-
1. Data: 2012-12-09 00:17:34
Temat: Zuzcie sondy lambda
Od: "Tmek" <T...@d...ek>
Witam
Pytanie na ktore nie znalazlem odpowiedzi.
Wszedzie sa tylko pokiopowane wzajemnie ogolniki.
Czy sonda lambda wraz z czasem eksploatacji (bo zywotnosc ma) zmienia
parametry swojej pracy?
Uscislajac, czy mimo zachowania funkcjonalnosci i reakcji na zawartosc w
spalinach tego co mierzy, moze zmienic sie proporcionalnie jej czulosc?
Czyli czy zamiast zalozmy wytwarzac 0.5V przy zrownowazonej mieszance bedzie
dawac 0.4V albo w druga strone, 0.6V itd?
Chodzi o zagadnienie ktore mzna nazwac zmiana wyskalowania w czasie pracy.
Czy tez nie ma to miejsca i zuzycie obajawia sie nie przesunieciem detekcji
a zmiana czulosci przez co nie osiaga pelnego zakresu pracy 0-1V?
pzdr
Tmek
-
2. Data: 2012-12-09 00:23:38
Temat: Re: Zuzcie sondy lambda
Od: tÎż
Tmek wrote:
> Uscislajac, czy mimo zachowania funkcjonalnosci i reakcji na zawartosc w
> spalinach tego co mierzy, moze zmienic sie proporcionalnie jej czulosc?
Jest możliwe, że sonda nie popsuje się zupełnie, tylko się rozkalibruje i
będzie wskazywać źle, choć najczęściej potrafi się mniej lub bardziej
regularnie "przywieszać" na jakiejś wartości napięcia.
--
ss??q s? ??u??ou??
-
3. Data: 2012-12-09 00:55:05
Temat: Re: Zuzcie sondy lambda
Od: "Tmek" <T...@d...ek>
Użytkownik <tÎż> napisał w wiadomości
news:50c3cbfa$0$26707$65785112@news.neostrada.pl...
> Tmek wrote:
>
>> Uscislajac, czy mimo zachowania funkcjonalnosci i reakcji na zawartosc w
>> spalinach tego co mierzy, moze zmienic sie proporcionalnie jej czulosc?
>
> Jest możliwe, że sonda nie popsuje się zupełnie, tylko się rozkalibruje i
> będzie wskazywać źle, choć najczęściej potrafi się mniej lub bardziej
> regularnie "przywieszać" na jakiejś wartości napięcia.
Przywieszania nie zaobserwowalem, jedynie to ze wiecej chla.
Pzdr
Tmek
-
4. Data: 2012-12-09 01:07:16
Temat: Re: Zuzcie sondy lambda
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl>
Dnia Sun, 9 Dec 2012 00:17:34 +0100, Tmek napisał(a):
> Witam
>
> Pytanie na ktore nie znalazlem odpowiedzi.
> Wszedzie sa tylko pokiopowane wzajemnie ogolniki.
>
> Czy sonda lambda wraz z czasem eksploatacji (bo zywotnosc ma) zmienia
> parametry swojej pracy?
> Uscislajac, czy mimo zachowania funkcjonalnosci i reakcji na zawartosc w
> spalinach tego co mierzy, moze zmienic sie proporcionalnie jej czulosc?
Sama czułość jako taka chyba nie - chociaż jak obudowę sondy uszczelni
nagar czy coś, to pewnie po prostu zaczyna mierzyć nie to co powinna.
Ale wydaje mi się że zmienia się jej wydajność jako ogniwa
elektrochemicznego - czyli z czasem ECU możę dostawać coraz słabsze
sygnały.
Ale przynajmniej w przypadku sondy wąskopasmowej ECU raczej sobie z tym
radzi do pewnego stopnia, w przypadku szerokopasmowej może jakaś samo
kalibracja czy coś?
-
5. Data: 2012-12-09 02:35:50
Temat: Re: Zuzcie sondy lambda
Od: "Tmek" <T...@d...ek>
Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam.pl> napisał w wiadomości
news:hbzjbf2rbdft$.1sefk9aau9ucq.dlg@40tude.net...
> Dnia Sun, 9 Dec 2012 00:17:34 +0100, Tmek napisał(a):
>
> Ale wydaje mi się że zmienia się jej wydajność jako ogniwa
> elektrochemicznego - czyli z czasem ECU możę dostawać coraz słabsze
> sygnały.
Czyli nie jest w stanie dociagnac do tego teoretyczengo 0.9V?
Z tego by wynikalo, ecu pompuje wieksza dawke paliwa, bo zakres pracy sondy
obnizyl sie. Mimo bogatej mieszanki sonda takiej nie wykazuje w stopniu
wystarczajacym.
Czyli w efekcie ubogo nie jest ale bardziej bogato, bo wskazania zjada w
dol.
Dobrze mysle?
Ma to pokrycie z rzeczywistoscia?
pzdr
Tmek
-
6. Data: 2012-12-09 03:17:07
Temat: Re: Zuzcie sondy lambda
Od: "Tmek" <T...@d...ek>
Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam.pl> napisał w wiadomości
news:hbzjbf2rbdft$.1sefk9aau9ucq.dlg@40tude.net...
> Sama czułość jako taka chyba nie - chociaż jak obudowę sondy uszczelni
> nagar czy coś, to pewnie po prostu zaczyna mierzyć nie to co powinna.
> Ale wydaje mi się że zmienia się jej wydajność jako ogniwa
> elektrochemicznego - czyli z czasem ECU możę dostawać coraz słabsze
> sygnały.
Dobra. Nocny research.
Materialy nie ojczyste wspominaja jedynie o degradacji sondy spowodowanej
zanieczyszczeniami.
Moga pochodzic z paliwa, wszystkiego co dostaje sie do silnik i jest przez
niego spalone lub nie, plyn chlodniczy olej itp.
Degradacja objawia sie wolniejsza reakcja w czasie na to co w wydechu
plynie, tylko dlatego bo koncowka jest usyfiona oblepia powierzchnie sondy.
Wspomina sie tez o dwutlenku krzemu ktory moze sie zeszklic sie na czujniku
i jest to raczej trwale zabrudzenie(?)
Przy wolniejszej reakcji okres zmian detektora nie nadaza za ecu i srednio
wychodzi wiecej paliwa. Tyle oficjalne mateialy.
Zrodla mniej oficjalne spoza grupy producentow i sprzdawcow mowia o tym, ze
puki sonda dziala to dziala. Jak dziala slabiej to jest brudna i wystarczy
ja oczyscic i umyc. Jesli nie jest mechanicznie popsuta bedzie funkcjonowac.
A zakaldana zywotnosc ma nakrecac sprzedaz.
Nigdzie natomiast nie trafilem na opis mniejszej wydajnosci napieciowej.
pzdr
Tmek
-
7. Data: 2012-12-09 10:17:43
Temat: Re: Zuzcie sondy lambda
Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>
Użytkownik "Tmek" <T...@d...ek> napisał w wiadomości
news:50c3f499$0$1214$65785112@news.neostrada.pl...
>
>
> Nigdzie natomiast nie trafilem na opis mniejszej wydajnosci napieciowej.
W niektórych samochodach są dwie sondy lambda, jedna przed (sterowanie ECU),
druga za katalizatorem (sprawdza tą pierwszą i koryguje ECU uwzględniając
starzenie pierwszej sondy).
Ale nawet jak jest jedna sonda to ECU od czasu do czasu robi sobie jej
diagnostykę, takie coś można samemu wywołać w samochodach grupy VAG
posiadając interfejs diagnostyczny i odpowiednie oprogramowanie (ECU ->
adres od 30 do 34).
-
8. Data: 2012-12-09 10:41:13
Temat: Re: Zuzcie sondy lambda
Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>
W dniu 2012-12-09 10:17, nom pisze:
>
> Użytkownik "Tmek" <T...@d...ek> napisał w wiadomości
> news:50c3f499$0$1214$65785112@news.neostrada.pl...
>>
>>
>> Nigdzie natomiast nie trafilem na opis mniejszej wydajnosci napieciowej.
>
> W niektórych samochodach są dwie sondy lambda, jedna przed (sterowanie
> ECU), druga za katalizatorem (sprawdza tą pierwszą i koryguje ECU
> uwzględniając starzenie pierwszej sondy).
> Ale nawet jak jest jedna sonda to ECU od czasu do czasu robi sobie jej
> diagnostykę, takie coś można samemu wywołać w samochodach grupy VAG
> posiadając interfejs diagnostyczny i odpowiednie oprogramowanie (ECU ->
> adres od 30 do 34).
Druga sonda nie wpływa na korekty paliwa. W użytkowaniu codziennym
jedynie kontroluje stan katalizatora
Owszem można wywołać odpowiedni test i mniej więcej sprawdzić stan
sondy, ale jeżeli obie są tak samo zestarzałe to niewiele się dowiemy.
--
Pozdrawiam
Lewis
-
9. Data: 2012-12-09 11:42:52
Temat: Re: Zuzcie sondy lambda
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl>
Dnia Sun, 9 Dec 2012 02:35:50 +0100, Tmek napisał(a):
> Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam.pl> napisał w wiadomości
> news:hbzjbf2rbdft$.1sefk9aau9ucq.dlg@40tude.net...
>> Dnia Sun, 9 Dec 2012 00:17:34 +0100, Tmek napisał(a):
>>
>> Ale wydaje mi się że zmienia się jej wydajność jako ogniwa
>> elektrochemicznego - czyli z czasem ECU możę dostawać coraz słabsze
>> sygnały.
>
> Czyli nie jest w stanie dociagnac do tego teoretyczengo 0.9V?
> Z tego by wynikalo, ecu pompuje wieksza dawke paliwa, bo zakres pracy sondy
> obnizyl sie. Mimo bogatej mieszanki sonda takiej nie wykazuje w stopniu
> wystarczajacym.
> Czyli w efekcie ubogo nie jest ale bardziej bogato, bo wskazania zjada w
> dol.
Sondy wąskopasmowe i tak pracują w zasadzie progowo, więc nie powinien to
być problem.
> Dobrze mysle?
> Ma to pokrycie z rzeczywistoscia?
Miałem w samochodzie dwie sondy lambda tego samego typu, w oryginale przed
i za katalizatorem, ale katalizatora nie było.
Sondy dawały wskazania w zakresie do 0.7V.
A po podmianie jednej na inną (ten sam tym, też używana - może mniej), na
tej podmienionej napięcie skakało tak samo, ale wyżej - prawie do 1V.
Natomiast ECU radziło sobie równie dobrze na tych słabszych.
-
10. Data: 2012-12-09 13:25:48
Temat: Re: Zuzcie sondy lambda
Od: tÎż
Lewis wrote:
> Druga sonda nie wpływa na korekty paliwa. W użytkowaniu codziennym
> jedynie kontroluje stan katalizatora
Zależy w jakim aucie. :>
--
ss??q s? ??u??ou??