  • 1. Data: 2016-04-18 12:12:20
    Temat: Szeregowa rezystancja 100 Ohm w instalacji antenowej.
    Od: JDX <j...@o...pl>

    Do mieszkania siostry pociągnąłem z puszki na klatce ~10 m kabla
    antenowego i na końcu zamontowałem takie gniazdo:
    http://legrand-sklep.pl/664555-665001. Chciałem sprawdzić czy jest
    ciągłość, więc w puszce na klatce zamontowałem na kablu zworę i
    podłączyłem omomierz do gniazda. A ten zamiast pokazywać coś w pobliżu 0
    pokazuje 100 ?. Wymontowałem gniazdo i podłączyłem omomierz bezpośrednio
    do kabla - pokazuje 0. Podłączyłem gniazdo i znowu mam 100 ?. WTF!? Czy
    to jest wina tego szybkiego, acz badziewnego sposobu podłączania kabla?
    Tzn. żyła środkowa jest mocowana pewnie, ale masa to już niezbyt - jest
    tam taki ,,język" który wciska się pomiędzy oplot a izolację. Zważywszy
    na to, że w puszce jest mało miejsca i kabel się wygina nie jest to IMO
    zbyt pewne połączenie. Czy ta szeregowa rezystancja może wynikać ze
    słabego kontaktu oplotu kabla z ,,językiem" gniazda? A może jest tam
    jakiś szeregowy oporek 100 ? o którym nie wspomniano w ulotce (bo i po
    co). Czy taka rezystancja może mieć istotny wpływ na sygnał? Do gniazda
    ma być wkrótce podłączony modem UPC oraz TV (dostęp do Sieci + ~20
    ,,darmowych" kanałów).

  • 2. Data: 2016-04-18 12:28:23
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 18 Apr 2016 12:12:20 +0200, JDX napisał(a):

    > Czy ta szeregowa rezystancja może wynikać ze
    > słabego kontaktu oplotu kabla z ,,językiem" gniazda?
    Niemożliwe.
    > A może jest tam
    > jakiś szeregowy oporek 100 ? o którym nie wspomniano w ulotce (bo i po
    > co).
    Było by to dosyć dziwne. Chyba się z czymś takim nie spotkałem.
    >Czy taka rezystancja może mieć istotny wpływ na sygnał?
    Jeśli faktycznie jest to zapewne zbocznikowana pojemnością więc nie
    będzie przeszkadzać. Ale ja bym z ciekawości rozebrał to gniazdo :)

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2016-04-18 12:32:00
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "JDX" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > co). Czy taka rezystancja może mieć istotny wpływ na sygnał? Do gniazda
    > ma być wkrótce podłączony modem UPC oraz TV (dostęp do Sieci + ~20

    W opisie masz podane, że gniazdo tłumi sygnał o 5dB:
    "NILOE GNIAZDO TV KOŃCOWE 5dB BIAŁE komplet"

    Może to mieć znaczenie dla działania modemu, ale wszystko okaże się dopiero
    po podłaczeniu i po zmierzeniu sygnału w mieszkaniu.
    Napisz jeszcze jaki kabel położyłeś, o jakich parametrach.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 4. Data: 2016-04-18 12:44:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    net...
    >Niemożliwe.

    No - mozliwe, ale bardzo malo prawdopodobne. Szczegolnie, zeby mialo
    byc dokladnie 100 ohm.

    >Było by to dosyć dziwne. Chyba się z czymś takim nie spotkałem.

    Ale chyba tak jest. Co zreszta latwo sprawdzic - zmierzyc opornosc
    srodkowego pinu po obu stronach gniazda.

    A po co ? Moze jakas celowa separacja mieszkan od "pionu".
    Albo zabezpieczenie zwarciowe - gdyby w pionie bylo jakies napiecie
    DC.
    Jeszcze moze tam byc filtr, ale 100 ohm ... troche duzo, chyba ze tak
    jak piszesz - pojemnosc zbocznikowana rezystorem.

    >Jeśli faktycznie jest to zapewne zbocznikowana pojemnością więc nie
    >będzie przeszkadzać. Ale ja bym z ciekawości rozebrał to gniazdo :)

    IMO - nawet jesli niezbocznikowana, to 100 ohm w instalacji kablowki z
    silnym sygnalem nie zaszkodzi wiele.

    Sa widac rzeczy w elektronice, o ktorych sie inzynierom nie snilo :-)

    J.

  • 5. Data: 2016-04-18 13:42:19
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2016-04-18 12:44, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał w wiadomości grup
    net...
    [...]
> [...]
    > Jeszcze moze tam byc filtr, ale 100 ohm ... troche duzo, chyba ze tak
    > jak piszesz - pojemnosc zbocznikowana rezystorem.
    Z tą rezystancją to chyba musi być coś na rzeczy ponieważ niektórzy
    sprzedają ,,gniazda TV końcowe" oraz ,,gniazda TV końcowe bez
    rezystancji":
    http://www.schrack.pl/sklep/osprzet-elektroinstalacy
    jny-czujniki-ruchu-i-obecnosci/visio-natynkowy-osprz
    et-instalacyjny-ip20.html?cat=Shop_Category&q=Gniazd
    o+TV.
    Oczywiście dokładnej dokumentacji nie dają no bo i na c..j komu ona
    potrzebna...

    A te 100 ? rzeczywiście może wynikać ze wspomnianego tłumienia. Niech
    mnie ktoś poprawi jeśli się mylę: jest sobie idealne źródło napięcia, do
    niego podłączona jest szeregowo impedancja Zw = 75 ? (czyli razem tworzą
    nieidealne źródło napięcia), do tego podłączona jest szeregowo pewna
    impedancja Z = 100 ? i na koniec do tego wszystkiego jest podłączona
    szeregowa impedancja obciążenia Zl = 75 ?. Tłumienie takiego układu
    rozumiane jako stosunek napięcia na Zl do napięcia źródła sygnału
    wyrażony w dB to 10*log[Zl/(Zw+Z+Zl)] = -5,23 dB. W zasadzie zgadza się
    to z opisem gniazda...

    > IMO - nawet jesli niezbocznikowana, to 100 ohm w instalacji kablowki z
    > silnym sygnalem nie zaszkodzi wiele.
    Również tak ,,czuję", ale chciałbym, aby ktoś potwierdził te przeczucia. :-)

  • 6. Data: 2016-04-18 13:51:39
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

> [...]
    > jakiś szeregowy oporek 100 ? o którym nie wspomniano w ulotce (bo i po
    > co). Czy taka rezystancja może mieć istotny wpływ na sygnał? Do gniazda

    Roztegowałem kiedyś kawałek takiego kabla instalacyjnego i rdzeń wydał się
    być jedynie pomiedziowany, a sam z żelaza jakiegoś, czy stali - dla mnie to
    ciekawe...
    Wpływ na sygnał? z pewnością. Jeśli coś się stanie z miedziowaniem, to nie
    przypuszczam, by poprawiło to parametry transmisyjne kabla.
    Próbowałem antenować prętem żelaznym, chujówka, panie... Leci, ale
    ch...ałowo. Bardzo ch...ałowo.

    --
    Wyindywidualizowaliśmy się
    z rozentuzjazmowanego

  • 7. Data: 2016-04-18 13:54:30
    Od: "Vernon.L.Pinkley" <v...@g...com>

    W dniu 2016-04-18 o 12:12, JDX pisze:
    > Podłączyłem gniazdo i znowu mam 100 ?. WTF!?

    http://ifotos.pl/z/sswpqph

    Tu akurat siedzi 180R, kto wie, może u ciebie jest 100R.
    Ciężko powiedzieć co tam konstruktor nasmyrał, nie wiadomo co u ciebie
    siedzi.

  • 8. Data: 2016-04-18 14:19:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ACMM-033" napisał w wiadomości grup
    >Roztegowałem kiedyś kawałek takiego kabla instalacyjnego i rdzeń
    >wydał się być jedynie pomiedziowany, a sam z żelaza jakiegoś, czy
    >stali - dla mnie to ciekawe...
    >Wpływ na sygnał? z pewnością.

    A pamietasz taki parametr - glebokosc wnikania ?

    Na 500MHz i wiecej ?

    J.

  • 9. Data: 2016-04-18 16:24:50
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > A pamietasz taki parametr - glebokosc wnikania ?

    W żelazie z pewnością bardzo ch...ałowo.

    > Na 500MHz i wiecej ?

    145 z małym haczykiem. Lepiej szło na byle kawałku krosówki. Ćwierć fali, to
    ok. 48 cm.

  • 10. Data: 2016-04-18 16:47:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ACMM-033" napisał w wiadomości grup

    >W żelazie z pewnością bardzo ch...ałowo.

    Dla miedzi istotny. 2um przy 1GHz. Wiecej miedzi nie trzeba :-)

    >145 z małym haczykiem. Lepiej szło na byle kawałku krosówki. Ćwierć
    >fali, to ok. 48 cm.

    Teraz patrze, ze wnikanie w stal bardzo male, a rezystancja duza. To i
    straty duze.

    No ale w Gabinie antena chyba jednak stalowa byla i dawala rade :-)

    J.