-
11. Data: 2016-12-16 23:14:40
Temat: Re: chłodzenie
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Fri, 16 Dec 2016 20:19:37 +0100, niepełnosprawny intelektualnie
'POPIS/EU napisał(a):
> cały czas nie daje mi spokoju chłodzenie silników...
>
> pokazują w tv taki samochód, 1000 koni mechanicznych...
>
> nie pamiętam 16 cylindrów coś tam pojemności
>
> jak to jest chłodzone, z przodu nie widzę nawet kratki,
> trudno zakładać, że ten wóz ciągle jeździ 300km/h co go mogło by schłodzić
Normalnie - wymienniki ciepła silnik->płyn chłodzący->powietrze
Wymuszony obieg płynu chłodzącego i jak trzeba wymuszony obieg powietrza
(wentylatorami o odpowiedniej wydajności).
Ten samochód co ma 1000KM po kilku sekundach pracy na pełnej mocy będzie
jechał 200km/h i miał powietrza pod dostatkiem.
Takie są założenia układów chłodzenia w każdym samochodzie - że po chwili
pracy z dużym obciązeniem samochód jedzie dostatecznie szybko i dostarcza
powietrza do chłodzenia.
A podczas jazdy powoli generuje na tyle mało ciepła, że do wymuszenia ruchu
powietrza przez chłodnicę wystarczy wentylator.
A jak się jednak zdarzą jakieś ekstremalne warunki gdzie silnik jest mocno
obciążony, a jednak jedzie powoli (holowanie ciężkiej przyczepy pod dużą
górę, drifting, jakieś bączki czy sportowa jazda bardzo po bardzo wolnej
trasie), to silnik po prostu się przegrzewa.
Można łatwo policzyć 1Ws=1J.
Ciepło właściwe powietrza to 1000J/(kg*K)
Chłodicą ucieka jakieś 2x więcej niż moc wyjściowa silnika.
-
12. Data: 2016-12-17 02:13:32
Temat: Re: chłodzenie
Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
W dniu 2016-12-16 o 20:36, Adam pisze:
> Jedna z najmocniejszych ciężarówek z lat 60-tych (nie pamiętam dokładnie
> okresu) - Tatry - były chłodzone powietrzem. To wystarczało.
>
Tatra do dzisiaj robi ciężarówki i dalej nie mają klasycznej chłodnicy.
Ale jak większość silników chłodzonych "powietrzem" mają chłodnicę oleju.
I nie wynika to z ogromnych pojemności silnika, chłodnice oleju
zobaczysz też w wielu motocyklach chłodzonych "powietrzem".
Pozdrawiam
-
13. Data: 2016-12-17 13:29:26
Temat: Re: chłodzenie
Od: nadir <n...@h...org>
W dniu 2016-12-16 o 23:14, Tomasz Pyra pisze:
> Normalnie - wymienniki ciepła silnik->płyn chłodzący->powietrze
> Wymuszony obieg płynu chłodzącego i jak trzeba wymuszony obieg powietrza
> (wentylatorami o odpowiedniej wydajności).
>
> Ten samochód co ma 1000KM po kilku sekundach pracy na pełnej mocy będzie
> jechał 200km/h i miał powietrza pod dostatkiem.
> Takie są założenia układów chłodzenia w każdym samochodzie - że po chwili
> pracy z dużym obciązeniem samochód jedzie dostatecznie szybko i dostarcza
> powietrza do chłodzenia.
Tyle tylko, że w samochodach, które są projektowane do dużych prędkości
robi się wszystko żeby zmniejszyć ich opory powietrza. Powietrze ma
opływać taki samochód z jak najmniejszymi zawirowaniami i oporami, wtedy
chłodzenie nie jest trywialną sprawą w takich samochodach.
-
14. Data: 2016-12-17 16:28:30
Temat: Re: chłodzenie
Od: Wiesiaczek <W...@v...pl>
rdz
W dniu 16.12.2016 o 20:19, niepełnosprawny intelektualnie 'POPIS/EU pisze:
> cały czas nie daje mi spokoju chłodzenie silników...
>
> pokazują w tv taki samochód, 1000 koni mechanicznych...
>
> nie pamiętam 16 cylindrów coś tam pojemności
>
> jak to jest chłodzone, z przodu nie widzę nawet kratki,
> trudno zakładać, że ten wóz ciągle jeździ 300km/h co go mogło by schłodzić
>
> help!
>
> albo takie autobusy szynowe, jak takie cudo startuje to aż się ziemia
> trzęsie, gdzie upchnęli chłodnicę, jak to bydle jest chłodzone?
Źle patrzyłeś:)
Teraz chłodnice są bardzo wydajne a przez to całkiem małe.
--
Wiesiaczek (dziś z DC)
"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)
-
15. Data: 2016-12-17 21:00:42
Temat: Re: chłodzenie
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Sat, 17 Dec 2016 13:29:26 +0100, nadir napisał(a):
> W dniu 2016-12-16 o 23:14, Tomasz Pyra pisze:
>
>> Normalnie - wymienniki ciepła silnik->płyn chłodzący->powietrze
>> Wymuszony obieg płynu chłodzącego i jak trzeba wymuszony obieg powietrza
>> (wentylatorami o odpowiedniej wydajności).
>>
>> Ten samochód co ma 1000KM po kilku sekundach pracy na pełnej mocy będzie
>> jechał 200km/h i miał powietrza pod dostatkiem.
>> Takie są założenia układów chłodzenia w każdym samochodzie - że po chwili
>> pracy z dużym obciązeniem samochód jedzie dostatecznie szybko i dostarcza
>> powietrza do chłodzenia.
>
> Tyle tylko, że w samochodach, które są projektowane do dużych prędkości
> robi się wszystko żeby zmniejszyć ich opory powietrza. Powietrze ma
> opływać taki samochód z jak najmniejszymi zawirowaniami i oporami, wtedy
> chłodzenie nie jest trywialną sprawą w takich samochodach.
Ale też jakiś wielki problem to to chyba nie jest.
300km/h jeżdżą samochody które mają silniki około 300kW.
Chłodnicą załóżmy że trzeba odprowadzić 600kJ/s, a powietrze ma 1kJ/(kg*K).
Przy założeniu że przechodząc przez chłodnicę powietrze ogrzeje się o 40C,
to potrzeba 15kg powietrza na sekundę czyli 12.5m^3.
Przy 300km/h samochód przejeżdża 83m/s, czyli wystarczy powietrza z
powierzchni 0.15m^2 żeby odebrać to ciepło.
A to kwadrat 39x39cm
Oczywiście to takie tylko zgrubne szacunki, nie uwzględniające różnych
zjawisk (i tych pomagających i przeszkadzających), ale widać że powietrze
jednak dobrze się nadaje do odbierania nadmiaru ciepła :)
Swoją drgoą - 12.5m^3 o 40C w ciągu sekundy :)
-
16. Data: 2016-12-17 23:01:30
Temat: Re: chłodzenie
Od: Adam <a...@p...onet.pl>
W dniu 2016-12-16 o 21:03, Sebastian Biały pisze:
> On 2016-12-16 20:36, Adam wrote:
>> tego typu chłodzenie jest efektywniejsze, niż tradycyjna dziś chłodnica
>> - woda przy przejściu fazowym pobiera wiele ciepła.
>
> Czekaj, gdzie mi w obiegu chłodziwa pojawia się przemiana *fazowa* wody?
>
Aj, aj :)
Przecia widać było, że myślałem o chłodnicy otwartej - działającej na
wrzenie. Nie pamiętam, jak ten wynalazek się nazwał.
Widzę, że jest wpomniany w polskiej wersji Wikipedii:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Układ_chłodzenia_silni
ka_spalinowego
"Wyjątkowo chłodzenie w układzie pośrednim zachodzić może przez
odparowanie wody, którą trzeba wówczas bardzo często uzupełniać (tzw.
układy otwarte, obecnie praktycznie nie stosowane)."
--
Pozdrawiam.
Adam
-
17. Data: 2016-12-17 23:09:31
Temat: Re: chłodzenie
Od: Adam <a...@p...onet.pl>
W dniu 2016-12-17 o 13:29, nadir pisze:
> W dniu 2016-12-16 o 23:14, Tomasz Pyra pisze:
>
>> Normalnie - wymienniki ciepła silnik->płyn chłodzący->powietrze
>> Wymuszony obieg płynu chłodzącego i jak trzeba wymuszony obieg powietrza
>> (wentylatorami o odpowiedniej wydajności).
>>
>> Ten samochód co ma 1000KM po kilku sekundach pracy na pełnej mocy będzie
>> jechał 200km/h i miał powietrza pod dostatkiem.
>> Takie są założenia układów chłodzenia w każdym samochodzie - że po chwili
>> pracy z dużym obciązeniem samochód jedzie dostatecznie szybko i dostarcza
>> powietrza do chłodzenia.
>
> Tyle tylko, że w samochodach, które są projektowane do dużych prędkości
> robi się wszystko żeby zmniejszyć ich opory powietrza. Powietrze ma
> opływać taki samochód z jak najmniejszymi zawirowaniami i oporami, wtedy
> chłodzenie nie jest trywialną sprawą w takich samochodach.
>
Przypomniało mi się.
Citroen DS - projektowany dość długo i dość dokładnie.
Ale do projektu dobrali się dizajnerzy.
Efekt: przegrzewanie się pierwszych wersji, bo klakson był duży i
upchnięty przed chłodnicą.
--
Pozdrawiam.
Adam