-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!.POSTED!not-for-mail
From: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: Zwarcie linii WN i wybuch opon
Date: Fri, 29 Apr 2016 01:02:36 +0200
Organization: ATMAN - ATM S.A.
Lines: 40
Message-ID: <nfu4qg$k1u$1@node2.news.atman.pl>
References: <nf37gh$s2c$1@node1.news.atman.pl>
<571541d5$0$680$65785112@news.neostrada.pl>
<a...@n...neostrada.pl>
<5715ece0$0$22826$65785112@news.neostrada.pl>
<a...@n...neostrada.pl>
<nfbrov$moh$1@node2.news.atman.pl> <1...@b...pl>
NNTP-Posting-Host: 31-178-54-211.dynamic.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node2.news.atman.pl 1461884560 20542 31.178.54.211 (28 Apr 2016 23:02:40
GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 28 Apr 2016 23:02:40 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:38.0) Gecko/20100101
Thunderbird/38.7.2
In-Reply-To: <1...@b...pl>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:699326
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2016-04-23 o 21:34, badworm pisze:
> Dnia Fri, 22 Apr 2016 02:37:46 +0200, Tomasz Wójtowicz napisał(a):
>
>> Lepiej mają tramwaje, bo one zasadniczo nie spadają z szyn, więc można
>> je zasilać w systemie TN-C, gdzie szyny robią za przewód powrotny i PE
>> jednocześnie.
>
> Chyba nie do końca. Szyny w systemie zasilania tramwajów, podobnie jak
> na kolei, mogą osiągać potencjał nawet 120V względem ziemi.
>
Czyli niewiele wiesz.
Szyny na kolei mogą osiągnąć i 3kV, jeśli przerwie się kabel minusowy z
podstacji, a lokomotywa akurat jest włączona. To 120V to jest napięcie
wyzwalające układ bezpieczeństwa działający na zasadzie niemal
zapomnianego już dzisiaj wyłącznika Heinischa-Riedla[1].
Taka już uroda systemów TN-C i dlatego tam, gdzie się da, świat
przeszedł na system TN-S. Akurat na kolei i tramwajach za bardzo się nie
da. Bo jak to zrobić? Lewa szyna minus, prawa PE? Tory kolejowe też
czasami zataczają pętlę, byłoby zwarcie.
Dlatego właśnie wyłącznik Heinischa-Riedla, używając osobnego kabla
pomiarowego, od tego, którym moc wraca do podstacji, pozwala przewodowi
PEN, czyli szynom osiągnąć napięcie max 120V, po czym odcina zasilanie.
A swoją drogą jak jest mierzone to 120V? Składowa stała? Bo dla prądu
przemiennego napięcie bezpieczne to 50V. Przypuszczalnie wyłącznik na
podstacji ma dwa ustroje pomiarowe - jeden reaguje na 120Vdc, drugi na
50Vrms. I to jest ważne, bo niby kolej zasilana jest prądem stałym, ale
harmoniczne lecą aż miło. Zresztą prostownik kolejowy ma kilkanaście
diod krzemowych w szeregu, a równolegle do nich szeregową drabinkę
rezystorów, żeby napięcie wsteczne na diodach rozkładało się
równomiernie. Zatem trochę prądu przemiennego zasuwa po kolejowej sieci
trakcyjnej.
[1] Musiał, E., Czapp, S. WYŁĄCZNIKI OCHRONNE RÓŻNICOWOPRĄDOWE.
POWSTANIE, ROZWÓJ, PRZYSZŁOŚĆ. Politechnika Gdańska.
Następne wpisy z tego wątku
- 07.05.16 17:21 badworm
- 08.05.16 16:32 Tomasz Wójtowicz
Najnowsze wątki z tej grupy
- Opis produktu z Aliexpress
- No proszę, a śmialiście się z hindusów.
- Zewnętrzne napięcie referencyjne LM385 1,2V -> 100mV dla ICL7106, Metex M-3800
- karta parkingowa
- Wl/Wyl (On/Off) bialy/niebieski
- I3C
- Pytanie o transformator do dzwonka
- międzymordzie USB 3.2 jako 2.0
- elektronicy powinni pomysleć o karierze elektryka
- jak szybko plynie prad
- Płytki Milkv-Duo
- Światłowód między budynkami
- POtrzebny bufor 3.3<>5V, jedonkieruowy, trójstanowy, wąski
- retro
- Bezprzewodowe polączenie Windows z projektorem
Najnowsze wątki
- 2024-11-17 7. Raport Totaliztyczny: Sprawa Qt Group wer. 424
- 2024-11-18 Gdynia => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-11-18 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-11-18 Białystok => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-18 Kraków => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2024-11-18 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2024-11-18 Kraków => Network Systems Administrator (IT Expert) <=
- 2024-11-18 Kraków => Administrator Systemów Sieciowych (Ekspert IT) <=
- 2024-11-18 Zdunowo => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-18 Łódź => QA Inżynier <=
- 2024-11-18 Lublin => Senior PHP Developer <=
- 2024-11-18 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-18 Gdynia => Front-End Developer (React/Three.js) <=
- 2024-11-18 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-18 Gdańsk => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=