  • 1. Data: 2009-12-03 14:34:44
    Temat: białe spacje + dreamweaver cs4
    Od: "northman" <n...@g...pl>

    Witam!
    Umieszczę może moje zapytanie w nowym wątku, choć ma ono trochę wspólnego
    z poprzednim wątkiem.
    Chciałbym zapytać, jakie są możliwości pisania kodu wizualnie czytelnego,
    który jednakże umieszcza dodatkowe białe spacje w kodzie.
    Chodzi mi tutaj o wcięcia w wierszach, aby zachować hierarchię elementów.
    W ten sposób o wiele łatwiej czytać kod html.
    Takie białe spacje często są nieporządane, co akurat było przyczyną
    moich problemów opisanych post wyżej.
    Jeśli chodzi o Dreamweaver, choć z całą pewnością nie dotyczy tylko tego
    oprogramowania,
    to jest możliwość pozbycia się ich w kodzie, poprzez CTRL+F i naciśnięcie
    opcji REPLACE ALL.
    Wynikiem tego jest całkowicie nieczytelny kod i śmiem przypuszczać, że
    powinna to być ostatnia
    operacja ze stroną www, przed zakończeniem pracy nad nią.
    Ale oczywiście podczas pracy wynikają z tego inne trudności, bo białe spacje
    potrafią wypaczyć
    wygląd strony.
    Tak więc, czy jest możliwość stosowania przejrzystego kodu
    bez białych spacji?
    Macie jakieś rozwiązania?:)
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-12-03 16:53:03
    Temat: Re: białe spacje + dreamweaver cs4
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    Witaj,

    Od lat posługuję się DW w mojej pracy. W mojej opinii generuje on wyjątkowo
    czysty i przejrzysty kod HTML. Dba nawet o nieudokumentowane zasady
    kodowania typu eliminacja spacji przed </td>. Przypuszczalnie stwarzasz
    sobie niepotrzebny problem.

    Wybacz, że nie będę przeszukiwał Twoich wcześniejszych wypowiedzi, na które
    powołujesz się. Publikuj zawsze pełne zapytanie - oszczędzaj czas osób,
    które chcą pomóc.

    Pozdrawiam,
    Marek

  • 3. Data: 2009-12-04 12:27:55
    Od: "northman" <n...@g...pl>

    Użytkownik "Marek" <m...@s...interia.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wyjątkowo czysty i przejrzysty kod HTML. Dba nawet o nieudokumentowane
    > zasady kodowania typu eliminacja spacji przed </td>. Przypuszczalnie

    Drewamweaver to świetny program, chciałem zapytać tylko, czy jest możliwość
    porządkowania kodu HTML, tak jak robi się to w innych językach
    programowania.
    Tutaj, naciskając ENTER stwarzam od razu białą spację. Nie jest to przecież
    przypadłość
    dotycząca Dreamweavera, chciałem się dowiedzieć jak ją obchodzić. Znalazłem
    w internecie posty osób dyskutujących na ten temat. Okazało się, że
    wspomniana czynność
    CTRL+F i REPLACE ALL, zaznaczając wcześniej pustą linię (bez kodu) daje
    zamierzony efekt
    czyli usuwa wszystkie białe spacje z dokumentu. Kod jednak zostaje
    całkowicie "zburzony"
    że trudno byłoby go następnie utrzymywać (tzn. zmieniać).
    Niejasność która wynika powoływania się na inny post, może jest rzeczywiście
    udręką.
    Przepraszam, nie pomyślałem o tym. A więc, jak się okazuje dla wartości CSS:
    display:inline liczą się
    również białe spacje. Ja chciałem zrobić menu z obrazków ułożonych obok
    siebie poziomo i właśnie
    te biały spacje były powodem przerw między obrazkami. Jeśli zlikwidowałem
    białe spacje w dokumencie,
    a jednocześnie zburzyłem strukturę kodu, tak że stała się mniej czytelna, to
    przerwy znikały.

    Wybrałem Dreamweavera z myślą o działalności, bo Photoshop jest produktem
    "must buy" i zamiana
    środowiska HTML np. na Eclipse nie za wiele się opłaci, bo w pakiecie od
    Adobe Web Premium,
    są jeszcze przecież FLASH, ILLUSTRATOR bez których nie mogę się obejść i
    właśnie DREAMWEAVER. Kupno całego pakietu więc
    jest bardzo sensowne. Akurat Dreamweavera znam najmniej, bo jestem raczej z
    uzdolnienia i zamiłowania
    grafikiem, lecz cały proces tworzenia stron www, nie jest najbardziej
    skomplikowaną rzeczą na świecie i staram
    się mu podołać.

    Powracając do tematu to może powtórzę moje pytanie. Czy istnieją techniki,
    opcje w Dreamweaverze lub taki powrót karetki do
    następnego akapitu, by program nie generował białych spacji?
    Chodzi mi właśnie o tą rzecz : mam linię kodu np.: <div>...coś tam w divie
    Jest to możliwe do uzyskania w Dreamweaverze? Dzięki za odpis. Pozdrawiam:)

  • 4. Data: 2009-12-04 16:49:09
    Od: vcore <mail*wytnij*@vcore.pl>

    northman pisze:
> [...]
    > Jest to możliwe do uzyskania w Dreamweaverze? Dzięki za odpis. Pozdrawiam:)

    Korzystam z wersji CS3, i nie wiem czy dobrze zrozumiałem ale jeśli chodzi o
    usunięcie wcięć w
    kodzie, a konkretnie wyłączenie ich automatycznego tworzenia to trzeba postąpić tak:

    Edit -> Preferences -> Code format -> Odptaszkować "ident"

    W tym miejscu można również zamienić spacje na tabulatory (co osobiście preferuję),
    tabulatory w
    przeciwieństwie do poczwórnej spacji nie robią syfu w kodzie w podglądzie źródła
    strony w niektórych
    przeglądarkach

    Ja osobiście nie wyobrażam sobie tworzenia strony bez wykorzystania wcięć, jestem
    wręcz uczulony na
    płaski kod i bywa i tak że przeglądam kod strony kilkukrotnie w poszukiwaniu jakichś
    baboli typu -
    brak wcięcia, albo 2 tagi obok siebie

    --
    WebProgress - Nowoczesne aplikacje internetowe

    www.webprogress.com.pl

  • 5. Data: 2009-12-05 22:01:39
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

> [...]
    > możliwość
    > porządkowania kodu HTML, tak jak robi się to w innych językach

    Powiem inaczej: HTML jest językiem, w którym obowiązują nieudokumentowane
    zasady. To co jest teoretycznie dopuszczalne - w praktyce powoduje, że
    przeglądarka może coś niewłaściwie wyświetlić. Dlatego nie stosuj jakiś
    własnych patentów na formatowanie kodu HTML. Kod sformatowany automatycznie
    przez DW jest bardzo czytelny i zwykle nie psuje layoutu publicznej części
    strony. (Sporadycznie ręcznie trzeba jakąś zabłąkaną spację usunąć).

    Po drugie: HTML jest językiem interpretowanym (a raczej opisowym) a nie
    kompilowanym. Skutek tego jest taki, że każda przeglądarka sama decyduje jak
    bardzo będzie trzymała się standardów w renderowaniu dokumentu. DW dba o
    kompromis pomiedzy czytelnością kodu a niepisanymi i pisanymi zasadami
    kodowania w celu zachowania kompatybilności z przeglądarkami.

    Z obu powodów nie zmieniaj niczego. Jeśli masz problem z dostrzeżeniem
    struktur HTML to korzystaj z DW - w końcu zauważysz, że porządek kodu jest
    bardzo klarowny. Ponadto masz narzędzia dodatkowe typu zwijanie/rozwijanie
    fragmentu kodu, szybkie przeskakiwanie np. od tagu końcowego do tagu
    otwierającego jakiś blok itp. Korzystaj z tych mechanizmów. One przybliżają
    do edytorów języków kompilowanych.

    > (...) CTRL+F i REPLACE ALL, zaznaczając wcześniej pustą linię (bez kodu)
    > daje zamierzony efekt
    > czyli usuwa wszystkie białe spacje z dokumentu. Kod jednak zostaje
    > całkowicie "zburzony"

    Unikaj takiego barbarzyństwa na kodzie.

> [...]
    > białe spacje w dokumencie,
    > a jednocześnie zburzyłem strukturę kodu, tak że stała się mniej czytelna,

    Znany temat. To są właśnie te niepisane zasady kodowania. Teoretycznie
    łamanie linii nie powinno mieć znaczenia dla przeglądarki, a jednak ma.
    Jeszcze raz powtórzę. HTML nie jest językiem kompilowanym. Po to masz
    sprzężone tryby podglądu strony: WYSIWYG, kod oraz zagnieżdżenie znaczników,
    aby korzystać m.in. szybkiego dotarcia do każdej sekcji kodu. Jeśli np. masz
    nieczytelene długie menu w kodzie, to kliknij na nie w edytorze wizualnym a
    w kodzie podświetli się ten fragment. Jeśli chcesz zaznaczyć tagi
    otaczające, to skorzystaj z paska statusowego okna gdzie zagnieżdżenie jest
    prezentowane. Masz mnóstwo możliwości.

> [...]
    > grafikiem, lecz cały proces tworzenia stron www, nie jest najbardziej
    > skomplikowaną rzeczą na świecie i staram

    To zrób tak jak ja kiedyś - jeśli miewasz wolny czas w ogóle. Wyłącz
    telefony, poświęć DW ze 2-3 dni na czytanie dołączonego tutoriala, który
    moim zdaniem jest rewelacyjny. Odkryjesz, że 90% czasu jaki do tej pory
    poświęcałeś tworzeniu stron WWW za pomocą DW było Twoją stratą czasu bo nie
    korzystasz z mechanizmów wspomagających kodowanie.

    > Powracając do tematu to może powtórzę moje pytanie. Czy istnieją techniki,
    > opcje w Dreamweaverze lub taki powrót karetki do
    > następnego akapitu, by program nie generował białych spacji?

    Nie istnieją w żadnym edytorze bo to nie w nich jest problem. Po to stosuje
    się obejścia w postaci zespolonych typów edytorów kodu w ramach jednego
    środowiska programistycznego.

  • 6. Data: 2009-12-06 22:14:59
    Od: "northman" <n...@g...pl>

    Użytkownik "Marek" <m...@s...interia.pl> napisał w wiadomości
    Wielkie dzięki za tak merytoryczną odpowiedź. Doceniam to i kłaniam się.
    Odbiegasz od szarego ogółu. Życzę sukcesów. Pozrawiam

    W ogóle to wszystkim dziękuję. Robię wielkie kroki naprzód:)