  • 11. Data: 2012-01-02 14:06:08
    Temat: Re: antna DVB-T
    Od: "Robert_J" <d...@g...pl>

    > to jakbyś jeszcze mógł powiedzieć mi (za co jestem
    > wdzięczny) jaki wariant jest lepszy:
    > 1. krótka antena duży wzmacniacz
    > 2. długa antena mały wzmacniacz?

    Wybierz antenę z jak największym zyskiem, a jak będzie za
    mały poziom sygnału to dobierz do tego wzmacniacz.

  • 12. Data: 2012-01-02 20:46:34
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    W dniu 02.01.2012 15:06, Robert_J pisze:

    > Wybierz antenę z jak największym zyskiem, a jak będzie za mały poziom
    > sygnału to dobierz do tego wzmacniacz.
    a możesz nam napisać jak daleko masz do nadajnika? Bo w moim przypadku
    to na antenie typu kawałek drutu to na analogu odbieram głównie śnieg, a
    na DVB T w większości czasu mam bardzo dobry obraz. Kawałek drutu - nie
    antena!
    ToMasz

  • 13. Data: 2012-01-02 21:37:07
    Od: Marek Borowski <m...@b...com.nospam>

    On 02-01-2012 21:46, ToMasz wrote:

    > a możesz nam napisać jak daleko masz do nadajnika? Bo w moim przypadku
    > to na antenie typu kawałek drutu to na analogu odbieram głównie śnieg, a
    > na DVB T w większości czasu mam bardzo dobry obraz.
    No coz, mam tez i odwrotne doswiadczenia. Na analogu cos tam
    "zasniezonego" bylo jeszcze widac po podlaczeniu DVB-T tak haczylo (co
    n-ta klatka byla poprawna) iz nie dalo sie ogladac. W przypadku cyfrowki
    albo masz dobrze albo wcale.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 14. Data: 2012-01-02 21:55:27
    Od: BartekK <s...@N...org>

    > to jakbyś jeszcze mógł powiedzieć mi (za co jestem wdzięczny) jaki
    > wariant jest lepszy:
    > 1. krótka antena duży wzmacniacz
    > 2. długa antena mały wzmacniacz?
    To nie jest takie proste.
    "Długa antena" wcale nie koniecznie równa się antena z dużym zyskiem
    (własnym "wzmocnieniem"). Ale przeważnie tak jest, tyle że duże
    wzmocnienie anteny jest wynikiem jej silniej kierunkowości. A nie zawsze
    tak chcemy, by celować anteną w jeden konkretny nadajnik (maszt
    nadawczy)- jeśli chcemy odbierać kilka różnych na raz, z lekko
    odmiennych kierunków, to lepiej dać antenę "krótszą" lub innego typu
    (siatkowe itp wynalazki), i sygnał lekko wzmocnić już po stronie
    elektrycznej.
    Ale to wszystko wymaga albo prób-i-błędów, albo doświadczenia w byciu
    monterem w danym terenie (i wiedza który nadajnik jak mocny sygnał daje
    i jak ogarnąć by wszystko odebrać)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 15. Data: 2012-01-03 07:30:28
    Od: "Robert_J" <d...@g...pl>

    > W przypadku cyfrowki albo masz dobrze albo wcale.

    To jak nazwiesz artefakty i pixelozę? że jest dobrze czy
    wcale? ;-)
    Nie ma "dobrze albo wcale", są zupełnie inne objawy
    problemów :-)

  • 16. Data: 2012-01-03 07:33:56
    Od: wchpikus <w...@w...wp.pl>

    Witam!
    No nie do konca tak:)

    > To jak nazwiesz artefakty i pixelozę? że jest dobrze czy wcale? ;-)
    > Nie ma "dobrze albo wcale", są zupełnie inne objawy problemów :-)

    Na jakosc sygnalu sklada sie MER, BER, moc sygnalu, S/N...
    Nie da sie tak powiedziec dobry czy zly, 1 lub 0...
    Ale dla przecietnego zjadacza jest lub nie ma lub "sie zacina":)
    Pozdrawiam

  • 17. Data: 2012-01-03 10:00:50
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 02.01.2012 22:55, schrieb BartekK:
> [...]
    > Ale to wszystko wymaga albo prób-i-błędów, albo doświadczenia w byciu
    > monterem w danym terenie (i wiedza który nadajnik jak mocny sygnał daje

    Jeszcze trzeba zwrócić uwagę na fakt, że systemy telewizji cyfrowej dość
    alergicznie reagują na zniekształcenia fazowe. Na razie używane są
    QAM16-QAM256, ale już pracuje się nad normami dla modulacji do QAM4096.
    Tu przesunięcia faz poniżej 0.1 stopnia robią problemy. Im mniej
    wzmacniaczy, tym lepiej.

    Waldek

  • 18. Data: 2012-01-03 19:11:59
    Od: Marek Borowski <m...@b...com.nospam>

    On 03-01-2012 08:30, Robert_J wrote:

    > To jak nazwiesz artefakty i pixelozę? że jest dobrze czy wcale? ;-)
    > Nie ma "dobrze albo wcale", są zupełnie inne objawy problemów :-)
    Wiesz, zasnierzony program z szumiacym dziwiekiem jestem w stanie
    ogladac. Nie moge tego powiedziec o "zacinajacym" sie strumieniu w
    przypadku transmisji cyfrowej. Atefaktow i pixelozy nie doswiadzylem.
    Moze to kwestia implementacji algorytmu dekodowania.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 19. Data: 2012-01-03 19:12:42
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    Użytkownik "identifikator: 20110701" <N...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:jds70o$qie$1@node2.news.atman.pl...
    > szybkie ale nie koniecznie proste pytanie,
    > jest sobie taka antena:
    > http://allegro.pl/mala-antena-dipol-dvb-t-ze-wzmacni
    aczem-lna-177-i2018009821.html
    > można do niej zakupić zasilacz z regulowanym napięciem wyjściowym - czy
    > taki zestaw będzie działał?

    Ja mam taką antenę:
    http://www.dipol.com.pl/antena_telewizyjna_dipol_19-
    21-69_dvb-t_A1911.htm
    która leży na szafie u mnie w pokoju, bo nie chciało mi się jej montować na
    kominie. :-)
    Odległość od nadajnika jakieś 100km w linii prostej (Tarnobrzeg -św. Krzyż
    50kW) i odbieram MUX2 z siłą 99% i jakością 93-94% na tunerze Kruger&Matz
    KM00188.
    Odbieram też sygnał analogowy TVP1 i TVP2 w dobrej jakości. :-)

  • 20. Data: 2012-01-06 10:23:29
    Od: "Arekmet" <a...@w...pl>

    U mojego teścia działa na kominie zwykła siatka i nowy LNA 177, odległość od
    nadajnika ok 70 km, teren płaski zadrzewiony, moc nadajników od 5 do 20kW.
    Może zwykła tania siatka ? ważne aby była zamontowana wysoko.