-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!goblin2!goblin.stu.neva.ru!feeder2.cambriumusenet.nl!feed.tweaknews.nl
!209.197.12.246.MISMATCH!nx02.iad01.newshosting.com!newshosting.com!newsfeed.ne
ostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neo
strada.pl.POSTED!not-for-mail
From: <MW>
Newsgroups: pl.misc.samochody
References: <4f96413a$0$1302$65785112@news.neostrada.pl>
<jn5h7v$ed5$1@node2.news.atman.pl> <jn5ni5$18uu$1@news2.ipartners.pl>
<jn5nv6$78k$1@inews.gazeta.pl>
Subject: Re: dla tych co już słyszą dwumasę...
Date: Tue, 24 Apr 2012 11:37:48 +0200
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="UTF-8"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.2180
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.2180
Lines: 44
Message-ID: <4f967439$0$1298$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.13.105.153
X-Trace: 1335260217 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 1298 83.13.105.153:63651
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2445706
[ ukryj nagłówki ]Użytkownik "J.F" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:jn5nv6$78k$1@inews.gazeta.pl...
>> ona w znacznym stopniu zmniejsza emisję NOx
>
> A propos, a jak to od strony chemicznej dziala ? Mniej tlenu, wiecej
> azotu - nie powinno wyjsc podobnie ?
Azot jest chemicznie nieruchawy, tlenki azotu powstają w wyjątkowych
sytuacjach - np. w łuku elektrycznym, (do ich powstania w "normalnych"
warunkach potrzebna jest substancja katalizująca). W procesie spalania
wystarczy przekroczyć wartość graniczną temperatury, gdy NOx zaczynaja
powstawać lawinowo. Podczas spalania w silniku, gdzie wysokiej temperaturze
towarzyszy wysokie ciśnienie, spora część atomów azotu - nawet bez
przekraczania, czyli poniżej wspomnianego progu - tworzy bezwodniki kwasów
azotowego i azotawego, które obojętne dla środowiska oczywiśce nie są.
Ograniczeniem tutaj nie sa stechiometryczne stosunki tlenu i azotu, a ilość
atomów azotu, które "gotowe są" poddać się utlenieniu. Ta zaś ścisle
powiązana jest z tempereturą - w ubogiej mieszance zazwyczaj wyższą niż
bezpieczna z punktu widzenia "enoiksów". Recyrkulowanie spalin obniża tę
temperaturę, ostudzając temperament azotu.
>>i lepiej utlenia niedopalone węglowodory.
>
> Hm, poprzez doprowadzenie mniejszej ilosci tlenu ?
> Czy przez dopalanie ... ale przeciez nie mozna wszystkiego dopalac, bo cos
> w koncu trzeba emitowac :-)
Ale tu problemem nie jest brak tlenu (podobnie jak wyżej - wszak w
spalinach jest i "zwyczajny" tlen cząsteczkowy i nawet ozon!), ale czas
przebywania w komorze spalania i cykliczność procesu spalania - węglowodory,
zanim zamienią się w wodę i dwutlenek węgla, muszą ulec rozbiciu na
mniejsze, tj krótsze twory węglowodorowe - część z nich po prostu nie nadąża
z tym zanim zostanie wydmuchana przez rurę. Względnie słaba wydajność i
"nieekologiczność" tego procesu wynikają między innymi właśnie z tego.
Odpowiednie dobranie obiegu spalin poprawia całościowy bilans spalanie
węglowodorów - to, co zdąży się rozłożyć w pierwszym obiegu, w drugim zdąży
się dopalić (choć recyrkuluje tylko względnie niewielka część spalin.
W praktyce oczywiście wygląda to różnie, ale EGR cyrkuluje spaliny tylko w
pewnych warunkach - nie gdy silnik jest zimny bądź mieszanka nie jest
odpowiednio uboga.
--
MW
Następne wpisy z tego wątku
- 24.04.12 12:04 Czeslawek
- 24.04.12 12:15 to
- 24.04.12 12:16 to
- 24.04.12 12:17 to
- 24.04.12 12:19 AZ
- 24.04.12 12:26 kamil
- 24.04.12 12:44 AZ
- 24.04.12 14:19 kamil
- 24.04.12 14:37 z
- 24.04.12 14:49 Tomasz Pyra
- 24.04.12 14:54 Czeslawek
- 24.04.12 15:16 RoMan Mandziejewicz
- 24.04.12 15:18 z
- 24.04.12 15:30 Tomasz Pyra
- 24.04.12 15:42 kamil
Najnowsze wątki z tej grupy
- Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
- Test - nie czytać
- Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- Pomoc dla Filipa ;)
- znowu kradno i sie nie dzielo
- Zieloni oszuchiści
- Zniknął list gończy za "Frogiem". Frog się nam odnalazł?
- zawsze parkuj tyłem do ulicy
- nie będzie naprawy pod blokiem?
- korytarz zycia
- serce boli
- Seicento vs Szydło, comes back :)
- Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
- 300km/h
- Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
Najnowsze wątki
- 2025-01-21 Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
- 2025-01-21 bateria na żądanie
- 2025-01-21 Warszawa => IT Business Analyst <=
- 2025-01-21 Warszawa => IT Assets Manager <=
- 2025-01-21 Warszawa => Presales / Inżynier Wsparcia Technicznego IT <=
- 2025-01-20 Białystok => Delphi Programmer <=
- 2025-01-20 Białystok => User Experience Designer <=
- 2025-01-20 Katowice => UX Designer <=
- 2025-01-20 Wrocław => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-01-20 Białystok => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-01-20 Szczecin => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-21 e-doręczenia
- 2025-01-20 Zbieranie podpisów przed sklepem
- 2025-01-20 cenzura internetu
- 2025-01-20 ulaskawienie