiem poboru z sieci -
    jesli pobieramy moc z sieci,
    to przykrecamy galke bojlerowi.
    I na dobra sprawe to wcale nie musi przez inwerter przechodzic -
    bojler sobie radzi na pradzie stalym, moze byc nawet sens wmontowania
    dodatkowych grzalek zasilanych z roznych obwodow.

    Wypluwanie do sieci to temat na dluzsza dyskusje.
    Zaczac chyba trzeba od ustalen z energetyka.

    >Da się to zrobić w miarę tanim kosztem - czyli takim, który by nie
    >przekraczał 1/4 rocznego zużycia energii przez ten bojler?

    No, wersja podstawowa, ktora proponuje wyzej wydaje sie byc stosunkowo
    prosta.
    Jakis regulator mocy grzalek - czy przekazniki, czy autotransformator,
    czy tyrystory - choc inwerter moze tyrystorow nie lubic.
    Do tego ambitny regulator tak dopasowujacy moc, aby nie pobierac pradu
    z sieci.
    Plus protokol uzgodnien z zona - o ktorej godzinie ciepla woda musi
    byc.
    Wydaje sie niedrogie dla elektronika hobbysty, ktory chce to poskladac
    sam.

    A tak w ogole to do grzania wody sloncem to lepsze panele grzejne.

    J.

  • 53. Data: 2015-04-13 17:12:29
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    a.pl...

    > Proporcjonalnie do pradu.

    To znaczy?
    Bo raz inwerter produkuje 0,5 kW, a raz 3 kW.

> [...]
    > ktore jest dostepne,
    > mozna mu dorobic regulator sprzezony z licznikiem poboru z sieci - jesli

    A jakim sensie przykręcamy gałkę?

> [...]
    > grzalek zasilanych z roznych obwodow.

    > Wypluwanie do sieci to temat na dluzsza dyskusje.

    Nie - to akurat nie problem, wypluje się samo jak nic w domu nie odbierze.
    Ale mnie chodzi o to, żeby to wypluwanie było jak najmniejsze, a zużycie w
    domu jak największe.

> [...]
    > tyrystory - choc inwerter moze tyrystorow nie lubic.
    > Do tego ambitny regulator tak dopasowujacy moc, aby nie pobierac pradu z

    Coś gotowego istnieje w elektryce?

> [...]
    > sam.
    >
    > A tak w ogole to do grzania wody sloncem to lepsze panele grzejne.

    Założenie jest takie, że gdy bojler się nagrzeje, ma się włączać klima, a
    takie panele latem do niczego się nie przydadzą.

  • 54. Data: 2015-04-14 11:53:23
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2015-04-12 o 16:00, Cavallino pisze:

    > Ok, a jak to się ma do przekazywanej mocy?
    > Powiedzmy, że inwerter produkuje w danej chwili 1,5 kW, a jakieś inne
    > źródło ma dostać 2,0 kW (np. bojler z grzałką o takiej mocy).

    Inwerter stara się wysyłać w sieć maksimum tego co co mogą w danych
    warunkach wyprodukować panele.

> [...]
    > kompensaty między prądem pobieranym i oddawanym) zapewne bardziej
    > ekonomicznie jest mu dać tyle prądu, ile wyprodukuje w danej chwili

    Jesteś tego pewien? Chyba nie, bo sam piszesz "zapewne".
    Podobno, energetycy mają płacić bardzo dobrą cenę za prąd z małych
    przydomowych elektrowni.

> [...]
    > Da się to zrobić w miarę tanim kosztem - czyli takim, który by nie
    > przekraczał 1/4 rocznego zużycia energii przez ten bojler?

    Aby spełnić te założenia najprościej by było podłączać drugą,
    odpowiednio dobraną grzałkę(*) w bojlerze prawie bezpośrednio do paneli
    a wyłączać inwerter w czasie gdy grzeje się woda. Sterowanie w tym
    przypadku jest trywialne i tanie. Niestety, nie osiągnie się tym
    sposobem maksymalnego wykorzystania dysponowanej mocy paneli. Inwerter
    potrafił by wycisnąć maksymalną moc ale z założenia nie pracuje bez
    zewnętrznego napięcia na swoim wyjściu. Więc nie można podłączyć samej
    grzałki bezpośrednio do inwertera. Należało by raczej zbudować dodatkowy
    układ optymalizacji zasilania grzałki.

    (*) Pisze o drugiej grzałce aby uprościć układ sterowania przy potrzebie
    dogrzania wody także z sieci. Prawie znaczy z odpowiednim
    zabezpieczeniem i odłączaniem lub nawet w optymalnym rozwiązaniu
    sterowaniem prądem o czym powyżej.

  • 55. Data: 2015-04-14 18:16:56
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "t-1" <t...@t...pl> napisał w wiadomości grup

    > Inwerter stara się wysyłać w sieć maksimum tego co co mogą w danych
    > warunkach wyprodukować panele.

    Tak, o tym właśnie piszę.

    > Jesteś tego pewien? Chyba nie, bo sam piszesz "zapewne".
    > Podobno, energetycy mają płacić bardzo dobrą cenę za prąd z małych
    > przydomowych elektrowni.

    Kiedyś (czyli za prawie rok) i też na krótki okres.
    Na razie płacą 0,16 gr a prąd kupujesz za 0,60.

    > Aby spełnić te założenia najprościej by było podłączać drugą, odpowiednio
    > dobraną grzałkę(*) w bojlerze prawie bezpośrednio do paneli a wyłączać
    > inwerter w czasie gdy grzeje się woda.

    Nie bardzo wierzę w prostotę przeróbki bojlera na dwie grzałki, z czego
    jedną na prąd stały.
    Ale chętnie przyjmę jakieś propozycję takiego rozwiązania (np. linki do
    takich podwójnych grzałek).

> [...]
    > napięcia na swoim wyjściu. Więc nie można podłączyć samej grzałki
    > bezpośrednio do inwertera. Należało by raczej zbudować dodatkowy układ

    No właśnie o niego pytam.

> [...]
    > i odłączaniem lub nawet w optymalnym rozwiązaniu sterowaniem prądem o czym

    Jasne, zrozumiałem przekaz, już zresztą o tym myślałem, ale nie wydaje mi
    się to ani proste, ani pewnie również tanie.
    Zwłaszcza że trzeba by dodać układ który odetnie zasilanie tej grzałki na
    prąd stały w zależności od nastawów wyłącznika termicznego w bojlerze.

  • 56. Data: 2015-04-14 21:41:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Tak, o tym właśnie piszę.

    Ale to jeszcze inne zagadnienie.

    >Nie bardzo wierzę w prostotę przeróbki bojlera na dwie grzałki,

    No coz, teraz to moze byc trudne, dawniej znajomy nie mial problemu
    wyciac z baniaku otwor i wstawic grzalke.

    > z czego jedną na prąd stały.

    To akurat grzalce nie przeszkadza. Chyba ze jakas mikrofalowa,
    indukcyjna itp.

    J.

  • 57. Data: 2015-04-14 23:03:40
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    .pl...

    > Ale to jeszcze inne zagadnienie.

    To znaczy?

    Ale tak czy tak - już znalazłem o co pytałem:
    http://www.pamel.pl/sklep/prestashop/pl/jednofazowe/
    122-regulator-mocy-i-temperatury-prd2u-maks-2-sondy.
    html

  • 58. Data: 2015-04-14 23:38:43
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2015-04-14 o 23:03, Cavallino pisze:

    > Ale tak czy tak - już znalazłem o co pytałem:
    > http://www.pamel.pl/sklep/prestashop/pl/jednofazowe/
    122-regulator-mocy-i-temperatury-prd2u-maks-2-sondy.
    html

    Nie widzę zastosowania w opisywanych sprawach.

  • 59. Data: 2015-04-15 13:45:40
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "t-1" <t...@t...pl> napisał w wiadomości grup

    122-regulator-mocy-i-temperatury-prd2u-maks-2-sondy.
    html

    > Nie widzę zastosowania w opisywanych sprawach.

    A jednak.
    Wybierasz wersję z wejściem prądowym, podłączasz wejście np. do przekładnika
    i na wyjściu regulator wypuszcza tyle prądu ile pokazuje przekładnik.