  • 31. Data: 2014-11-16 16:04:23
    Temat: Re: inwerter grid tie (on grid)
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    [...teorye na temat słonecznych bateryj...]

    > To wszystko w uproszczeniu, liczby przykladowe, ale raczej dosc dobre.
    > Przy AC dochodzi komplikacja z napieciami chwilowymi i przesunieciami
    > fazowymi.

    Teoria może i dobra, ale z dzisiejszą praktyką niewiele ma wspólnego.
    Układy, których teraz używa się do łączenia ogniw słonecznych z siecią
    energetyczną, nazywa się "trackerami", a nie "inwerterami" ("inwerter"
    pozostał jako handlowa nazwa całej skrzynki). Jak sama nazwa wskazjue,
    nadążają one za przebiegiem napięcia sieci, które może być odkształcone,
    nie musi być sinusoidalne. Nie rozpatruje się tego jako obwód AC, tylko
    DC o stale zmieniających się parametrach -- w krótkich odcinakach czasu
    (grubo poniżej milisekundy) zasilanie dostosowuje się do sieci i pcha
    do niej tyle mocy, ile akurat jest dostępne. Ale ja o tym już tu kiedyś
    pisałem, może nawet więcej niż jeden raz.

    Jarek

    --
    Dookoła krążą sobie różne prądy,
    Na te prądy różne róznych są poglądy.

  • 32. Data: 2014-11-16 16:39:40
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > pozostał jako handlowa nazwa całej skrzynki). Jak sama nazwa wskazjue,
    > nadążają one za przebiegiem napięcia sieci, które może być odkształcone,

    "Trackerami" nazywa się nie z powodu napięcia w sieci AC tylko śledzenia
    punktu mocy maksymalnej
    jaką można pobrać z ogniw słonecznych tzw. MPPT. Chodzi o najlepsze
    dopasowanie
    odbiornika (invertera) do źródła (paneli słonecznych). Maksymalna moc ze
    źródła pobierze się
    wtedy gdy rezeysnacja odbiornika będzie równa rezystancji wewnętrznej
    źródła.
    Analogicznie jak przy dopasowaniu anteny, impedancji falowej itp ...

    Paweł

  • 33. Data: 2014-11-16 17:02:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan pawel napisał:

> [...]
    > odbiornika będzie równa rezystancji wewnętrznej źródła. Analogicznie jak
    > przy dopasowaniu anteny, impedancji falowej itp ...

    No i wszystyko się zgadza -- dopasowują się do źródła, wysysają z niego
    w każdej chwili ile się da, a następnie wpychają to do sieci. Jedno jest
    przecież nierozerwalnie związane z drugim.

    --
    Jarek

  • 34. Data: 2014-11-16 17:42:35
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 16 Nov 2014 17:02:40 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > No i wszystyko się zgadza -- dopasowują się do źródła, wysysają z niego
    > w każdej chwili ile się da, a następnie wpychają to do sieci. Jedno jest
    > przecież nierozerwalnie związane z drugim.

    Co jednoznacznie prowadzi do wniosku że moc do sieci jest oddawana w
    postaci prostokątnych impulsów o wypełnieniu bliskim 100%. Było by to
    dopuszczalne w przypadku góra kilkukilowatowych rozproszonych
    instalacji. Ale co z megawatowymi instalacjami paneli? Też sobie lecą w
    prostokąt?
    --
    Jacek

  • 35. Data: 2014-11-16 17:51:56
    Od: s...@g...com

    użytkownik Zachariasz Dorożyński napisał:
    > A Ktoś nas rucha bez gumki bi liczą sobie za prąd jakby był zrobiony w
    elektrowniach opalanych diamentami.

    Prywatyzacji nie zrobiono po to aby robic ci dobrze.

  • 36. Data: 2014-11-16 18:03:43
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 16 Nov 2014 08:51:56 -0800 (PST), s...@g...com
    napisał(a):

    > Prywatyzacji nie zrobiono po to aby robic ci dobrze

    A po co, po co??
    --
    Jacek

  • 37. Data: 2014-11-16 18:23:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek Maciejewski napisał:

> [...]
    > to dopuszczalne w przypadku góra kilkukilowatowych rozproszonych
    > instalacji. Ale co z megawatowymi instalacjami paneli? Też sobie

    W którym miejscu do takiego wniosku prowadzi?! Idealne by było (a nie
    "dopuszczalne"), gdyby przez 100% czasu oddawana była do sieci maksymalna
    dostępna moc. Tego jednak nie da się tak jednoznacznie powiedzieć, bo tu
    już mamy analizę obwodu AC z tymi wszystkimi kosinusami-fi i innymi takimi.
    Gdyby w sieci był idealny sinus, a lokalne źródło też by było w stanie
    generować taki przebieg, to można by było tak wszystko dobrać, żeby grało.
    I tak się robi synchronizując z siecią uruchamiany właśnie turbozespół 1GW.
    Idealnych sinusów nie ma, ale synchronizuje się tak, że lepiej już nie
    można. Mając do dyspozycji elektronikę i możność szybkiego przeliczania
    wszystkiego na bieżąco, da się zrobić taką "synchronizację" do przebiegu
    niesinusoidalnego.

    Jarek

    PS
    Najtrudniej jest powiedzieć, *dlaczego* coś zostąło nazwane tak, a nie
    inaczej. "Tracker", który nadąża za paramertrami podaży energii ze źródła
    fotowoltaicznego, to dość mało musi być pojętny. Charakterystyka takiego
    źródła jest prosta, w przybliżeniu prostokątna. Napięcie jest w miarę
    stałe, niewiele zmienia się ze wzrostem pobieranego prądu. Aż do momentu,
    kiedy zbliży się do stanu, kiedy przemiana fotonów w elektrony przestanie
    wydolić. Wtedy napięcie leci na łeb na szyję. Z grubsza więc wystarczy
    czerpać prąd nie dopuszczając do spadku napięcia. Dokładnie tak samo jest
    przy zasilaniu z paneli nie inwerterów AC, tylko regulatorów ładowania
    akumulatorów. Jednak nie spotkałem się z przypadkiem, by w układach DC
    zasilanych z paneli słonecznych ktoś mówił o "trackerach".

    --
    Zbudował wilk elektrownię, lecz by prąd uzyskać
    Spalał w niej cały węgiel z kopalni od liska.

  • 38. Data: 2014-11-16 19:31:11
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 16 Nov 2014 18:23:24 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > W którym miejscu do takiego wniosku prowadzi?!
    Z tego to wynika:
    "wysysają z niego w każdej chwili ile się da, a następnie wpychają to do
    sieci"
    Otóż ile się da to wiadomo. Tyle ile wynosi iloczyn współrzędnych w
    punkcie kolana na charakterystyce U=f(I) panela słonecznego. Ten iloczyn
    jest stały bez względu na czynnik czasu. Zatem moc oddawana do sieci
    musi być stała bez względu na chwilę czasową. Czyli będzie oddawana w
    postaci dłuuuugiego prostokąta od chwili włączenia do wyłączenia
    przetwornicy (a wskutek konieczności przełączania kierunku przepływu
    prądu wskutek zmiennej biegunowości sieci, w postaci ciągu prostokątów
    długości 10 ms o wsp. wypełnienia bliskim 100%)
    Jak wyobraźni ci nie staje, weź ołówek i sobie porysuj to i owo.
    --
    Jacek

  • 39. Data: 2014-11-16 19:36:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 16 Nov 2014 17:42:35 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):
> [...]

    Ogniwa sa nieliniowe, wiec to nie takie proste, a i o rezystancji
    trudno mowic. No ale zasada zostaje.

    Sa kondensatory, na chwile moga zgromadzic, ale ... .....

> [...]
    > dopuszczalne w przypadku góra kilkukilowatowych rozproszonych
    > instalacji. Ale co z megawatowymi instalacjami paneli? Też sobie lecą w

    ... ale 3 fazy sinusoidalne to staly przeplyw mocy chwilowej.

    J.

  • 40. Data: 2014-11-16 19:51:20
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 16 Nov 2014 19:36:32 +0100, J.F. napisał(a):

    > Sa kondensatory, na chwile moga zgromadzic, ale ... .....

    No to sobie policz pojemność kondensatora potrzebną do zgromadzenia
    choćby tylko ładunku odpowiadającego energii półokresu oddawanej przez
    przetwornicę powiedzmy 1000W. A przecież potrzebna by była o rząd
    większa pojemność. I porównaj taki kondensator z wielkością typowej
    przetwornicy 1 kW :)

    > ... ale 3 fazy sinusoidalne to staly przeplyw mocy chwilowej.
    A wiesz że o tym nie pomyślałem? Rzeczywiście, masz rację :) Tym
    niemniej, przetwornice do kilku kW są jednofazowe i tu ten kłopot
    występuje. Albo prostokąt albo 50% wykorzystanie panela.
    --
    Jacek