  • 11. Data: 2011-04-26 14:15:02
    Temat: Re: amortyzatory "ogólnego stosowania"
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Alexy" <a...@o...com.pl> napisał w
    > Tak jak Ci już koledzy podpowiedzieli - tylko sprężyny lub
    > amortyzatory od podnoszenia klap samochodowych lub mebli, bo te
    > mają wewnątrz sprężyny.

    One z kolei sa bardziej sprezynami (gazowymi) niz amortyzatorami.
    Tlumienie takie sobie, zywotnosc tez, nosnosc z reguly znacznie
    mniejsza.
    Nieliniowa ch-ka .. i to akurat moze byc zaleta.

    Jeszcze trzeba jakos przemyslec mocowanie, samochodowe to z reguly
    nie przenosza obciazen gnacych, do zamocowania kola w poprzek sluza
    wahacze, no ale wytrzymalosc na wyboczenie musza jakas miec - choc
    mocowanie niekoniecznie solidne.

    Czyli znow wracamy do motocykli.

    J.

  • 12. Data: 2011-04-26 14:26:11
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-04-26 14:15, J.F. pisze:

    > One z kolei sa bardziej sprezynami (gazowymi) niz amortyzatorami.
    > Tlumienie takie sobie, zywotnosc tez, nosnosc z reguly znacznie mniejsza.
    > Nieliniowa ch-ka .. i to akurat moze byc zaleta.

    Sprężynę zawsze można dać na zewnątrz i jej charakterystyką albo
    naprężeniem wstępnym "wstrzelić" się w pożądaną.

    Kiedyś popełniłem rowerowy fotelik dla dziecka z amortyzacją. Sprężyny
    gazowe były zdecydowanie za twarde, więc pozbyłem się ciśnienia i na
    zewnątrz dałem zwykłą sprężynę z regulacją naprężenia wstępnego (
    przewidziałem że dziecko rośnie ). Do środka wlałem olej hydrauliczny i
    uzyskałem całkiem znośne tłumienie. Działało to kilka lat, aż dzieci
    opanowały własne rowery.

    OIDP w planach były przemysłowe tłumiki hydrauliczne, ale cena xxx Euro
    za sztukę mnie zniechęciła.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 13. Data: 2011-04-26 14:53:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@o...pl> napisał w
> [...]
    > środka wlałem olej hydrauliczny i uzyskałem całkiem znośne
    > tłumienie. Działało to kilka lat, aż dzieci opanowały własne

    No ale przerobiles sprezyne na tlumik :-)

    > OIDP w planach były przemysłowe tłumiki hydrauliczne, ale cena
    > xxx Euro za sztukę mnie zniechęciła.

    Sa amortyzatory do pralek, ale to na mniejsza mase .. na fotelik
    dla dzieci moze dobre.

    J.

  • 14. Data: 2011-04-26 17:08:46
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-04-26 14:53, J.F. pisze:
    > Użytkownik "PeJot" <P...@o...pl> napisał w
    >
    > No ale przerobiles sprezyne na tlumik :-)

    W sprężynie gazowej jest zawór odpowiedzialny za większe tłumienie przy
    odbiciu niż przy kompresji, ale do moich potrzeb to tłumienie było za
    słabe. Dopiero po zalaniu olejem zaczęło toto tłumić. Eksperymentowałem
    też z tłumikami od widelców rowerowych - one się fajnie regulują, ale
    znowu cena była zaporowa.

    > Sa amortyzatory do pralek, ale to na mniejsza mase .. na fotelik dla
    > dzieci moze dobre.

    Amortyzatory do pralek ( hydrauliczne ) mają takie samo tłumienie przy
    kompresji jak i przy odbiciu.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem