eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody › chłodzenie
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 17

  • 11. Data: 2016-12-16 23:14:40
    Temat: Re: chłodzenie
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Fri, 16 Dec 2016 20:19:37 +0100, niepełnosprawny intelektualnie
    'POPIS/EU napisał(a):

    > cały czas nie daje mi spokoju chłodzenie silników...
    >
    > pokazują w tv taki samochód, 1000 koni mechanicznych...
    >
    > nie pamiętam 16 cylindrów coś tam pojemności
    >
    > jak to jest chłodzone, z przodu nie widzę nawet kratki,
    > trudno zakładać, że ten wóz ciągle jeździ 300km/h co go mogło by schłodzić

    Normalnie - wymienniki ciepła silnik->płyn chłodzący->powietrze
    Wymuszony obieg płynu chłodzącego i jak trzeba wymuszony obieg powietrza
    (wentylatorami o odpowiedniej wydajności).

    Ten samochód co ma 1000KM po kilku sekundach pracy na pełnej mocy będzie
    jechał 200km/h i miał powietrza pod dostatkiem.
    Takie są założenia układów chłodzenia w każdym samochodzie - że po chwili
    pracy z dużym obciązeniem samochód jedzie dostatecznie szybko i dostarcza
    powietrza do chłodzenia.

    A podczas jazdy powoli generuje na tyle mało ciepła, że do wymuszenia ruchu
    powietrza przez chłodnicę wystarczy wentylator.

    A jak się jednak zdarzą jakieś ekstremalne warunki gdzie silnik jest mocno
    obciążony, a jednak jedzie powoli (holowanie ciężkiej przyczepy pod dużą
    górę, drifting, jakieś bączki czy sportowa jazda bardzo po bardzo wolnej
    trasie), to silnik po prostu się przegrzewa.

    Można łatwo policzyć 1Ws=1J.
    Ciepło właściwe powietrza to 1000J/(kg*K)

    Chłodicą ucieka jakieś 2x więcej niż moc wyjściowa silnika.


  • 12. Data: 2016-12-17 02:13:32
    Temat: Re: chłodzenie
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2016-12-16 o 20:36, Adam pisze:

    > Jedna z najmocniejszych ciężarówek z lat 60-tych (nie pamiętam dokładnie
    > okresu) - Tatry - były chłodzone powietrzem. To wystarczało.
    >
    Tatra do dzisiaj robi ciężarówki i dalej nie mają klasycznej chłodnicy.
    Ale jak większość silników chłodzonych "powietrzem" mają chłodnicę oleju.
    I nie wynika to z ogromnych pojemności silnika, chłodnice oleju
    zobaczysz też w wielu motocyklach chłodzonych "powietrzem".


    Pozdrawiam


  • 13. Data: 2016-12-17 13:29:26
    Temat: Re: chłodzenie
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2016-12-16 o 23:14, Tomasz Pyra pisze:

    > Normalnie - wymienniki ciepła silnik->płyn chłodzący->powietrze
    > Wymuszony obieg płynu chłodzącego i jak trzeba wymuszony obieg powietrza
    > (wentylatorami o odpowiedniej wydajności).
    >
    > Ten samochód co ma 1000KM po kilku sekundach pracy na pełnej mocy będzie
    > jechał 200km/h i miał powietrza pod dostatkiem.
    > Takie są założenia układów chłodzenia w każdym samochodzie - że po chwili
    > pracy z dużym obciązeniem samochód jedzie dostatecznie szybko i dostarcza
    > powietrza do chłodzenia.

    Tyle tylko, że w samochodach, które są projektowane do dużych prędkości
    robi się wszystko żeby zmniejszyć ich opory powietrza. Powietrze ma
    opływać taki samochód z jak najmniejszymi zawirowaniami i oporami, wtedy
    chłodzenie nie jest trywialną sprawą w takich samochodach.



  • 14. Data: 2016-12-17 16:28:30
    Temat: Re: chłodzenie
    Od: Wiesiaczek <W...@v...pl>

    rdz
    W dniu 16.12.2016 o 20:19, niepełnosprawny intelektualnie 'POPIS/EU pisze:
    > cały czas nie daje mi spokoju chłodzenie silników...
    >
    > pokazują w tv taki samochód, 1000 koni mechanicznych...
    >
    > nie pamiętam 16 cylindrów coś tam pojemności
    >
    > jak to jest chłodzone, z przodu nie widzę nawet kratki,
    > trudno zakładać, że ten wóz ciągle jeździ 300km/h co go mogło by schłodzić
    >
    > help!
    >
    > albo takie autobusy szynowe, jak takie cudo startuje to aż się ziemia
    > trzęsie, gdzie upchnęli chłodnicę, jak to bydle jest chłodzone?

    Źle patrzyłeś:)
    Teraz chłodnice są bardzo wydajne a przez to całkiem małe.

    --
    Wiesiaczek (dziś z DC)

    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
    Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)


  • 15. Data: 2016-12-17 21:00:42
    Temat: Re: chłodzenie
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sat, 17 Dec 2016 13:29:26 +0100, nadir napisał(a):

    > W dniu 2016-12-16 o 23:14, Tomasz Pyra pisze:
    >
    >> Normalnie - wymienniki ciepła silnik->płyn chłodzący->powietrze
    >> Wymuszony obieg płynu chłodzącego i jak trzeba wymuszony obieg powietrza
    >> (wentylatorami o odpowiedniej wydajności).
    >>
    >> Ten samochód co ma 1000KM po kilku sekundach pracy na pełnej mocy będzie
    >> jechał 200km/h i miał powietrza pod dostatkiem.
    >> Takie są założenia układów chłodzenia w każdym samochodzie - że po chwili
    >> pracy z dużym obciązeniem samochód jedzie dostatecznie szybko i dostarcza
    >> powietrza do chłodzenia.
    >
    > Tyle tylko, że w samochodach, które są projektowane do dużych prędkości
    > robi się wszystko żeby zmniejszyć ich opory powietrza. Powietrze ma
    > opływać taki samochód z jak najmniejszymi zawirowaniami i oporami, wtedy
    > chłodzenie nie jest trywialną sprawą w takich samochodach.

    Ale też jakiś wielki problem to to chyba nie jest.
    300km/h jeżdżą samochody które mają silniki około 300kW.

    Chłodnicą załóżmy że trzeba odprowadzić 600kJ/s, a powietrze ma 1kJ/(kg*K).
    Przy założeniu że przechodząc przez chłodnicę powietrze ogrzeje się o 40C,
    to potrzeba 15kg powietrza na sekundę czyli 12.5m^3.

    Przy 300km/h samochód przejeżdża 83m/s, czyli wystarczy powietrza z
    powierzchni 0.15m^2 żeby odebrać to ciepło.
    A to kwadrat 39x39cm

    Oczywiście to takie tylko zgrubne szacunki, nie uwzględniające różnych
    zjawisk (i tych pomagających i przeszkadzających), ale widać że powietrze
    jednak dobrze się nadaje do odbierania nadmiaru ciepła :)

    Swoją drgoą - 12.5m^3 o 40C w ciągu sekundy :)


  • 16. Data: 2016-12-17 23:01:30
    Temat: Re: chłodzenie
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-12-16 o 21:03, Sebastian Biały pisze:
    > On 2016-12-16 20:36, Adam wrote:
    >> tego typu chłodzenie jest efektywniejsze, niż tradycyjna dziś chłodnica
    >> - woda przy przejściu fazowym pobiera wiele ciepła.
    >
    > Czekaj, gdzie mi w obiegu chłodziwa pojawia się przemiana *fazowa* wody?
    >

    Aj, aj :)

    Przecia widać było, że myślałem o chłodnicy otwartej - działającej na
    wrzenie. Nie pamiętam, jak ten wynalazek się nazwał.

    Widzę, że jest wpomniany w polskiej wersji Wikipedii:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Układ_chłodzenia_silni
    ka_spalinowego

    "Wyjątkowo chłodzenie w układzie pośrednim zachodzić może przez
    odparowanie wody, którą trzeba wówczas bardzo często uzupełniać (tzw.
    układy otwarte, obecnie praktycznie nie stosowane)."


    --
    Pozdrawiam.

    Adam


  • 17. Data: 2016-12-17 23:09:31
    Temat: Re: chłodzenie
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-12-17 o 13:29, nadir pisze:
    > W dniu 2016-12-16 o 23:14, Tomasz Pyra pisze:
    >
    >> Normalnie - wymienniki ciepła silnik->płyn chłodzący->powietrze
    >> Wymuszony obieg płynu chłodzącego i jak trzeba wymuszony obieg powietrza
    >> (wentylatorami o odpowiedniej wydajności).
    >>
    >> Ten samochód co ma 1000KM po kilku sekundach pracy na pełnej mocy będzie
    >> jechał 200km/h i miał powietrza pod dostatkiem.
    >> Takie są założenia układów chłodzenia w każdym samochodzie - że po chwili
    >> pracy z dużym obciązeniem samochód jedzie dostatecznie szybko i dostarcza
    >> powietrza do chłodzenia.
    >
    > Tyle tylko, że w samochodach, które są projektowane do dużych prędkości
    > robi się wszystko żeby zmniejszyć ich opory powietrza. Powietrze ma
    > opływać taki samochód z jak najmniejszymi zawirowaniami i oporami, wtedy
    > chłodzenie nie jest trywialną sprawą w takich samochodach.
    >

    Przypomniało mi się.
    Citroen DS - projektowany dość długo i dość dokładnie.
    Ale do projektu dobrali się dizajnerzy.
    Efekt: przegrzewanie się pierwszych wersji, bo klakson był duży i
    upchnięty przed chłodnicą.


    --
    Pozdrawiam.

    Adam

strony : 1 . [ 2 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: