-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!goblin2!goblin.stu.neva.ru!feeder2.cambriumusenet.nl!feed.tweaknews.nl
!209.197.12.246.MISMATCH!nx02.iad01.newshosting.com!newshosting.com!newsfeed.ne
ostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neo
strada.pl.POSTED!not-for-mail
From: <MW>
Newsgroups: pl.misc.samochody
References: <4f96413a$0$1302$65785112@news.neostrada.pl>
<jn5h7v$ed5$1@node2.news.atman.pl> <jn5ni5$18uu$1@news2.ipartners.pl>
<jn5nv6$78k$1@inews.gazeta.pl>
Subject: Re: dla tych co już słyszą dwumasę...
Date: Tue, 24 Apr 2012 11:37:48 +0200
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="UTF-8"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.2180
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.2180
Lines: 44
Message-ID: <4f967439$0$1298$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.13.105.153
X-Trace: 1335260217 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 1298 83.13.105.153:63651
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2445706
[ ukryj nagłówki ]Użytkownik "J.F" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:jn5nv6$78k$1@inews.gazeta.pl...
>> ona w znacznym stopniu zmniejsza emisję NOx
>
> A propos, a jak to od strony chemicznej dziala ? Mniej tlenu, wiecej
> azotu - nie powinno wyjsc podobnie ?
Azot jest chemicznie nieruchawy, tlenki azotu powstają w wyjątkowych
sytuacjach - np. w łuku elektrycznym, (do ich powstania w "normalnych"
warunkach potrzebna jest substancja katalizująca). W procesie spalania
wystarczy przekroczyć wartość graniczną temperatury, gdy NOx zaczynaja
powstawać lawinowo. Podczas spalania w silniku, gdzie wysokiej temperaturze
towarzyszy wysokie ciśnienie, spora część atomów azotu - nawet bez
przekraczania, czyli poniżej wspomnianego progu - tworzy bezwodniki kwasów
azotowego i azotawego, które obojętne dla środowiska oczywiśce nie są.
Ograniczeniem tutaj nie sa stechiometryczne stosunki tlenu i azotu, a ilość
atomów azotu, które "gotowe są" poddać się utlenieniu. Ta zaś ścisle
powiązana jest z tempereturą - w ubogiej mieszance zazwyczaj wyższą niż
bezpieczna z punktu widzenia "enoiksów". Recyrkulowanie spalin obniża tę
temperaturę, ostudzając temperament azotu.
>>i lepiej utlenia niedopalone węglowodory.
>
> Hm, poprzez doprowadzenie mniejszej ilosci tlenu ?
> Czy przez dopalanie ... ale przeciez nie mozna wszystkiego dopalac, bo cos
> w koncu trzeba emitowac :-)
Ale tu problemem nie jest brak tlenu (podobnie jak wyżej - wszak w
spalinach jest i "zwyczajny" tlen cząsteczkowy i nawet ozon!), ale czas
przebywania w komorze spalania i cykliczność procesu spalania - węglowodory,
zanim zamienią się w wodę i dwutlenek węgla, muszą ulec rozbiciu na
mniejsze, tj krótsze twory węglowodorowe - część z nich po prostu nie nadąża
z tym zanim zostanie wydmuchana przez rurę. Względnie słaba wydajność i
"nieekologiczność" tego procesu wynikają między innymi właśnie z tego.
Odpowiednie dobranie obiegu spalin poprawia całościowy bilans spalanie
węglowodorów - to, co zdąży się rozłożyć w pierwszym obiegu, w drugim zdąży
się dopalić (choć recyrkuluje tylko względnie niewielka część spalin.
W praktyce oczywiście wygląda to różnie, ale EGR cyrkuluje spaliny tylko w
pewnych warunkach - nie gdy silnik jest zimny bądź mieszanka nie jest
odpowiednio uboga.
--
MW
Następne wpisy z tego wątku
- 24.04.12 12:04 Czeslawek
- 24.04.12 12:15 to
- 24.04.12 12:16 to
- 24.04.12 12:17 to
- 24.04.12 12:19 AZ
- 24.04.12 12:26 kamil
- 24.04.12 12:44 AZ
- 24.04.12 14:19 kamil
- 24.04.12 14:37 z
- 24.04.12 14:49 Tomasz Pyra
- 24.04.12 14:54 Czeslawek
- 24.04.12 15:16 RoMan Mandziejewicz
- 24.04.12 15:18 z
- 24.04.12 15:30 Tomasz Pyra
- 24.04.12 15:42 kamil
Najnowsze wątki z tej grupy
- Pożar parkingu w Luton
- gov.pl - porównanie kosztów przejechania 100 km (II kwartał 2024)
- Suchoń z Czeciej Drogi twierdzi że nie będzie podatków od AUT SPALINOWYCH
- przyszłość wg Muska
- pedał gazu bez linki
- Kolejny EKOLOGICZNY samochód na widok którego Cavallino dostaje WHHURRRIII ;-)
- Zakaz wjazdu samochodami na parkingi wielopoziomowe?
- Ładowarka CAT 994H
- elektryczna Norwegia
- Podnieś rękę!
- KIA nas dyma
- miles per gallon
- Strefa czystego powietrza
- Prawdziwy ekologiczny samochód
- Stało się...
Najnowsze wątki
- 2024-10-21 Re: Całujmy ukrów w dupę, tak szybko odchodzą :)
- 2024-10-19 Warszawa => Software Engineer .Net <=
- 2024-10-19 Warszawa => Senior SAP HANA Developer <=
- 2024-10-19 Warszawa => Specjalista Helpdesk <=
- 2024-10-19 PUE ZUS -- administracyjna nuda...
- 2024-10-18 Marsz niepodleglosci
- 2024-10-18 Pożar parkingu w Luton
- 2024-10-18 Łódź => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-10-18 Gdańsk => Technical Lead ( (Java Background)) <=
- 2024-10-18 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-10-18 uwazajmy na haczyki w umowach
- 2024-10-18 Warszawa => Account Manager - Usługi rekrutacyjne <=
- 2024-10-18 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-10-18 Gdańsk => Software .Net Developer <=
- 2024-10-18 Warszawa => Junior Rekruter <=