  • 11. Data: 2016-11-04 12:02:16
    Temat: Re: hdparm
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 03/11/2016 21:19, Marsjanin wrote:

    > Model: 2,5" SATA, WDC WD2500BEVT-22A23T0 (01.01A01)
    >
    > Powoduje to np. że kiepsko się nadaje do przechowywania i puszczania
    > muzyki w MP3. Zawsze po zbuforowaniu utworu zdąży się uśpić, a
    > wznawia się po żądaniu kolejnego, przez co program jest potraktowany
    > kilkusekundowym lagiem po kilkunastu sekundach nowego utworu. :)

    Winna jest opcja SecurePark. By to wyłączyć może się okazać, że trzeba
    zrobić upgrade firmware (na stronie WD jest soft). Może wystarczyć
    wspomniany już wdidle3 albo opcja -J w hdparm (AFAIR to samo) - trzeba
    pogóglać.

    man hdparm (fragment)

    -J Get/set the Western Digital (WD) Green Drive's "idle3" timeout
    value. This timeout controls how often the drive parks its
    heads and enters a low power consumption state. The factory
    default is eight (8) seconds, which is a very poor choice for
    use with Linux. Leaving it at the default will result in
    hundreds of thousands of head load/unload cycles in a very
    short period of time. The drive mechanism is only rated for
    300,000 to 1,000,000 cycles, so leaving it at the default
    could result in premature failure, not to mention the
    performance impact of the drive often having to wake-up
    before
    doing routine I/O.

    WD supply a WDIDLE3.EXE DOS utility for tweaking this
    setting,
    and you should use that program instead of hdparm if at all
    possible. The reverse-engineered implementation in hdparm is
    not as complete as the original official program, even though
    it does seem to work on at a least a few drives. A full
    power
    cycle is required for any change in setting to take effect,
    regardless of which program is used to tweak things.

    A setting of 30 seconds is recommended for Linux use.
    Permitted values are from 8 to 12 seconds, and from 30 to 300
    seconds in 30-second increments. Specify a value of zero (0)
    to disable the WD idle3 timer completely (NOT RECOMMENDED!).

    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 12. Data: 2016-11-04 13:37:23
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 03.11.2016 Marsjanin <m...@m...tk> napisał/a:

    > muzyki w MP3. Zawsze po zbuforowaniu utworu zdąży się uśpić, a

    Można jeszcze zastosować obejście problemu w postaci
    prościutkiego skryptu chodzącego w tle, postaci np.:

    #!/bin/bash
    while true; do
    /usr/bin/touch /jakas/sciezka/do/pliku
    /bin/sleep 5
    done

    Wtedy zapis na dysku co 5 sekund nie pozwoli mu się uśpić.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 13. Data: 2016-11-06 18:03:09
    Od: Marsjanin <m...@m...tk>

    Dnia Thu, 03 Nov 2016 14:45:30 -0700, sczygiel napisał(a):

    > Czy ten dysk przypadkiem nie pracuje w jakiejś obudowie zewnetrznej?

    Pracuje w dwóch różnych obudowach zewnętrznych USB na zmianę, w obu
    zachowując się tak samo a do tego inne dyski w tych samych obudowach
    tak się nie zachowują.

    W programie Gmone Disk Utility pod Linuksem po uśpieniu pojawia się
    obok dysku ikonka "Zzz".

    --
    Pozdrawiam,
    Marsjanin

  • 14. Data: 2016-11-06 18:05:54
    Od: Marsjanin <m...@m...tk>

    Dnia Fri, 04 Nov 2016 07:26:45 +0000, Dominik Ałaszewski napisał(a):

    > Jeśli to WDC, to pewnie zlewa tradycyjne ustawienia oszczędzania
    > przekazywane via hdparm.

    Jeszcze nie sprawdzałem, póki co pytam po prostu, skąd taka
    przypadłość. Być może hdparm w sumie mógłby pomóc.

    --
    Pozdrawiam,
    Marsjanin

  • 15. Data: 2016-11-06 18:09:33
    Od: Marsjanin <m...@m...tk>

    Dnia Fri, 04 Nov 2016 11:02:16 +0000, Michal Lukasik napisał(a):

    > By to wyłączyć może się okazać, że trzeba zrobić upgrade firmware

    Chyba po prostu znajdę dla niego inne zastosowanie niż MP3. :) Wygląda
    na dobry materiał do trzymania kopii zapasowych.

    --
    Pozdrawiam,
    Marsjanin

  • 16. Data: 2016-11-06 21:55:10
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj Dominik Ałaszewski, 04 lis 2016 w news:nvhd7l$83g$2
    @node2.news.atman.pl napisałeś/aś:

    > problem. Pomoglo wdidle3. Jest tez zamiennik OS:
    >
    > http://idle3-tools.sourceforge.net/

    Ja dodam tylko, że wdidle załatwia sprawę na stałe. Jest dostępny w zdaje
    się DOS tools w menu startowym hirens boot. Tylko lepiej najpierw
    poszukać w google pod hasłem wdidle+model dysku, czy nie są znane jakieś
    błędy takiej konkretnej pary.

  • 17. Data: 2016-11-08 00:38:52
    Od: Marsjanin <m...@m...tk>

    Dnia Sun, 06 Nov 2016 20:55:10 +0000, pueblo napisał(a):

    > wdidle załatwia sprawę na stałe. Jest dostępny w zdaje się DOS tools
    > w menu startowym hirens boot

    O, dzięki. Będę miał chwilę to spróbuję (chwilowo postawiłem na nim
    inną dystrybucję Linuxa i próbuję się z nią bić - a raczej wolałbym
    przed wszelkimi udogodnieniami nie mieć na nim danych innych niż
    kompletnie niepotrzebne).

    --
    Pozdrawiam,
    Marsjanin

  • 18. Data: 2016-11-08 18:46:48
    Od: Jamnior <j...@g...pl>

    W dniu 2016-11-03 o 22:45, s...@g...com pisze:

    > Czy ten dysk przypadkiem nie pracuje w jakiejś obudowie zewnetrznej?
    >
    > Mam taką z wellanda me-costam45 czy jakos tak. Ona tak miała że dyski w niej szybko
    sie kładły spać.
    > Strasznie wkurzające. Własnie coś koło 20 sekund.
    >
    > Po narzekaniu wellandowi dali mi programik do grzebania w firmware. Za jego pomocą
    przestawiłem sobie ten parametr i juz jest dobrze. :)

    > Więc to może wina obudowy?
    >
    > Spróbuj ten dysk podpiąć bezpośrednio. Jak dalej tak będzie miał to poszukaj
    dedykowanego programu (western digital i seagate na pewno kiedyś takie miały) i za
    jego pomoca daje się takie coś ustawić. Choć nie jestem na bieżąco więc moze już
    takich nie publikują.

    Witam

    Mam taką obudowę z takim właśnie problemem, mógłbyś gdzieś wystawić, lub
    przesłać mi na maila ten programik?
    Będę wdzięczny.

    Jamnior

  • 19. Data: 2016-11-08 22:34:24
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 8 listopada 2016 18:47:20 UTC+1 użytkownik Jamnior napisał:

> [...]
    takich nie publikują.

    > Witam
    >
    > Mam taką obudowę z takim właśnie problemem, mógłbyś gdzieś wystawić, lub

    Skrobnij do mnie na email gmailowy.
    Podesle program bo nie jest duzy.

  • 20. Data: 2016-11-09 10:41:31
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    // Copyright 2005-2009 Western Digital Corporation
    // RESTRICTED RIGHTS LEGEND
    // Use, duplication or disclosure by any commercial industry (public or private),
    private individual or by any Government Agency without an expressed written consent
    of release from Western Digital Corporation is subject to restriction set forth in
    paragraph (b)(3)(B) of the Rights in Technical Data and Computer Software clause in
    DAR 7-104.9(a).
    // Manufacturer is:
    // Western Digital Corporation
    // 20511 Lake Forest Dr.
    // Lake Forest, CA 92630
    // 1-800-275-4932
    //==================================================
    =================
    WDIDLE3 Version 1.05 for DOS

    DESCRIPTION
    - DOS Level utility to setup or report the idle3 value.

    FEATURES
    - Scan for all drives. Non-WD Drives shall only show the model and serial numbers.
    - Uses a Vendor Specific Command to set or get the idle3 timer.
    - Timer can be set from 8 to 25.5 seconds on older drives.
    - Timer can be set from 8 to 300 seconds on newer drives.

    USAGE
    WDIDLE3 [/S[<Timer>]] [/D] [/R] [/?]
    where:
    /S[<Timer>] Set timer, units in seconds. Default=8.0 (8.0 seconds).
    Resolution is 0.1 seconds from 8.0 to 12.7 seconds.
    Resolution is 30 seconds from 30 seconds to 300 seconds.
    Note, times between 12.8 and 30 seconds will be set to 30 seconds.
    /D Disable timer.
    /R Report current timer.
    /? This help info.

    DOS ERRORLEVEL