    From: "Marek" <m...@s...interia.pl>
    Newsgroups: pl.comp.www
    Subject: Re: białe spacje + dreamweaver cs4
    Date: Sat, 5 Dec 2009 23:01:39 +0100

    > Witam!
    > Drewamweaver to świetny program, chciałem zapytać tylko, czy jest
    > możliwość
    > porządkowania kodu HTML, tak jak robi się to w innych językach
    > programowania.

    Powiem inaczej: HTML jest językiem, w którym obowiązują nieudokumentowane
    zasady. To co jest teoretycznie dopuszczalne - w praktyce powoduje, że
    przeglądarka może coś niewłaściwie wyświetlić. Dlatego nie stosuj jakiś
    własnych patentów na formatowanie kodu HTML. Kod sformatowany automatycznie
    przez DW jest bardzo czytelny i zwykle nie psuje layoutu publicznej części
    strony. (Sporadycznie ręcznie trzeba jakąś zabłąkaną spację usunąć).

    Po drugie: HTML jest językiem interpretowanym (a raczej opisowym) a nie
    kompilowanym. Skutek tego jest taki, że każda przeglądarka sama decyduje jak
    bardzo będzie trzymała się standardów w renderowaniu dokumentu. DW dba o
    kompromis pomiedzy czytelnością kodu a niepisanymi i pisanymi zasadami
    kodowania w celu zachowania kompatybilności z przeglądarkami.

    Z obu powodów nie zmieniaj niczego. Jeśli masz problem z dostrzeżeniem
    struktur HTML to korzystaj z DW - w końcu zauważysz, że porządek kodu jest
    bardzo klarowny. Ponadto masz narzędzia dodatkowe typu zwijanie/rozwijanie
    fragmentu kodu, szybkie przeskakiwanie np. od tagu końcowego do tagu
    otwierającego jakiś blok itp. Korzystaj z tych mechanizmów. One przybliżają
    do edytorów języków kompilowanych.

    > (...) CTRL+F i REPLACE ALL, zaznaczając wcześniej pustą linię (bez kodu)
    > daje zamierzony efekt
    > czyli usuwa wszystkie białe spacje z dokumentu. Kod jednak zostaje
    > całkowicie "zburzony"

    Unikaj takiego barbarzyństwa na kodzie.

    > Przepraszam, nie pomyślałem o tym. A więc, jak się okazuje dla wartości
    > CSS: display:inline liczą się
    > również białe spacje. Ja chciałem zrobić menu z obrazków ułożonych obok
    > siebie poziomo i właśnie
    > te biały spacje były powodem przerw między obrazkami. Jeśli zlikwidowałem
    > białe spacje w dokumencie,
    > a jednocześnie zburzyłem strukturę kodu, tak że stała się mniej czytelna,
    > to przerwy znikały.

    Znany temat. To są właśnie te niepisane zasady kodowania. Teoretycznie
    łamanie linii nie powinno mieć znaczenia dla przeglądarki, a jednak ma.
    Jeszcze raz powtórzę. HTML nie jest językiem kompilowanym. Po to masz
    sprzężone tryby podglądu strony: WYSIWYG, kod oraz zagnieżdżenie znaczników,
    aby korzystać m.in. szybkiego dotarcia do każdej sekcji kodu. Jeśli np. masz
    nieczytelene długie menu w kodzie, to kliknij na nie w edytorze wizualnym a
    w kodzie podświetli się ten fragment. Jeśli chcesz zaznaczyć tagi
    otaczające, to skorzystaj z paska statusowego okna gdzie zagnieżdżenie jest
    prezentowane. Masz mnóstwo możliwości.

    > (...) Akurat Dreamweavera znam najmniej, bo jestem raczej z uzdolnienia i
    > zamiłowania
    > grafikiem, lecz cały proces tworzenia stron www, nie jest najbardziej
    > skomplikowaną rzeczą na świecie i staram
    > się mu podołać.

    To zrób tak jak ja kiedyś - jeśli miewasz wolny czas w ogóle. Wyłącz
    telefony, poświęć DW ze 2-3 dni na czytanie dołączonego tutoriala, który
    moim zdaniem jest rewelacyjny. Odkryjesz, że 90% czasu jaki do tej pory
    poświęcałeś tworzeniu stron WWW za pomocą DW było Twoją stratą czasu bo nie
    korzystasz z mechanizmów wspomagających kodowanie.

    > Powracając do tematu to może powtórzę moje pytanie. Czy istnieją techniki,
    > opcje w Dreamweaverze lub taki powrót karetki do
    > następnego akapitu, by program nie generował białych spacji?

    Nie istnieją w żadnym edytorze bo to nie w nich jest problem. Po to stosuje
    się obejścia w postaci zespolonych typów edytorów kodu w ramach jednego
    środowiska programistycznego.