  • 1. Data: 2014-06-23 00:38:35
    Temat: Zoom18-200 dla bezlusterkowca
    Od: kazio101 <g...@p...fm>

    Witam.
    Rozważam zakup bezlusterkowca + obiektyw około 18-200 mm. Celuję w Sony
    a6000 z obiektywem SELP-18200 lub SEL-18200 albo podobnym obiektywem
    Tamrona 18-200 z mocowaniem E. Czytałem też pochlebne opinie o Olympusie
    OM-D E-M10. Są do niego obiektywy systemu 4/3 18-200mm.

    Kompletnie zgłupiałem i nie wiem co wybrać. Wiem na pewno że odpowiada
    mi taki zoom bo przez długi czas robiłem zdjęcia kompaktami z takimi
    obiektywami.

    Muszę mieć wizjer, wysoką czułość, niskie szumy, dobre filmy, odchylany
    ekran i przede wszystkim jak najlepszą jakość obrazu. Robię rocznie
    tysiące zdjęć na wycieczkach, krajobrazy, przyroda, zdjęcia nocne,
    niebo, makro.

    Znacie jakiś lepszy obiektyw niż te Sony? Mogę wybrać inny sprzęt w
    podobnej cenie gdyby obiektyw innego standardu był lepszy. Koniecznie
    zoom 7-10 razy. Nie wyobrażam sobie noszenia torby z obiektywami i
    wymiany bo z lewej strony jest ładny krajobraz a z prawej ptak na drzewie.

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2014-06-23 13:30:21
    Temat: Re: Zoom18-200 dla bezlusterkowca
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2014-06-23 00:38, kazio101 pisze:
> [...]
    > Tamrona 18-200 z mocowaniem E. Czytałem też pochlebne opinie o Olympusie
    > OM-D E-M10. Są do niego obiektywy systemu 4/3 18-200mm.

    Do m4/3 masz m.Zuiko 14-150, Panasonika 14-140 i teraz wchodzi Tamron
    14-150, jeżeli zależy Ci na gabarytach zestawu, to tutaj m4/3 (zwłaszcza
    jeśli chodzi o szkła) ma sporą przewagę, cenowo też taki Olek 14-150
    wypada lepiej a jeśli chodzi o jakość optyczną to wszystkie te szkła są
    zbliżone do siebie.

    --
    marcin

  • 3. Data: 2014-06-23 20:02:54
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-06-23 00:38, kazio101 wrote:
> [...]
    > ekran i przede wszystkim jak najlepszą jakość obrazu. Robię rocznie
    > tysiące zdjęć na wycieczkach, krajobrazy, przyroda, zdjęcia nocne,

    Obiektywem 18-200 makro (rozumianego jako powiększenie w okolicy 1x)
    nie zrobisz.
    Chyba że masz na myśli to, co się kryje pod trybem "makro" w kompaktach,
    czyli powiększenie w okolicy 0.3x. Coś takiego oferuje naprawdę sporo
    normalnych obiektywów - nawet bez "macro" w nazwie.
    Przed zakupem zapoznaj się z ulotką :).

> [...]
    > zoom 7-10 razy. Nie wyobrażam sobie noszenia torby z obiektywami i
    > wymiany bo z lewej strony jest ładny krajobraz a z prawej ptak na drzewie.

    Znam dużo lepszych obiektywów niż te Sony, ale nie do Sony E. Faktem
    jest, że akurat przy makro ostrzy się ręcznie i Sony a6000 się do tego
    świetnie nadaje, więc dużo lepszym pomysłem będzie jakiś stary obiektyw
    specjalistyczny (przejściówki nie są drogie).

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 4. Data: 2014-06-24 00:18:43
    Od: kazio101 <g...@p...fm>

    On 23/06/2014 12:30, mt wrote:

> [...]
    > taki Olek 14-150 wypada lepiej a jeśli chodzi o jakość optyczną to
    > wszystkie te szkła są zbliżone do siebie.

    No właśnie dlatego pytam na grupie! Zawsze warto szukać porady u
    mądrzejszego. Nie pomyślałem o 14-150 i o mniejszych rozmiarach. A to
    przecież ważne gdy się nosi na szyi cały dzień. Muszę przeanalizować pod
    tym kątem.

  • 5. Data: 2014-06-24 00:37:44
    Od: kazio101 <g...@p...fm>

    On 23/06/2014 19:02, Piotr Kosewski wrote:
    (...)

> [...]
    > czyli powiększenie w okolicy 0.3x. Coś takiego oferuje naprawdę sporo
    > normalnych obiektywĂłw - nawet bez "macro" w nazwie.

    No wlasnie mam na mysli takie makro z kompaktu. Czyli obiektywem 18-200
    lub np. 14-150 tego nie zrobie?
    A co ma byc w tej ulotce? Minimalna odleglosc ostrzenia? Powiekszenie?

> [...]
    > świetnie nadaje, więc dużo lepszym pomysłem będzie jakiś stary
    > obiektyw
    > specjalistyczny (przejściówki nie są drogie).

    Ja w kompaktach nie ostrzylem recznie. W minionej epoce w Zenicie - tak :)
    Czyli nie liczyc na to ze w zoomie 10x bedzie takie makro jak w
    przyzwoitym kompakcie?

  • 6. Data: 2014-06-24 00:38:46
    Od: kazio101 <g...@p...fm>

  • 7. Data: 2014-06-24 03:31:25
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-06-24 00:37, kazio101 wrote:
    > No wlasnie mam na mysli takie makro z kompaktu. Czyli obiektywem 18-200
    > lub np. 14-150 tego nie zrobie?
    > A co ma byc w tej ulotce? Minimalna odleglosc ostrzenia? Powiekszenie?

    Olympus 14-150 wyciąga 0.24x i to jest taka normalna wartość w tej
    klasie (x0.2-0.25).

    Nikon 18-55 za 200 zł wyciąga x0.31.

    Powiększenie jest kluczowe dla jakości i szczegółowości zdjęcia.

    Odległość ostrzenia jest kluczowa dla zawartości zdjęcia, bo nie do
    wszystkiego da się podejść blisko.
    Może być też kluczowa dla jakości, jeśli podejdziesz tak blisko, że
    sfotografujesz głównie cień obiektywu.

    Tu dygresja, żebyś się nie zdziwił.

    Minimalną odległość ostrzenia dla obiektywów wymiennych podaje się od
    sensora (a obiektywy są długie :)). Odległość od pierwszej soczewki do
    punktu ostrzenia nazywa się odległością roboczą.

    W kompaktach podaje się odległość roboczą i nazywa minimalną odległością
    ostrzenia.

    > Ja w kompaktach nie ostrzylem recznie. W minionej epoce w Zenicie - tak :)

    Bo nie uprawiałeś tradycyjnej makrofotografii. Ręczne ostrzenie
    sprawdza się doskonale :). Poza tym w obiektywach makro przy dużych
    powiększeniach robi się coraz ciemniej i AF może po prostu odmówić.
    A nawet jak działa, to i tak nie wybierze idealnego miejsca.
    Niektórzy hardcore'owcy sterują zdalnie z kompa (wybierają punkt
    ostrości myszką), ale to rozwiązanie nie na każdą okazję i aparat.

    W pstrykaniu w trybie "macro" w kompakcie rzeczywiście można jechać na
    AF. Czemu?

    "Macro" w kompakcie:
    http://www.catchwallpapers.com/wp-content/uploads/20
    13/04/Beautiful-Ladybugs-Macro-Photography-Wallpaper
    s-1920x1200-05.jpg

    Makrofotografia (nie jakaś bardzo ekstremalna):
    https://c2.staticflickr.com/4/3588/3383097732_e5ec93
    2c1a.jpg

    > Czyli nie liczyc na to ze w zoomie 10x bedzie takie makro jak w
    > przyzwoitym kompakcie?

    Różnica jest taka, że sensor w kompakcie jest kilkukrotnie mniejszy.
    Czyli jeśli weźmiesz biedronkę, która ma 3x3 mm i zmniejszysz ją
    3-krotnie, to będzie zajmowała 0.3% matrycy APS-C, ale 4% popularnej w
    tanich kompaktach matrycy 1/2.5".
    A 4% to sporo: 1/5 szerokości kadru, czyli niby jest szansa na coś
    ciekawego.

    Problem polega na tym, że maksymalne powiększenie kompakty osiągają
    np. w odległości 1cm od obiektywu (co pewnie wiesz, skoro robiłeś).
    Czyli będziesz potrzebował martwej biedronki.

    Długi obiektyw makro będzie osiągał powiększenie 1:1 w odległości 20cm
    i biedronka też zajmie 3-4% kadru, ale żywa. A dobre obiektywy są tak
    ostre, że można jeszcze sobie nieźle poprzycinać na kompie.
    Patrz: drugie zdjęcie powyżej.

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 8. Data: 2014-06-24 03:50:12
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr Kosewski <p...@m...nowhere> writes:

    > Obiektywem 18-200 makro (rozumianego jako powiększenie w okolicy 1x)
    > nie zrobisz.

    W aparatach cyfrowych powiększenie to nic nie znaczący parametr. To
    miało sens wtedy, gdy wszystkie aparaty (i obiektywy, których dotyczyło
    porównanie) były na film 35 mm (lub inny, ale dobrze określony).
    Teraz sensowne jest podawanie minimalnych wymiarów obiektu, który zajmie
    całą "klatkę" zdjęcia. Najlepiej w kontekście odległości obiektu od
    przodu obiektywu oraz wielkości matrycy w pikselach.

> [...]
    > czyli powiększenie w okolicy 0.3x. Coś takiego oferuje naprawdę sporo
    > normalnych obiektywów - nawet bez "macro" w nazwie.

    Niestety macro w kompaktach ma często jedną poważną wadę, mianowicie
    owszem, pozwala na uzyskanie dużego powiększenia (w pikselach/mm lub w
    mm^-1), ale tylko z małej (bardzo małej) odległości od przodu obiektywu.
    Powoduje to duże zniekształcenia obrazu (w przypadku obiektu
    "przestrzennego" niemożliwe do poprawienia) oraz konieczność użycia
    dużej przysłony.

    > Znam dużo lepszych obiektywów niż te Sony, ale nie do Sony E. Faktem
    > jest, że akurat przy makro ostrzy się ręcznie

    Nie jest to często niezbędne, aczkolwiek brak (sensownego) AF nie jest
    typowo w macro takim problemem jak w innych sytuacjach.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 9. Data: 2014-06-24 04:01:04
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    kazio101 <g...@p...fm> writes:

    > Ja w kompaktach nie ostrzylem recznie. W minionej epoce w Zenicie - tak :)
    > Czyli nie liczyc na to ze w zoomie 10x bedzie takie makro jak w
    > przyzwoitym kompakcie?

    Może będzie lepsze. Kompakty mają raczej takie sobie macro.
    Kwestia maksymalnej rzeczywistej ogniskowej przy małej odległości
    (zależy od obiektywu, ale przy małej odległości maksymalna ogniskowa
    potrafi spaść np. dwukrotnie w porównaniu do nominalnej wartości).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 10. Data: 2014-06-24 19:54:45
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > No wlasnie mam na mysli takie makro z kompaktu. Czyli obiektywem 18-200
    >
    > lub np. 14-150 tego nie zrobie?
    >
    > A co ma byc w tej ulotce? Minimalna odleglosc ostrzenia? Powiekszenie?

    to kwestia wymagan jakosciowych jakie stawiasz fotgrafii.
    jesli masz wysokie to nigdy nie wezmierz do rak superzooma. jesli dajesz priorytet
    wygodzie to superzoom jest duzym ulatwieniem ale to kosztem jakosci jaka moglbys
    uzyskac innymi mniej uniwersalnymi , bardziej wyspecjalizowanymi obiektywami.

    do supersoomow masz nasadki macro , nie sa drogie , ktore naklada sie na obiektyw i
    pozwalaja zrobic prawdziwe makro tzn w skali zblizonej do 1:1.
    okupione jest to spadkiem jakosci ( choc nie dramatycznym, zdjecia sa uzywalne choc
    nie da sie za bardzo powiekszac) ,ale jak powiedzielm , to kwestia wymagan
    jakosciowych.