  • 1. Data: 2010-04-14 08:37:21
    Temat: aktywne pole AF a pomiar światła w lustrzankach
    Od: Sławek Drogosz <s...@p...onet.pl>

    Dla niektórych może rzecz oczywista - dla mnie obecnie zagadka i nie
    znalazłem dokładnych informacji - więc założyłem wątek:
    1.) Czy pomiar światła zawsze odbywa się centralnie (dla trybu punktowego i
    centralnie ważonego) czy może brany jest pod uwagę pole z aktywnego pola AF
    ?
    2.) Czy do pomiaru światła wykorzystywany jest ten sam sensor
    (przetwornik-matryca) co do pomiaru AF (metodą detekcji fazy) ?
    3.) Czy pomiar światła flesza zawsze odbywa się metodą centralnie ważoną w
    cetrum kadru i nie jest istotne jaki pomiar światła jest aktywny dla światła
    zastanego (punktowy, centralnie-ważony czy matrycowy) ? - (takie informacje
    znalazłem dla Nikona).

    Proszę o Wasze komentarze i uwagi z adnotacją - jak te sprawy wyglądają dla
    róznych systemów.

    Pzdr, Sławek

  • 2. Data: 2010-04-14 10:42:52
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-04-14 10:37, Sławek Drogosz pisze:
> [...]
    > 1.) Czy pomiar światła zawsze odbywa się centralnie (dla trybu
    > punktowego i centralnie ważonego) czy może brany jest pod uwagę pole z

    Prawdopodobnie zależy to od aparatu, ale najczęściej jest tak:
    - punktowy i centralnie ważony są niezależne od punktu AF
    - matrycowy - można wybrać, czy ma uwzględniać aktywny punkt AF, czy nie
    (w każdym razie w obu moich lustrzankach można wybrać - Pentax K110D,
    Pentax K7).

  • 3. Data: 2010-04-14 12:29:31
    Od: "Radosny" <radosny@usun_to.top67.pl>

    > 2.) Czy do pomiaru światła wykorzystywany jest ten sam sensor
    > (przetwornik-matryca) co do pomiaru AF (metodą detekcji fazy) ?

    Nie. Pomiar światła odbywa się na matówce, osobnym elementem. W Nikonie ma
    on ok 1000 punktów i jest dodatkowo używany do śledzenia RGB.

  • 4. Data: 2010-04-14 19:44:35
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-04-14 10:37:21 +0200, Sławek Drogosz <s...@p...onet.pl> said:

    > 1.) Czy pomiar światła zawsze odbywa się centralnie (dla trybu
    > punktowego i centralnie ważonego) czy może brany jest pod uwagę pole z
    > aktywnego pola AF ?
    Nie. Zależy od aparatu.
    > 2.) Czy do pomiaru światła wykorzystywany jest ten sam sensor
    > (przetwornik-matryca) co do pomiaru AF (metodą detekcji fazy) ?
    Nigdy (choć nie dam sobie za to nigdy nic obciąć).
> [...]
    > aktywny dla światła zastanego (punktowy, centralnie-ważony czy
    > matrycowy) ? - (takie informacje znalazłem dla Nikona).
    Nie. Zależy od aparatu. Punktowego chyba nie ma, ale matryca tak.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-04-15 07:36:29
    Od: Sławek Drogosz <s...@w...pl>

    > Nie. Zależy od aparatu. Punktowego chyba nie ma, ale matryca tak.

    W Nikonie dla pomiaru światła zastanego mamy wybór : matrycowy ,
    centralnie-ważony i punktowy; dla pomiaru światła flesza mamy niestety
    wyłącznie pomiar centralnie-ważony. Powołuję się na informacje ze
    strony Russella MacDonalda - ale facet jest bardzo przekonujący i mu
    "ufam" ;-).
    Polskie tłumaczenie: http://tadgawin.blogspot.com/2010/02/01.html
    Pzdr, Sławek