  • 31. Data: 2016-04-22 18:18:23
    Temat: Re: Zwarcie linii WN i wybuch opon
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 22 Apr 2016 17:16:57 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > To normalne, że trolejbus zasilany jest z nadprzewodników.
    > Tramwaj też -- ale tam jest jeden zamiast dwóch. Bywa, że
    > w transporcie szynowym, takim jak metro, stosuje się
    > podprzewodniki lub obokprzewodniki.

    Myślę, że zbyt serio odbierasz tą dygresję :)

    --
    Marek

  • 32. Data: 2016-04-23 21:34:55
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 22 Apr 2016 02:37:46 +0200, Tomasz Wójtowicz napisał(a):

    > Lepiej mają tramwaje, bo one zasadniczo nie spadają z szyn, więc można
    > je zasilać w systemie TN-C, gdzie szyny robią za przewód powrotny i PE
    > jednocześnie.

    Chyba nie do końca. Szyny w systemie zasilania tramwajów, podobnie jak
    na kolei, mogą osiągać potencjał nawet 120V względem ziemi.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 33. Data: 2016-04-28 22:24:42
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > W tych ostrzeżeniach brakuje rzeczowej informacji żeby sp... w podskokach.

    Na jednej nodze!

    --
    Darek

  • 34. Data: 2016-04-29 01:02:36
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-04-23 o 21:34, badworm pisze:

    > Chyba nie do końca. Szyny w systemie zasilania tramwajów, podobnie jak
    > na kolei, mogą osiągać potencjał nawet 120V względem ziemi.

    Czyli niewiele wiesz.

    Szyny na kolei mogą osiągnąć i 3kV, jeśli przerwie się kabel minusowy z
    podstacji, a lokomotywa akurat jest włączona. To 120V to jest napięcie
    wyzwalające układ bezpieczeństwa działający na zasadzie niemal
    zapomnianego już dzisiaj wyłącznika Heinischa-Riedla[1].

    Taka już uroda systemów TN-C i dlatego tam, gdzie się da, świat
    przeszedł na system TN-S. Akurat na kolei i tramwajach za bardzo się nie
    da. Bo jak to zrobić? Lewa szyna minus, prawa PE? Tory kolejowe też
    czasami zataczają pętlę, byłoby zwarcie.

    Dlatego właśnie wyłącznik Heinischa-Riedla, używając osobnego kabla
    pomiarowego, od tego, którym moc wraca do podstacji, pozwala przewodowi
    PEN, czyli szynom osiągnąć napięcie max 120V, po czym odcina zasilanie.

    A swoją drogą jak jest mierzone to 120V? Składowa stała? Bo dla prądu
    przemiennego napięcie bezpieczne to 50V. Przypuszczalnie wyłącznik na
    podstacji ma dwa ustroje pomiarowe - jeden reaguje na 120Vdc, drugi na
    50Vrms. I to jest ważne, bo niby kolej zasilana jest prądem stałym, ale
    harmoniczne lecą aż miło. Zresztą prostownik kolejowy ma kilkanaście
    diod krzemowych w szeregu, a równolegle do nich szeregową drabinkę
    rezystorów, żeby napięcie wsteczne na diodach rozkładało się
    równomiernie. Zatem trochę prądu przemiennego zasuwa po kolejowej sieci
    trakcyjnej.

    [1] Musiał, E., Czapp, S. WYŁĄCZNIKI OCHRONNE RÓŻNICOWOPRĄDOWE.
    POWSTANIE, ROZWÓJ, PRZYSZŁOŚĆ. Politechnika Gdańska.

  • 35. Data: 2016-05-07 17:21:18
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 29 Apr 2016 01:02:36 +0200, Tomasz Wójtowicz napisał(a):

    > Czyli niewiele wiesz.

    Pudło.
> [...]
    > wyzwalające układ bezpieczeństwa działający na zasadzie niemal
    > zapomnianego już dzisiaj wyłącznika Heinischa-Riedla[1].

    Od tego, by potencjał szyn względem ziemi nie był większy od 120V, jest
    EZZ - elektroniczne urządzenie ziemnozwarciowe, wcześniej znane jako
    TUZZ (tyrystorowe urządzenie ziemnozwarciowe). Czas, jaki upływa zanim
    to urządzenie spowoduje doziemienie szyny minusowej przez blok
    tyrystorowy, to pojedyncze milisekundy. Jeśli po doziemieniu prąd
    płynący przez blok przekroczy wartość 600A, to następuje natychmiastowe
    obustronne wyłączenie zasilania danego odcinka sieci trakcyjnej.
    Dodatkowo, stosuje się obecnie testery ciągłości kabli powrotnych, które
    cyklicznie mierzą ich rezystancję. Nadmierny jej wzrost skutkuje również
    wyłączeniem zasilania sieci trakcyjnej.
> [...]
    > pomiarowego, od tego, którym moc wraca do podstacji, pozwala przewodowi
    > PEN, czyli szynom osiągnąć napięcie max 120V, po czym odcina zasilanie.

    Jeszcze raz - od co najmniej kilkunastu lat do ochrony przed nadmierną
    różnicą potencjałów między szynami a ziemią nie stosuje się niczego
    innego niż EZZ/TUZZ.
> [...]
    > rezystorów, żeby napięcie wsteczne na diodach rozkładało się
    > równomiernie. Zatem trochę prądu przemiennego zasuwa po kolejowej sieci

    Litości! Nawet chwilowy podskok napięcia między szyną minusową a
    uziemieniem powoduje doziemienie tej pierwszej przez blok tyrystorowy.
    Jeśli prąd płynący przez blok będzie zbyt mały, w ciągu kilkunastu
    sekund zostaną one wyłączone przeciwprądem i TUZZ/EZZ wraca do stanu
    czuwania.

    Co do prostowników - na ogół liczba szeregowo połączonych diod w jednej
    kolumnie nie przekracza 10. A składowa zmienna w sieci trakcyjnej wynika
    nie tyle z rezystorów wyrównawczych w prostownikach (OIDP mają one
    wartość 47 albo 100kohm), co z nieidealnego filtrowania napięcia przez
    urządzenie wygładzające.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 36. Data: 2016-05-08 16:32:35
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-05-07 o 17:21, badworm pisze:

> [...]
    > Dodatkowo, stosuje się obecnie testery ciągłości kabli powrotnych, które
    > cyklicznie mierzą ich rezystancję. Nadmierny jej wzrost skutkuje również

    No zgadza się, ale powód stosowania tych wszystkich aparatów jest taki,
    że napięcie szyn *mogłoby* osiągnąć 3kV w określonych sytuacjach i
    trzeba temu zapobiegać.

    A ogólniej do tego podchodząc, taka już natura systemów TN-C, że
    napięcie w przewodzie ochronno-zerowym (albo ochronno-powrotnym w
    sieciach DC) może osiągnąć wartość taką jak w przewodzie fazowym
    (dopływowym). Stąd, gdzie się da, to:
    - odchodzi się od TN-C do TN-S (instalacje w budynkach)
    - przechodzi się na IT + urządzenia II klasy (trolejbusy)
    - montuje szereg opisanych powyżej zabezpieczeń (kolej,tramwaje).