  • 1. Data: 2012-04-24 08:00:15
    Temat: dla tych co już słyszą dwumasę...
    Od: Lukasz <w...@b...net.pl>

    Witam,
    Od jakiegoś czasu mechanicy mówili że w moim 2.0 TDI słyszą dwumasę -
    objawiało się to ponoć tym że gaśnie nierówno, a to pierwsze oznaki jej
    zużycia. Spodziewałem się że tak może być i szykowałem na wydatki, w
    końcu auto ma 240000km. Pewnego dnia coś pod maską zaczęło robić
    tryryryryryryt, okazało się że zużyły się plastikowe! zębatki w
    przepustnicy powietrza, tuż przy EGR (nie mają prawa się nie zużyć bo
    sprężyna non stop stawia opór ruchowi zębatek). Wymieniłem przepustnicę,
    przy okazji wyczyściłem EGR (dość spory nagar- też niedługo mógłby
    przestać działać). Jak się okazało po naprawie- auto gaśnie już równo,
    tak więc dwumasa automagicznie się naprawiła
    Zaraz pewnie odezwie się 1000 ekspertów którzy na pewno od razu by
    powiedzieli że to przepustnica powietrza, ja trafiłem do 3 mechaników i
    każdy mówił że słychać u mnie dwumasę...

    Lukasz

  • 2. Data: 2012-04-24 08:29:19
    Temat: Re: dla tych co już słyszą dwumasę...
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 24.04.2012 08:00, Lukasz pisze:
> [...]
    > powiedzieli że to przepustnica powietrza, ja trafiłem do 3 mechaników i
    > każdy mówił że słychać u mnie dwumasę...

    ha miałem podobnie, z tym że u mnie jakiś partacz źle poskładał
    instalacje podciśnienia. Wężyk, który miał sterować przepustnicą, był
    zaślepiony, a do przepustnicy był podłączony wężyk, który miał sterować
    klapami w kolektorze dolotowym, ktoś się jebną zapewne jak wywalał ten
    badziew z kolektora, został mu jeden wężyk za dużo i nie wiedział gdzie
    podłączyć.

    Co do EGR, u mnie dawno zaślepiony - polecam.

  • 3. Data: 2012-04-24 10:17:08
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2012-04-24 08:29, Albercik pisze:

    > Co do EGR, u mnie dawno zaślepiony - polecam.

    A ja nie polecam.
    Recyrkulacja to nie wymysł, ona w znacznym stopniu zmniejsza emisję NOx i lepiej
    utlenia niedopalone węglowodory.
    Oczywiście wiadomo, że to się brudzi itd. Ale czysty silnik po zaślepieniu i trochę
    mniej kłopotu, kosztem
    puszczania do atmosfery większej ilości syfu, to trochę jak zamiatanie spod swojej
    wycieraczki sąsiadom pod drzwi.
    Tak, wiem że zaślepienie EGR to mały pryszcz w porównaniu z wycięciem kata czy
    ogólnym niedbaniem o stan
    techniczny i olewanie jakichkolwiek norm na spaliny. Ale mimo wszystko nie polecam.

  • 4. Data: 2012-04-24 10:24:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jakub Witkowski" napisał w wiadomości
    >A ja nie polecam.
    >Recyrkulacja to nie wymysł,

    To niech odpowiedzialni urzednicy jeszcze doprowadza do stanu ze EGR
    nie ma ceny z sufitu, skoro to taka wazna czesc :-)

    > ona w znacznym stopniu zmniejsza emisję NOx

    A propos, a jak to od strony chemicznej dziala ? Mniej tlenu, wiecej
    azotu - nie powinno wyjsc podobnie ?

    >i lepiej utlenia niedopalone węglowodory.

    Hm, poprzez doprowadzenie mniejszej ilosci tlenu ?
    Czy przez dopalanie ... ale przeciez nie mozna wszystkiego dopalac, bo
    cos w koncu trzeba emitowac :-)

    J.

  • 5. Data: 2012-04-24 10:28:10
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 24/04/2012 09:24, J.F wrote:

    > To niech odpowiedzialni urzednicy jeszcze doprowadza do stanu ze EGR nie
    > ma ceny z sufitu, skoro to taka wazna czesc :-)

    Nie stać Cię, to nie dorabiaj ideologii, bo to trąci biadoleniem, że
    przez Tuska nie stać Cię na nowy telewizor 60", więc musiałeś sobie taki
    ukraść.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net

  • 6. Data: 2012-04-24 11:37:48
    Od: <MW>

    > A propos, a jak to od strony chemicznej dziala ? Mniej tlenu, wiecej
    > azotu - nie powinno wyjsc podobnie ?

    Azot jest chemicznie nieruchawy, tlenki azotu powstają w wyjątkowych
    sytuacjach - np. w łuku elektrycznym, (do ich powstania w "normalnych"
    warunkach potrzebna jest substancja katalizująca). W procesie spalania
    wystarczy przekroczyć wartość graniczną temperatury, gdy NOx zaczynaja
    powstawać lawinowo. Podczas spalania w silniku, gdzie wysokiej temperaturze
    towarzyszy wysokie ciśnienie, spora część atomów azotu - nawet bez
    przekraczania, czyli poniżej wspomnianego progu - tworzy bezwodniki kwasów
    azotowego i azotawego, które obojętne dla środowiska oczywiśce nie są.
    Ograniczeniem tutaj nie sa stechiometryczne stosunki tlenu i azotu, a ilość
    atomów azotu, które "gotowe są" poddać się utlenieniu. Ta zaś ścisle
    powiązana jest z tempereturą - w ubogiej mieszance zazwyczaj wyższą niż
    bezpieczna z punktu widzenia "enoiksów". Recyrkulowanie spalin obniża tę
    temperaturę, ostudzając temperament azotu.

    > Hm, poprzez doprowadzenie mniejszej ilosci tlenu ?
    > Czy przez dopalanie ... ale przeciez nie mozna wszystkiego dopalac, bo cos
    > w koncu trzeba emitowac :-)

    Ale tu problemem nie jest brak tlenu (podobnie jak wyżej - wszak w
    spalinach jest i "zwyczajny" tlen cząsteczkowy i nawet ozon!), ale czas
    przebywania w komorze spalania i cykliczność procesu spalania - węglowodory,
    zanim zamienią się w wodę i dwutlenek węgla, muszą ulec rozbiciu na
    mniejsze, tj krótsze twory węglowodorowe - część z nich po prostu nie nadąża
    z tym zanim zostanie wydmuchana przez rurę. Względnie słaba wydajność i
    "nieekologiczność" tego procesu wynikają między innymi właśnie z tego.
    Odpowiednie dobranie obiegu spalin poprawia całościowy bilans spalanie
    węglowodorów - to, co zdąży się rozłożyć w pierwszym obiegu, w drugim zdąży
    się dopalić (choć recyrkuluje tylko względnie niewielka część spalin.
    W praktyce oczywiście wygląda to różnie, ale EGR cyrkuluje spaliny tylko w
    pewnych warunkach - nie gdy silnik jest zimny bądź mieszanka nie jest
    odpowiednio uboga.

    --
    MW

  • 7. Data: 2012-04-24 12:04:23
    Od: Czeslawek <c...@g...pl>

    > A ja nie polecam.
    > Recyrkulacja to nie wymysł, ona w znacznym stopniu zmniejsza emisję NOx
    > i lepiej utlenia niedopalone węglowodory.

    W takim razie dlaczego EGR się zamyka po upływie ok 2min. pracy silnika
    na biegu jałowym?

    --
    Pozdrawiam,
    Czesławek

  • 8. Data: 2012-04-24 12:15:20
    Od: to <t...@i...pl>

    begin Jakub Witkowski

    > Recyrkulacja to nie wymysł, ona w znacznym stopniu zmniejsza emisję NOx
    > i lepiej utlenia niedopalone węglowodory.

    To wymysł i to kretyński, służący głównie pomyślnemu przejściu testów
    czystości spalin przez nowe auto. Nikogo nie obchodzi jaki będzie koszt
    ekologiczny zasrania całego silnika gęstą mazią po 100 tys. km czy więcej
    albo długotrwałego jeżdżenia na nieoptymalnej mieszance w przypadku
    nieszczelności EGR czy jego wadliwego działania (co zwykle wcale nie jest
    takie oczywiste).

    Kolektor ssący po ok. 100 tys. km pracy z EGR wygląda mniej więcej tak:
    http://img27.imageshack.us/img27/264/86821595.jpg

  • 9. Data: 2012-04-24 12:16:40
    Od: to <t...@i...pl>

    begin Jakub Witkowski

> [...]

    albo długotrwałego jeżdżenia na nieoptymalnej mieszance w przypadku
    nieszczelności EGR czy jego wadliwego działania (co zwykle wcale nie jest

    Kanały ssące w głowicy po ok. 100 tys. km pracy z EGR wyglądają mniej
    więcej tak: http://img27.imageshack.us/img27/264/86821595.jpg

  • 10. Data: 2012-04-24 12:17:28
    Od: to <t...@i...pl>

    begin kamil

    > Nie stać Cię, to nie dorabiaj ideologii, bo to trąci biadoleniem, że
    > przez Tuska nie stać Cię na nowy telewizor 60", więc musiałeś sobie taki
    > ukraść.

    Ale ma racje, że cena zaworu EGR jest wzięta z sufitu.