  • 21. Data: 2011-12-13 13:20:37
    Temat: Re: ceny dysków twardych
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 13.12.2011 Vituniu <v...@p...fm> napisał/a:

    > Raz:
    > Skoro dyski twarde sa tak porzadane, ze sprzedaja
    > sie nadal mimo obecnych cen (a producentom oplacala
    > sie produkcja przy cenie detalicznej nizszej o polowe)
    > to oczywistym jest, ze nadal bedzie sie je produkowac.

    Tylko teraz jest cena ponad x2 a sprzedaż pewnie z x6
    niższa - pewnie sprowadzona do obsługi awarii czy innych
    elementów krytycznych czasowo - większe zakupy/zapasy
    raczej poodkładane.

    > Dwa:
    > SSD jest swietne, ale po latach kladzenia klientom
    > do glowy ze wiecej MiB/GiB/TiB = lepiej nikt
    > dobrowolnie nie zrezygnuje z forsy ktora da sie
    > bez trudu uzyskac ze starej technologii.

    Wielu już od dawna doszło do wniosku że lepiej seek 0.1ms niż
    3ms :) no chyba że dla archiwum/backup.

    > PS:
    > Pewnie nie ma szans na EOT?

    No way :)

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 22. Data: 2011-12-13 13:25:16
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 13.12.2011 13:31, januszek pisze:
    > Pal licho waluty - ale ciekawi mnie czy duzi producenci dyskow beda
    > reanimowac te pozalewane fabryki skoro wiadomo, ze przyszlosc nalezy do
    > ssd?

    Wcale tego nie wiadomo.

    Poza tym HDD dalej ma monopol na duże pojemności. Spróbuj
    zbudować petabajtową macierz na SSD, a zbankrutujesz :)

    Może się wręcz okazać, że najpopularniejszym rozwiązaniem
    najbliższych lat będą dyski hybrydowe a la Momentus XT, a
    nie "czyste" SSD. Przynajmniej do czasu, gdy pojemność i
    niezawodność SSD nie wzrosną.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 23. Data: 2011-12-13 13:26:48
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 13.12.2011 13:16, nadir pisze:
    > No jakoś na ceny paliw to prawo popytu nie wpływa.

    Zupełnie czym innym jest dobro trwałe i zużywany surowiec.

    Bez nowego dysku możesz korzystać z komputera nawet parę
    lat (chyba, że wcześniej ulegnie uszkodzeniu), a więc w
    efekcie bojkotować producentów. Bez kupowania paliwa masz
    całkowicie unieruchomiony samochód już po kilkuset kilo-
    metrach jazdy, co czasem da się zrobić w kilkanaście godzin.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 24. Data: 2011-12-13 13:35:27
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 13.12.2011 Radosław Sokół <r...@m...com.pl> napisał/a:

> [...]
    > najbliższych lat będą dyski hybrydowe a la Momentus XT, a
    > nie "czyste" SSD. Przynajmniej do czasu, gdy pojemność i

    Hybryda nie ma największej zalety SSD - seeku o ponad rząd
    mniejszego - łatwiej jest zrobić system SSD+HDD i samemu
    aplikacyjnie fragmentowac dane na częściej/rzadziej używane
    niż polegać na statystyce oferowanej przez hybrydy - system
    jest bardziej przewidywalny. Niestety największą bolączką
    SSD jest żywotność, a właściwie jej brak. Sam zajechałem bazami
    danych 2 dyski SSD i to w dość krótkim czasie, i skończyło się
    na raid0 z sas + archiwum na greenach - i właśnie własnej
    fragmentacji bazy na dane aktualne i archiwalne na dwóch
    tablespace.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 25. Data: 2011-12-13 13:36:06
    Od: "Wojtek" <n...@g...pl>

    Radosław Sokół wrote:

    > Przynajmniej do czasu, gdy pojemność i
    > niezawodność SSD nie wzrosną.

    Nie mam SSD ale ostatnio gawędząc sobie przy okazji innych zakupów w
    komputroniku ze sprzedawcą zostałem zastrzelony stwierdzeniem "na każde
    sprzedane 10 SSD 6 wraca na gwarancji"

    --
    Wojtek

  • 26. Data: 2011-12-13 13:39:13
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Nie porównuj cen paliw, w cenie paliwa masz więcej podatków/akcyz/narzutów/
    > pitów/citów/zusów/drogowego/transportu/łapówek/marke
    tingu niż kosztu samego
    > paliwa.

    No ale te zusy/akcyze/vat-y i inne łapówki nie jest tak łatwo zmienić, w
    naszym przypadku musi to być ustawa przegłosowane przez Sejm i
    przyklepana przez Prezydenta. Nie robi się tego codziennie, a jednak
    ceny paliw z dnia na dzień rosną.

    > Obecnie masz około 400zł/1TB w 3.5" greenie (od ręki):
    >
    > http://www.proline.pl/?p=SEAGATE+ST31000524AS
    >
    > 1 kwietnia kupisz taki hdd za 250-300zł, przed powodzią kosztował
    > około 190zł.
    >
    > I to już będzie powrót do jako takiej ekonomii bez zakłuceń. No chyba
    > że w między czasie będzie kolejna awaria jakiejś fabryki - tego nie
    > uwzględniam w przepowiedni :)

    Tylko, że z różnych źródeł czytałem, że pozalewało fabryki WDC i
    Seagata, których produkcja stanowiła 20-25% ogólnej liczby produkowanych
    przez nich dysków.
    Sam podajesz przykład że cena wzrosła nie o 25%, ale o 100% i tak to
    wygląda wszędzie.
    Pomijam fakt, że ceny dysków Hitachi też urosły o 100%, a nic się nie
    słyszy, żeby ich też podtopiło.
    To nie ma nic wspólnego z prawem popytu i podaży, to czysta spekulacja.

  • 27. Data: 2011-12-13 13:40:45
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > Wielu już od dawna doszło do wniosku że lepiej seek 0.1ms niż
    > 3ms :) no chyba że dla archiwum/backup.

    Backup czy nie - i tak HDD kupujesz czesciej niz SSD, zgadlem? :P

    Albo postawie pytanie inaczej: ile i jakich dyskow planujesz kupic
    do swoich urzadzen w ciagu najblizszego roku, zakladajac, ze w
    _kazdym_ z urzadzen, ktore bedziesz _chcial_ utrzymac w ruchu w
    ciagu tego roku bedziesz dysk _musial_ wymienic?

    > No way :)

    Tak cos przeczuwalem... :P

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 28. Data: 2011-12-13 13:47:48
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2011-12-13, o godz. 13:35:27
    Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl> napisał(a):

> [...]
    > na raid0 z sas + archiwum na greenach - i właśnie własnej
    > fragmentacji bazy na dane aktualne i archiwalne na dwóch

    Pisałem już kiedyś o rozmowie z ludźmi z NetApp-a na temat SSD.
    Twierdzili (jakieś 2 miesiące temu) że nie dostali jeszcze żadnego
    dysku SSD który by do całkowitego padu działał w ich macierzach dłużej
    niż 11 miesięcy. I dlatego mają ofercie rozwiązana z SSD ale w takiej
    cenie że nikt tego nie kupi. Zamiast tego polecają klasyczne dyski plus
    karty cache-ujące jako rozwiązane zdecydowanie trwalsze.

    Zdrówko

  • 29. Data: 2011-12-13 13:54:49
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Nie mam SSD ale ostatnio gawędząc sobie przy okazji innych zakupów w
    > komputroniku ze sprzedawcą zostałem zastrzelony stwierdzeniem "na każde
    > sprzedane 10 SSD 6 wraca na gwarancji"

    Może coś w tym być, jeden z dysków SSD "zarżnąłem" w około rok
    użytkowania, został mi wymieniony na gwarancji na inny, całkiem nowy.
    W między czasie inny po 3-4 miesiącach też zaczyna sypać błędami i
    szykuję się do kolejnej reklamacji.
    Fakt, że nie były to jakieś topowe wersje Inteli, lecz coś z niższej
    półki, ale gdy firma udziela 3 lata gwarancji na swój produkt, to
    chociaż dla własnego dobrego imienia mogli by dotrzymać tego czasu
    bezawaryjnego działania. A tu kicha z tymi SSD.

  • 30. Data: 2011-12-13 13:54:52
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    > Backup czy nie - i tak HDD kupujesz czesciej niz SSD, zgadlem? :P

    No to fakt, mam sporo danych, a SSD obecnie 1 - w laptopie bo tam się
    nadaje najlepiej - mało zapisów, duża responsywność, brak mechaniki,
    wibracji itd.

> [...]
    > _kazdym_ z urzadzen, ktore bedziesz _chcial_ utrzymac w ruchu w
    > ciagu tego roku bedziesz dysk _musial_ wymienic?

    W tym roku planowałem 2x1TB ale odpuściłem z wiadomych względów :)
    Musi na razie wystarczyć to co się kręci - zapas jeszcze mam spory
    na nośnikach. Chciałem rozpakować planet.osm - to jest około 1.5TB w
    postgresql+postgis, ale zaniechałem :) Projekt czeka na
    'tanie black-i'.

    A na najbliższy rok to jeśli nie wystąpi awaria (na którą czeka w
    okolicach serwerowni awaryjny 1TB blue) i nie rozpakuję planeta -
    który nie jest krytyczny - to nie musze kupować nic.

    W sytuacji naprawdę podbramkowej mam jeszcze 2x1TB black w serwerze
    deweloperskim, mogę go zużyć na produkcji - więc jest spoko :)

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".