  • 1. Data: 2010-11-20 12:29:32
    Temat: fotografowanie ryb w akwarium
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Witam,

    Od pewnego czasu próbuję robić zdjęcia ryb w akwarium.... Niestety mam
    problem z poprawnym oświetleniem. Zarówno lampa wbudowana, jak i
    zewnętrzna rzadko kiedy pozwalają na poprawne doświetlenie sceny. Mam
    problem z uchwyceniem ostrości. Zwłaszcza przy małych i ruchliwych
    endlerkach... ;-) Jakieś sugestie? Zastanawiam się czy lampa
    pierścieniowa nie rozwiązałaby problemu.... z ostrością to muszę po
    prostu poćwiczyć... ;-) Ma ktoś jakieś sugestie??? ;-)

    --
    pzdr
    meping

  • 2. Data: 2010-11-20 12:42:32
    Temat: Re: fotografowanie ryb w akwarium
    Od: Tomek <b...@o...pl>

    W dniu 2010-11-20 13:29, Krzysztof Chajęcki pisze:
> [...]
    > pierścieniowa nie rozwiązałaby problemu.... z ostrością to muszę po
    > prostu poćwiczyć... ;-) Ma ktoś jakieś sugestie??? ;-)

    Może to coś pomoże http://www.malawi.pl/artykuly/fotografowanie_ryb.htm
    Nie czytałem tego artykułu, trafiłem na niego przypadkiem

    Tomek

  • 3. Data: 2010-11-20 15:02:35
    Od: "m0w" <c...@g...pl>

    Błyskowa lampa studyjna oświetlająca akwarium z góry.

  • 4. Data: 2010-11-20 18:08:16
    Od: pwz <p...@o...eu>

    W dniu 2010-11-20 13:29, Krzysztof Chajęcki pisze:
    > Witam,
    >
    > Od pewnego czasu próbuję robić zdjęcia ryb w akwarium.... Niestety mam
    (...)

    W gdyńskim akwarium robiłem zdjęcia "na rybę", tzn. bez specjalnego
    przygotowania, wstępnej nauki i dodatkowego sprzętu (zwłaszcza że nie
    wolno błyskać lampą). Pomogło: szybki i jasny (2,8) obiektyw + filtr
    polaryzacyjny (szyba!) + zdjęcia poklatkowe (tzn. naciskasz i 3-4 klatki
    na raz). I tyle. Mogę pokazać przykłady. Fotki po prostu cykane "z
    ręki", tyle tylko że z jasnym obiektywem. Cześć zepsuta, ale sporo
    (większość) udanych.
    Rzecz jasna gdyby to miały być zdjęcia np. do reklamy, konkursu itp.
    wolałbym bardziej studyjne warunki (mocne oświetlenie ze wszystkich
    stron, najlepiej od góry). Ale i tak i tak IMHO główną rolę odgrywa tu
    "oko" i szybka migawka - to przecież żywe obiekty. Prawie tak trudne do
    złapania jak dzieci ;-)
    pwz

  • 5. Data: 2010-11-20 18:34:34
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-11-20 19:08:16 +0100, pwz <p...@o...eu> said:

    > Cześć zepsuta, ale sporo (większość) udanych.

    Pokaż tylko te udane.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2010-11-20 19:32:28
    Od: J-L-F <j...@o...pl>

> [...]
    > pierścieniowa nie rozwiązałaby problemu.... z ostrością to muszę po
    > prostu poćwiczyć... ;-) Ma ktoś jakieś sugestie??? ;-)

    Z moich doświadczeń sprzed paru lat, to najważniejszy jest obiektyw,
    jeśli fotografujesz lustrzanką. Obiektyw szybko i dobrze ustawiający af
    i nie wprowadzający mocnych kontrastów, dający odpowiednio nasycone
    kolory. Jeśli masz możliwość dostępu do różnych obiektywów (koledzy), to
    poeksperymentuj - na pewno wyniki będą interesujące i ... inspirujące.

  • 7. Data: 2010-11-21 07:38:41
    Od: "Andrzej S." <A...@g...com>

    W dniu 2010-11-20 16:02, m0w pisze:
    > Błyskowa lampa studyjna oświetlająca akwarium z góry.

    A przede wszystkim z przodu, bo tylko wtedy ryby pokazuja
    swoje barwy. Trzeba tak to zmontowac, by nie pojawil sie
    refleks od szyb (przedniej i tylnej), w którego eliminacji
    zaden polar nie pomoze.

    Prawdopodobnie dobrze byloby tez zadbac o czarne tlo
    - raz by uniknac refleksu od tylnej szyby, dwa by
    wyeksponowac rybe.

    pozdro
    --
    A S

  • 8. Data: 2010-11-21 09:02:42
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Sat, 20 Nov 2010 19:08:16 +0100, pwz napisał(a):

    > "oko" i szybka migawka - to przecież żywe obiekty. Prawie tak trudne do
    > złapania jak dzieci ;-)

    focenie dzieci opanowałem... z rybkami i krewetkami mam pewien kłopot... ;-)

    --
    pzdr
    meping

  • 9. Data: 2010-11-21 09:10:35
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Sat, 20 Nov 2010 20:32:28 +0100, J-L-F napisał(a):

    > Z moich doświadczeń sprzed paru lat, to najważniejszy jest obiektyw,
    > jeśli fotografujesz lustrzanką.

    no niestety, mam do dyspozycji fuji S200exr, obiektyw niezły, AF dość
    szybki, ale o podmianie obiektywu można zapomnieć... ;-)

    > Obiektyw szybko i dobrze ustawiający af
    > i nie wprowadzający mocnych kontrastów, dający odpowiednio nasycone
    > kolory.

    to akurat jest spełnione... ;-)

    --
    pzdr
    meping

  • 10. Data: 2010-11-21 19:13:50
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 21 Nov 2010 09:10:35 +0000 (UTC), Krzysztof Chajęcki napisał(a):

    > no niestety, mam do dyspozycji fuji S200exr, obiektyw niezły, AF dość
    > szybki, ale o podmianie obiektywu można zapomnieć... ;-)

    Najstarszy patent - otóż akwarium trzeba przedzielić szybą. Rybki
    fotografowane pomiędzy nią, a szybą zewnętrzną, a cała reszta dalej.
    Oświetlenie najlepiej ciągłe, tryb manualny, na sztywno przesłona i czas,
    odległośc taka, że te parę cm pomiędzy szybą zewnętrzną a dodatkowa jest w
    GO.

    --
    _______/ /_ gg: 3524356