eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody › Zuzcie sondy lambda
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 26

  • 1. Data: 2012-12-09 00:17:34
    Temat: Zuzcie sondy lambda
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Witam

    Pytanie na ktore nie znalazlem odpowiedzi.
    Wszedzie sa tylko pokiopowane wzajemnie ogolniki.

    Czy sonda lambda wraz z czasem eksploatacji (bo zywotnosc ma) zmienia
    parametry swojej pracy?
    Uscislajac, czy mimo zachowania funkcjonalnosci i reakcji na zawartosc w
    spalinach tego co mierzy, moze zmienic sie proporcionalnie jej czulosc?

    Czyli czy zamiast zalozmy wytwarzac 0.5V przy zrownowazonej mieszance bedzie
    dawac 0.4V albo w druga strone, 0.6V itd?
    Chodzi o zagadnienie ktore mzna nazwac zmiana wyskalowania w czasie pracy.

    Czy tez nie ma to miejsca i zuzycie obajawia sie nie przesunieciem detekcji
    a zmiana czulosci przez co nie osiaga pelnego zakresu pracy 0-1V?


    pzdr
    Tmek


  • 2. Data: 2012-12-09 00:23:38
    Temat: Re: Zuzcie sondy lambda
    Od: tÎż

    Tmek wrote:

    > Uscislajac, czy mimo zachowania funkcjonalnosci i reakcji na zawartosc w
    > spalinach tego co mierzy, moze zmienic sie proporcionalnie jej czulosc?

    Jest możliwe, że sonda nie popsuje się zupełnie, tylko się rozkalibruje i
    będzie wskazywać źle, choć najczęściej potrafi się mniej lub bardziej
    regularnie "przywieszać" na jakiejś wartości napięcia.

    --
    ss??q s? ??u??ou??


  • 3. Data: 2012-12-09 00:55:05
    Temat: Re: Zuzcie sondy lambda
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>


    Użytkownik <tÎż> napisał w wiadomości
    news:50c3cbfa$0$26707$65785112@news.neostrada.pl...
    > Tmek wrote:
    >
    >> Uscislajac, czy mimo zachowania funkcjonalnosci i reakcji na zawartosc w
    >> spalinach tego co mierzy, moze zmienic sie proporcionalnie jej czulosc?
    >
    > Jest możliwe, że sonda nie popsuje się zupełnie, tylko się rozkalibruje i
    > będzie wskazywać źle, choć najczęściej potrafi się mniej lub bardziej
    > regularnie "przywieszać" na jakiejś wartości napięcia.


    Przywieszania nie zaobserwowalem, jedynie to ze wiecej chla.

    Pzdr
    Tmek


  • 4. Data: 2012-12-09 01:07:16
    Temat: Re: Zuzcie sondy lambda
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl>

    Dnia Sun, 9 Dec 2012 00:17:34 +0100, Tmek napisał(a):

    > Witam
    >
    > Pytanie na ktore nie znalazlem odpowiedzi.
    > Wszedzie sa tylko pokiopowane wzajemnie ogolniki.
    >
    > Czy sonda lambda wraz z czasem eksploatacji (bo zywotnosc ma) zmienia
    > parametry swojej pracy?
    > Uscislajac, czy mimo zachowania funkcjonalnosci i reakcji na zawartosc w
    > spalinach tego co mierzy, moze zmienic sie proporcionalnie jej czulosc?

    Sama czułość jako taka chyba nie - chociaż jak obudowę sondy uszczelni
    nagar czy coś, to pewnie po prostu zaczyna mierzyć nie to co powinna.
    Ale wydaje mi się że zmienia się jej wydajność jako ogniwa
    elektrochemicznego - czyli z czasem ECU możę dostawać coraz słabsze
    sygnały.

    Ale przynajmniej w przypadku sondy wąskopasmowej ECU raczej sobie z tym
    radzi do pewnego stopnia, w przypadku szerokopasmowej może jakaś samo
    kalibracja czy coś?


  • 5. Data: 2012-12-09 02:35:50
    Temat: Re: Zuzcie sondy lambda
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>


    Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam.pl> napisał w wiadomości
    news:hbzjbf2rbdft$.1sefk9aau9ucq.dlg@40tude.net...
    > Dnia Sun, 9 Dec 2012 00:17:34 +0100, Tmek napisał(a):
    >
    > Ale wydaje mi się że zmienia się jej wydajność jako ogniwa
    > elektrochemicznego - czyli z czasem ECU możę dostawać coraz słabsze
    > sygnały.

    Czyli nie jest w stanie dociagnac do tego teoretyczengo 0.9V?
    Z tego by wynikalo, ecu pompuje wieksza dawke paliwa, bo zakres pracy sondy
    obnizyl sie. Mimo bogatej mieszanki sonda takiej nie wykazuje w stopniu
    wystarczajacym.
    Czyli w efekcie ubogo nie jest ale bardziej bogato, bo wskazania zjada w
    dol.

    Dobrze mysle?
    Ma to pokrycie z rzeczywistoscia?

    pzdr
    Tmek




  • 6. Data: 2012-12-09 03:17:07
    Temat: Re: Zuzcie sondy lambda
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>


    Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam.pl> napisał w wiadomości
    news:hbzjbf2rbdft$.1sefk9aau9ucq.dlg@40tude.net...
    > Sama czułość jako taka chyba nie - chociaż jak obudowę sondy uszczelni
    > nagar czy coś, to pewnie po prostu zaczyna mierzyć nie to co powinna.
    > Ale wydaje mi się że zmienia się jej wydajność jako ogniwa
    > elektrochemicznego - czyli z czasem ECU możę dostawać coraz słabsze
    > sygnały.

    Dobra. Nocny research.
    Materialy nie ojczyste wspominaja jedynie o degradacji sondy spowodowanej
    zanieczyszczeniami.
    Moga pochodzic z paliwa, wszystkiego co dostaje sie do silnik i jest przez
    niego spalone lub nie, plyn chlodniczy olej itp.

    Degradacja objawia sie wolniejsza reakcja w czasie na to co w wydechu
    plynie, tylko dlatego bo koncowka jest usyfiona oblepia powierzchnie sondy.
    Wspomina sie tez o dwutlenku krzemu ktory moze sie zeszklic sie na czujniku
    i jest to raczej trwale zabrudzenie(?)
    Przy wolniejszej reakcji okres zmian detektora nie nadaza za ecu i srednio
    wychodzi wiecej paliwa. Tyle oficjalne mateialy.

    Zrodla mniej oficjalne spoza grupy producentow i sprzdawcow mowia o tym, ze
    puki sonda dziala to dziala. Jak dziala slabiej to jest brudna i wystarczy
    ja oczyscic i umyc. Jesli nie jest mechanicznie popsuta bedzie funkcjonowac.
    A zakaldana zywotnosc ma nakrecac sprzedaz.

    Nigdzie natomiast nie trafilem na opis mniejszej wydajnosci napieciowej.

    pzdr
    Tmek


  • 7. Data: 2012-12-09 10:17:43
    Temat: Re: Zuzcie sondy lambda
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>


    Użytkownik "Tmek" <T...@d...ek> napisał w wiadomości
    news:50c3f499$0$1214$65785112@news.neostrada.pl...
    >
    >
    > Nigdzie natomiast nie trafilem na opis mniejszej wydajnosci napieciowej.

    W niektórych samochodach są dwie sondy lambda, jedna przed (sterowanie ECU),
    druga za katalizatorem (sprawdza tą pierwszą i koryguje ECU uwzględniając
    starzenie pierwszej sondy).
    Ale nawet jak jest jedna sonda to ECU od czasu do czasu robi sobie jej
    diagnostykę, takie coś można samemu wywołać w samochodach grupy VAG
    posiadając interfejs diagnostyczny i odpowiednie oprogramowanie (ECU ->
    adres od 30 do 34).


  • 8. Data: 2012-12-09 10:41:13
    Temat: Re: Zuzcie sondy lambda
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-12-09 10:17, nom pisze:
    >
    > Użytkownik "Tmek" <T...@d...ek> napisał w wiadomości
    > news:50c3f499$0$1214$65785112@news.neostrada.pl...
    >>
    >>
    >> Nigdzie natomiast nie trafilem na opis mniejszej wydajnosci napieciowej.
    >
    > W niektórych samochodach są dwie sondy lambda, jedna przed (sterowanie
    > ECU), druga za katalizatorem (sprawdza tą pierwszą i koryguje ECU
    > uwzględniając starzenie pierwszej sondy).
    > Ale nawet jak jest jedna sonda to ECU od czasu do czasu robi sobie jej
    > diagnostykę, takie coś można samemu wywołać w samochodach grupy VAG
    > posiadając interfejs diagnostyczny i odpowiednie oprogramowanie (ECU ->
    > adres od 30 do 34).


    Druga sonda nie wpływa na korekty paliwa. W użytkowaniu codziennym
    jedynie kontroluje stan katalizatora

    Owszem można wywołać odpowiedni test i mniej więcej sprawdzić stan
    sondy, ale jeżeli obie są tak samo zestarzałe to niewiele się dowiemy.


    --
    Pozdrawiam
    Lewis


  • 9. Data: 2012-12-09 11:42:52
    Temat: Re: Zuzcie sondy lambda
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl>

    Dnia Sun, 9 Dec 2012 02:35:50 +0100, Tmek napisał(a):

    > Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam.pl> napisał w wiadomości
    > news:hbzjbf2rbdft$.1sefk9aau9ucq.dlg@40tude.net...
    >> Dnia Sun, 9 Dec 2012 00:17:34 +0100, Tmek napisał(a):
    >>
    >> Ale wydaje mi się że zmienia się jej wydajność jako ogniwa
    >> elektrochemicznego - czyli z czasem ECU możę dostawać coraz słabsze
    >> sygnały.
    >
    > Czyli nie jest w stanie dociagnac do tego teoretyczengo 0.9V?
    > Z tego by wynikalo, ecu pompuje wieksza dawke paliwa, bo zakres pracy sondy
    > obnizyl sie. Mimo bogatej mieszanki sonda takiej nie wykazuje w stopniu
    > wystarczajacym.
    > Czyli w efekcie ubogo nie jest ale bardziej bogato, bo wskazania zjada w
    > dol.

    Sondy wąskopasmowe i tak pracują w zasadzie progowo, więc nie powinien to
    być problem.

    > Dobrze mysle?
    > Ma to pokrycie z rzeczywistoscia?

    Miałem w samochodzie dwie sondy lambda tego samego typu, w oryginale przed
    i za katalizatorem, ale katalizatora nie było.
    Sondy dawały wskazania w zakresie do 0.7V.
    A po podmianie jednej na inną (ten sam tym, też używana - może mniej), na
    tej podmienionej napięcie skakało tak samo, ale wyżej - prawie do 1V.

    Natomiast ECU radziło sobie równie dobrze na tych słabszych.


  • 10. Data: 2012-12-09 13:25:48
    Temat: Re: Zuzcie sondy lambda
    Od: tÎż

    Lewis wrote:

    > Druga sonda nie wpływa na korekty paliwa. W użytkowaniu codziennym
    > jedynie kontroluje stan katalizatora

    Zależy w jakim aucie. :>

    --
    ss??q s? ??u??ou??

strony : [ 1 ] . 2 . 3


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: