  • 1. Data: 2011-09-17 19:47:00
    Temat: diagonalne a kolowe rybie oko dla 500D
    Od: "kyte" <k...@n...com>

    Witam. Prosze o informacje na czym polega roznia pomiedzy diagonalnym a
    kolowym rybim okiem? Jaki rodzaj obiektywu stosuje sie przy konstrulowaniu
    panoram sferycznych? Dzieki za porede.

    pozdr. k./

  • 2. Data: 2011-09-17 21:37:46
    Temat: Re: diagonalne a kolowe rybie oko dla 500D
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-09-17 21:47, kyte pisze:

    > Witam. Prosze o informacje na czym polega roznia pomiedzy diagonalnym a
    > kolowym rybim okiem?

    Kołówe rybie oko rysuje na matrycy obraz całej półsfery w postaci koła o
    średnicy równej wysokości kadru - zatem kąt widzenia mierzony w dowolnym
    kierunku jest równy 180 stopni. Reszta kadru nie jest naświetlana. Rybie
    oko diagonalne odwzorowuje na matrycy obraz części półsfery tak, że kąt
    widzenia po przekątnej kadru wynosi 180 stopni. Zarówno w poziomie jak i
    w pionie kąty widzenia sa mniejsze.

    > Jaki rodzaj obiektywu stosuje sie przy
    > konstrulowaniu panoram sferycznych?
    > [...]

    Na robieniu panoram sferycznych się nie znam, ale wydaje mi się że rybie
    oko diagonalne powinno wystarczyć. Mam wrażenie, ze panoramę sferyczna
    można zrobić ze zdjęć wykonanych dowolnym obiektywem - to tylko kwestia
    ilości składanych klatek i oprogramowania do złożenia.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 3. Data: 2011-09-20 09:21:22
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 17 Sep., 21:47, "kyte" <k...@n...com> wrote:
> [...]
    > kolowym rybim okiem? Jaki rodzaj obiektywu stosuje sie przy konstrulowaniu

    odradzam uzywanie fisheya kolowego dla panoram sferycznych.

    robic mozesz kazdym obiektywem im dluzsza ogniskowa tym dwiecej zdjec
    jest koniecznych i dluzszy czas obrobki siegajacy aktualnie na nowym
    sprzecie nawet wielu , wielu gozin a nawet paru -parunastu dni,.

  • 4. Data: 2011-09-20 15:47:51
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-09-20 11:21, XX YY pisze:
    (...)
    > robic mozesz kazdym obiektywem im dluzsza ogniskowa tym dwiecej zdjec
    > jest koniecznych i dluzszy czas obrobki siegajacy aktualnie na nowym
    > sprzecie nawet wielu , wielu gozin a nawet paru -parunastu dni,.

    Że się od razu dopytam tak z ciekawości:
    czy są w handlu dostępne jakieś głowice foto z obrotnicą, aby samemu nie
    męczyć się z podzielnicą? Coś analogicznego, co się używa w
    astro-fotografii.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 5. Data: 2011-09-20 16:18:40
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 20 Sep., 17:47, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
    > W dniu 2011-09-20 11:21, XX YY pisze:
    > (...)

    > e si od razu dopytam tak z ciekawo ci:
    > czy s w handlu dost pne jakie g owice foto z obrotnic , aby samemu nie
    > m czy si z podzielnic ? Co analogicznego, co si u ywa w
    > astro-fotografii.
    >
    > --
    > Pozdrawiam.
    >
    > Adam.

    tak sa i to cala masa
    z rotatorem napedzanym recznie w cenach od ok 300zl to ponad 3000 tys
    i wiecej chyba tez , specjalnie nie sledze cen
    srednio w cenie ok 1000 zl przyzwoite. sa tez o napedzie mechanicznym
    programowalne w dwoch plaszczyznach w cenach od ok 4000 zl w zwyz
    ale jest tezu zadaptowana z prostej astronomicznej znacznie tansza w
    zaleznosci od wyposazenia w zupelnosci wystarcza - cenowo lekko sie
    mozna zmiescic w ok 2000 zl
    problemem z napedem silnikowym jest to , ze podstawa jest duza i
    przeslania spora czesc podlogi , przez co dziura do wypelnienia jest
    spora. uzywa sie ich glownie do panoram plaskich w duzej
    rozdzielczosci - tzw gigapanoram.

  • 6. Data: 2011-09-20 18:50:40
    Od: "kyte" <k...@n...com>

    witam

    czy moglibyscie polecic jakas dobra, sprawdzona glowice na start?

    m.

  • 7. Data: 2011-09-21 07:10:47
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 20 Sep., 20:50, "kyte" <k...@n...com> wrote:
    > witam
    >
    > czy moglibyscie polecic jakas dobra, sprawdzona glowice na start?
    >
    > m.

    jest ich kilka
    klasykiem jest nodal ninja 3 jesli pogoglujesz znajdtzisz do niej
    kilka rotatorow.
    w zupelnosci wystarcza ten najprostszy rottator . wystarczy
    prawdopodobnie na pare lat - jesli przejdziesz na gigapanoramy jak np
    ta niedawno robiona

    http://spherapan.vot.pl/098/098.html

    sferyczna - to moze okazac sie niewystrczajaca, ale to tez zalezy od
    sprzetu. dla malych aparatow wystarcza spoko. ,
    ale dla takich jak ta jest bardziej niwystrczajaca:
    http://spherapan.vot.pl/108/108.html

    zalety :
    maly rotator , calosc lekka , skladalna , latwo transportowlana.
    jest jeszcze pare podobnych ale w zasadzie to vsjo ryba.

  • 8. Data: 2011-09-21 07:15:40
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    >
    > sferyczna - to moze okazac sie niewystrczajaca, ale to tez zalezy od
    > sprzetu. dla malych aparatow wystarcza spoko. ,

    bardziej NIZ wystarczajaca