  • 11. Data: 2009-11-20 13:35:51
    Temat: Re: energooszczedny komp :)
    Od: Michał <m...@w...o2.pl>

    > Dlaczego karta graficzna w 2D nie umie być oszczędna? Co stoi na
    > przeszkodzie?

    Bo to ciągle ten sam GPU, tylko czasem niżej taktowany :) A karta
    zintegrowana - często brak RAM, nieporównywalnie mniejsza ilość
    tranzystorów itd itp

  • 12. Data: 2009-11-20 20:52:01
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Marcin N pisze:
    > Dlaczego karta graficzna w 2D nie umie być oszczędna? Co stoi na
    > przeszkodzie?

    Bo ma wysoką częstotliwość taktowania. Bo dopiero niedawno
    zaczęto bramkować całe fragmenty struktury, wyłączając je
    do zera w trybie 2D (dotychczas co najwyżej nie dostawały
    sygnału zegarowego, cały czas tracąc jednak moc na upływie).
    Bo przy włączonym Aero znowu całe GPU działa jak w grze,
    grzejąc się (powoli zaczynają się pojawiać GPU z trzema
    trybami pracy zamiast dwóch). Bo ma sporo ciągle odświeża-
    nej pamięci, a każdy scalak SDRAM jednak trochę mocy ciągnie.

    Producentom nie opłaca się zbytnio inwestować w energoosz-
    czędność. Firmy, liczące koszty eksploatacji, nie kupują
    "mocnych" kart 3D. A użytkownicy domowi kupujący sprzęt "pod
    gry" zazwyczaj właśnie grają, nie marnując wysokowydajnej
    karty do pracy biurowej tylko po to, by raz na miesiąc zagrać
    od święta.

    Trend się zmienia, ale *powoli*. Cały czas jeżeli chce się
    mieć energooszczędny komputer, to albo trzeba używać zinte-
    growanej karty graficznej, albo kupić jakąś wolną kartę nie-
    zależną (najczęściej model chłodzony pasywnie i nie grzeją-
    cy się zbytnio, bo to najlepszy wyznacznik względnej oszczęd-
    ności).

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 13. Data: 2009-11-21 20:07:45
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    Użytkownik "bourbaki" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
    > chcialbym zbudowac sobie energooszczednego kompa ... grafe chyba
    > wybralbym jeden z trzech modeli z palit e-green, chociaz niepokoi
    > mnie brak recenzji i wsparcia dla directx 11 ...
    >
    > http://tech.wp.pl/kat,1009779,title,Nowa-karta-grafi
    czna-Palit-GeForce-GTS-250-E-Green,wid,11628560,wiad
    omosc.html?ticaid=19219

    > pozostaje jeszcze plyta glowna i procek ... co byscie polecali jesli
    > chodzi
    > o energooszczedne plyty glowne ?
    >
    > czy budujac energooszczednego kompa mozna dac zwykly zasilacz czy
    > tez sa jakies specjalne energooszczedne zasilacze ?

    Nie stać Cię na prąd? To P100 Windows 3.11 z komisu. O co chodzi z tą
    oszczednością energii... Komp na baterie słoneczne?
    Może jeszcze ekologiczny biodegradowalny po 5 latach... Jeszcze dobry i tani
    brakuje... LUDZIE!!!
    Toż to jak laptop DO GIER!!!

    He he he
    Feromon
    PS. A ten co już masz to ile watów zużywa? Bo mój C2D 2,4 GHz z monitorem
    120W.
    Pracuje 2-3 godziny a resztę doby nie włączony. Zgaszę niepotrzebną żarówkę
    i mam kompa za darmo...

  • 14. Data: 2009-11-22 10:21:51
    Od: "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zależną (najczęściej model chłodzony pasywnie i nie grzeją-
    > cy się zbytnio, bo to najlepszy wyznacznik względnej oszczęd-

    Zmartwiłeś mnie. Jestem wręcz zniesmaczony, że projekty kart graficznych są
    tak bardzo w tyle za projektami samych procesorów.

    Odświeżanie tych setek MB pamięci graficznej w trybie 2D? Brak podziału na
    bloki używane w zależności od potrzeb? Prawdziwe średniowiecze ;). Cieszy
    mnie, że jednak chociaż powoli to się zmienia.

    A przy okazji - za pomysł używania karty graficznej w pełnym trybie 3D w
    systemie (Aero) - należałaby się jakaś specjalna kara dla MS. Masz rację -
    powinien być tryb 2D+.

  • 15. Data: 2009-11-24 20:24:10
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Marcin N pisze:
    > Zmartwiłeś mnie. Jestem wręcz zniesmaczony, że projekty kart graficznych
    > są tak bardzo w tyle za projektami samych procesorów.

    Nie tylko pod tym względem.

    Gwałtowny rozwój GPU "zawdzięczamy" głównie stopniowi auto-
    matyzacji procesu projektowania tego typu układów. O ile
    CPU projektuje się prawie całkowicie ręcznie aż do poziomu
    pojedynczych bloków funkcjonalnych, GPU syntezuje się auto-
    matycznie z definicji VHDL i często symuluje na uniwersal-
    nych programowanych matrycach logicznych nawet. Efektem
    jest układ scalony, w którym spokojnie występuje 25% prze-
    rost liczby tranzystorów ponad potrzeby.

    Nie jest to problemem, bo operacje graficzne łatwo poddają
    się przetwarzaniu potokowemu, można je podzielić na malut-
    kie etapy i mimo nadmiaru "żelaza" uzyskać wysoką często-
    tliwość taktowania. Ale mści się to poborem mocy. Który
    producent CPU wypuściłby na rynek scalak o poborze mocy
    ponad 200 W?

    > A przy okazji - za pomysł używania karty graficznej w pełnym trybie 3D w
    > systemie (Aero) - należałaby się jakaś specjalna kara dla MS. Masz rację
    > - powinien być tryb 2D+.

    To nie Microsoft wymyślił. Wcześniej byli to co najmniej
    Apple i Linux, jeżeli i nie coś innego. Pomysł jest gene-
    ralnie *dobry* i może wyraźnie zwiększyć wydajność pracy
    komputerów, tylko okres przejściowy jest ciężki...

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 16. Data: 2009-11-24 21:37:36
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl> napisał w wiadomości

    > Zmartwiłeś mnie. Jestem wręcz zniesmaczony, że projekty kart graficznych
    > są tak bardzo w tyle za projektami samych procesorów.

    Niesłusznie. Najbardziej w tyle są części instalacji pracujące bez przerwy.
    Zasilacze awaryjne, rutery, dyski sieciowe itp. Kartę graficzną możesz
    wyłączyć razem z komputerem, tamte urządzenia pracują cały czas.