  • 1. Data: 2016-11-02 23:22:41
    Temat: hdparm
    Od: Marsjanin <m...@m...tk>

    Mam pytanie, bo się pogubiłem.

    Czy hdparm parametry zapisuje sobie w konfigu systemu, z którego jest
    odpalony by używać ich do określonych dysków, czy też w jakiejś sekcji
    firmware (SMART?) na samym dysku twardym, by raz zapisane były aktywne
    w dowolnym komputerze, do którego spontanicznie podłączono dany dysk?

    --
    Pozdrawiam,
    Marsjanin

  • 2. Data: 2016-11-03 09:58:17
    Temat: Re: hdparm
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 2 listopada 2016 23:23:09 UTC+1 użytkownik Marsjanin napisał:
> [...]
    > firmware (SMART?) na samym dysku twardym, by raz zapisane były aktywne
    > w dowolnym komputerze, do którego spontanicznie podłączono dany dysk?

    hdparm sam z siebie niec niegdzie nie zapisuje.
    Zazwyczaj dla kazdego dysku trzeba mieć zapisaną komendę wraz z parametrami.
    czyli jak masz główny dysk to ustawiasz sobie szybki transfer, brak usypiania dysku,
    tryb cichy itp.
    A dla dodatkowego dysku ustawiasz szybki transfer ale również usypianie po jakimś
    czasie.

    Na kazdym komputerze trzeba sobei to ustawic osobno.

    Od biedy mozna by sie pokusic o jakiś skrypt uruchamiany przy montowaniu dysku. Wtedy
    mając prosty skrypt na każdym komputerze można by uruchamiać skrypt z montowanego
    dysku.
    Ale to troche bez sensu bo jak sie okaże że na jednym komputerze dostępne są inne
    tryby obsługi dysku niż na innym to taki mechanizm zaczyna sie robić niewygodny.

    Taki urok...

  • 3. Data: 2016-11-03 11:32:41
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 03/11/2016 08:58, s...@g...com wrote:

    > hdparm sam z siebie niec niegdzie nie zapisuje.

    No nie całkiem prawda bo potrafi zapisać firmware dysku. ;D

> [...]
    tryby obsługi dysku niż na innym to taki mechanizm zaczyna sie robić niewygodny.

    A to już całkiem nieprawda (poza tym, że ustawiamy każdy dysk osobno).
    Na stałe można zmienić jego ustawienia w /etc/hdparm.conf. Od biedy jest
    też crontab.

    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 4. Data: 2016-11-03 19:26:31
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 3 listopada 2016 11:32:54 UTC+1 użytkownik Michal Lukasik napisał:

> [...]
    >
    > A to już całkiem nieprawda (poza tym, że ustawiamy każdy dysk osobno).
    > Na stałe można zmienić jego ustawienia w /etc/hdparm.conf. Od biedy jest

    Ale te ustawienia nie będa szły za dyskiem (o ile nie jest systemowy). A i wtedy nie
    zawsze na każdej plycie takie same tryby transferu bedzie miał dostępne (dziś to
    mniej prawdopodobne ale kiedyś związki dysku z płytą/kontrolerem były bardziej
    problematyczne).

    Jak sobie zapiszesz na komputerze A ustawienia dysku a potem podepniesz do komutera B
    to nie dość że musisz na komputerze B mieć ten sam skrypt ale nawet jak go masz to
    może sie okazać że ten komputer B nie ma dostepnych tych samych trybów transferu co
    Komputer A.

    A chyba o to pytającemu chodziło.

    Jeszcze inaczej:
    Jak masz linuxa i odpowiednio sparametryzowany skrypt z hdparm-em to komp z windowsem
    zupełnie go zignoruje.

  • 5. Data: 2016-11-03 22:19:18
    Od: Marsjanin <m...@m...tk>

    Dnia Thu, 03 Nov 2016 11:26:31 -0700, sczygiel napisał(a):

    > A chyba o to pytającemu chodziło.

    Dzięki za wyjaśnienia. I już spieszę wyjaśnić, o co mi chodziło. :)

    Rozumiem teraz, że nikt mi nie mógł specjalnie jakimś hdparmem czy
    podobnym Windowsowym ustrojstwem ,,popsuć" dysku.

    A dysk jest sprawny, ale zachowuje się dziwnie. Usypia się po jakichś
    20 sekundach (bez głośnego parkowania głowicy). Choć jeśli usuniemy go
    poprawnie z systemu i poczekamy 20s aż przestanie szumieć - również
    nie słychać, by parkował głowicę. Może robi to w jakimś powolnym
    trybie pod zasilaniem przy wyłączaniu talerzy.

    Model: 2,5" SATA, WDC WD2500BEVT-22A23T0 (01.01A01)

    Powoduje to np. że kiepsko się nadaje do przechowywania i puszczania
    muzyki w MP3. Zawsze po zbuforowaniu utworu zdąży się uśpić, a
    wznawia się po żądaniu kolejnego, przez co program jest potraktowany
    kilkusekundowym lagiem po kilkunastu sekundach nowego utworu. :)

    --
    Pozdrawiam,
    Marsjanin

  • 6. Data: 2016-11-03 22:45:30
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 3 listopada 2016 22:19:47 UTC+1 użytkownik Marsjanin napisał:

> [...]
    > wznawia się po żądaniu kolejnego, przez co program jest potraktowany
    > kilkusekundowym lagiem po kilkunastu sekundach nowego utworu. :)

    Czy ten dysk przypadkiem nie pracuje w jakiejś obudowie zewnetrznej?

    Mam taką z wellanda me-costam45 czy jakos tak. Ona tak miała że dyski w niej szybko
    sie kładły spać.
    Strasznie wkurzające. Własnie coś koło 20 sekund.

    Po narzekaniu wellandowi dali mi programik do grzebania w firmware. Za jego pomocą
    przestawiłem sobie ten parametr i juz jest dobrze. :)

    Więc to może wina obudowy?

    Spróbuj ten dysk podpiąć bezpośrednio. Jak dalej tak będzie miał to poszukaj
    dedykowanego programu (western digital i seagate na pewno kiedyś takie miały) i za
    jego pomoca daje się takie coś ustawić. Choć nie jestem na bieżąco więc moze już
    takich nie publikują.

  • 7. Data: 2016-11-03 22:52:06
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-11-03 o 22:45, s...@g...com pisze:

> [...]
    jego pomoca daje się takie coś ustawić. Choć nie jestem na bieżąco więc moze już

    Dałbym sobie rękę uciąć, że zmieniając niektóre parametry za pomocą
    hdparm, te parametry (a przynajmniej ich większość) "przechodziła" z
    dyskiem na inny komputer.

    Ale takie rzeczy robiłem już kilka lat temu, jeszcze na ATA (do ATA100
    włącznie). Na SATA chyba już nie miałem takiej potrzeby.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2016-11-04 08:26:45
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 03.11.2016 Marsjanin <m...@m...tk> napisał/a:

    > A dysk jest sprawny, ale zachowuje się dziwnie. Usypia się po jakichś
    > 20 sekundach (bez głośnego parkowania głowicy). Choć jeśli usuniemy go

    Jeśli to WDC, to pewnie zlewa tradycyjne ustawienia oszczędzania
    przekazywane via hdparm. Miałem takie jajka z WD Green, szeroko znany
    problem. Pomogło wdidle3. Jest też zamiennik OS:

    http://idle3-tools.sourceforge.net/

    > Model: 2,5" SATA, WDC WD2500BEVT-22A23T0 (01.01A01)

    To co prawda jest chyba Blue, ale może cierpi na to samo?

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 9. Data: 2016-11-04 09:18:59
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Tak, WD Red, mogę dla zdobycia doświadczenia spróbować, czy hdparm w tym routerze
    działa na Samsungu.
    Tym niemniej NAS QNAP potrafi uśpić WD Red-y.

    -----

  • 10. Data: 2016-11-04 11:55:35
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 03/11/2016 21:52, Adam wrote:

> [...]
    >
    > Ale takie rzeczy robiłem już kilka lat temu, jeszcze na ATA (do ATA100
    > włącznie). Na SATA chyba już nie miałem takiej potrzeby.

    Też prawie jestem pewien, że np. ustawienia opcji AAM w Samsungu są
    pamiętane, ale "prawie" robi różnicę i nie "będę o to kruszył kopii" -
    nie mam czasu na przetestowanie.
    --