  • 1. Data: 2009-07-30 19:23:25
    Temat: Zniekształcenie napięć zasilających przez prostownik tyrystorowy.
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Witam.
    Może mi ktoś wytłumaczyć dlaczego na stronie wtórnej transformatora
    zasilającego mostek tyrystorowy 6pulsowy występują takie zakłócenia?

    obciazenie odbiornika -10ADC
    http://www.przeklej.pl/plik/10a-jpg-00030l89296u
    obciazenie odbiornika -40ADC
    http://www.przeklej.pl/plik/40a-jpg-00030l8em5a5
    obciazenie odbiornika -50ADC
    http://www.przeklej.pl/plik/50a-jpg-00030l8ob1dc
    obciazenie odbiornika -70ADC
    http://www.przeklej.pl/plik/70a-jpg-00030l94f96u
    obciazenie odbiornika -90ADC
    http://www.przeklej.pl/plik/90a-jpg-00030l9a596u

    Przebiegi przedstawiają zaklocenia na zasilaniu fazy R S oraz R T w
    zaleznosci od kata wysterowania tyrystorow.
    Obciążenie czysto rezystancyjne - na wyjściu prostownika znajduje się dlawik
    wygladzający z szczeliną + dioda zwrotna. Ale jak przypuszczam to nie ma
    znaczenia dla pojawiajacych się przepięć.

    Dziwi mnie tak wielka wartość przepięć oraz czas ich trwania - okolo 100us
    przy obciążeniu 100A
    Możecie mi wytłumaczyć dlaczego niektore "piki" są "skierowane do zera" -
    Właśnie tych chciałbym się pozbyć?
    Jakie jest fizykalne wytłumaczenie występowania tych przepięć i akurat
    takiego ich kierunku?

    Dodam że na zasilaniu zostały już dodane układy przepięciowe RC o
    wartościach 60ohm/200W 10uF/400V.
    Dodanie filtra złożeonego z mostka prostowniczego obciążonego RC nic nie
    poprawiło.
    Transformator 96kVA
    Za wszelką pomoc - dziekuję i zapraszam do dyskusji.

    4292 (20090730) __________

  • 2. Data: 2009-07-31 09:47:51
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    On 30 Lip, 21:23, "roxy" <k...@o...pl> wrote:

    > Przebiegi przedstawiają zaklocenia na zasilaniu  fazy R S oraz R T w
    > zaleznosci od kata wysterowania tyrystorow.

    Jak sterujesz tyrystorami? Tzn. jak jest zrealizowana
    instalacja od generatora impulsów do tyrystora?

    Pzdr.
    L.

  • 3. Data: 2009-07-31 11:40:27
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "roxy" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Może mi ktoś wytłumaczyć dlaczego na stronie wtórnej transformatora
    > zasilającego mostek tyrystorowy 6pulsowy występują takie zakłócenia?
    (...)
    > Obciążenie czysto rezystancyjne - na wyjściu prostownika znajduje się
    > dlawik wygladzający z szczeliną + dioda zwrotna.

    no to nie jest czysto rezystancyjne obciążenie. Zapewne nie próbowałeś
    wykonać żadnych symulacji lub nie daj Boże obliczeń ani też nie zapoznałeś
    się z polecaną literaturą, radziłbym Ci jednak przyjrzeć się działaniu
    tego dławika w momencie, gdy prąd z danej fazy zanika.

    e.

  • 4. Data: 2009-07-31 19:48:17
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Jak sterujesz tyrystorami? Tzn. jak jest zrealizowana
    instalacja od generatora impulsów do tyrystora?

    Pzdr.
    L.

    Sadze ze to nie ma znaczenia. Ale tu jest schemat. Bramke i katode
    podlanczam do zlacza J3. Zwierając J2 uklad generuje impulsy pradowe o
    czasie trwania okolo 100us.
    Nie wiem co powoduje te znieksztalcenia ale to moze miec zwiazek z komutacja
    i indukcyjnoscia np. transformatora. Ale chciałbym wysłuchać opinii kogos
    kto sie na tym zna.

  • 5. Data: 2009-07-31 19:56:44
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

> [...]
    > się z polecaną literaturą, radziłbym Ci jednak przyjrzeć się działaniu
    > tego dławika w momencie, gdy prąd z danej fazy zanika.

    Ja mam zbydowany model ktory umozliwia mi obserwacje na realnym obiekcie (a
    nawet dwa jeden małej mocy i jeden na prady 150A). A symulacje w spice to
    calkiem ina sprawa, tam wszystko jest take fajne i proste - niestety
    rzeczywistość jest inna :-(

  • 6. Data: 2009-07-31 19:58:07
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    http://www.przeklej.pl/plik/gen-jpg-00031l8j27tb

  • 7. Data: 2009-08-01 09:45:38
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    On 31 Lip, 21:48, "roxy" <k...@o...pl> wrote:

    > Sadze ze to nie ma znaczenia. Ale tu jest schemat. Bramke i katode
    > podlanczam do zlacza J3. Zwierając J2 uklad generuje impulsy pradowe o
    > czasie trwania okolo 100us.

    A możesz pokazać jakiś przykładowy przebieg impulsu wyzwalającego
    tyrystor? Wpiąć się sondą prądową tuż przed bramką.
    Jak długi jest przewód od generatora do tyrystora?
    Czy zrobiłeś skrętkę?

    Pzdr.
    L.

  • 8. Data: 2009-08-01 12:34:58
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Użytkownik "Lisciasty" <l...@g...com> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...
> [...]

    tyrystor? Wpiąć się sondą prądową tuż przed bramką.
    Jak długi jest przewód od generatora do tyrystora?

    Moge przedstawić przebieg prądu na oporniku R9 o wartości 39ohm. Opornik R10
    ma wartość 1k a nie jak na schemacie 330ohm ale to nie powinno mieć takiego
    wpływu na działanie. Przewody od generatora do tyrystora mają długość okolo
    jednego metra i nie są ze sobą skręcane. Nadal nie wiem do czego Pan
    zmierza. Przecież zakłócenia na przewodach doprowadzeniowych z generatora do
    tyrystora musiały by mieć znaczną energię aby załączyć tyrystor. Minimalny
    prąd bramki tyrystora o prądzie znamionowym 250A i nap. 800V to około 200mA
    i minimalnym casie trwania kilkanaście us. Chyba nie tędy droga. Ale jeśli
    ma Pan jakieś pomysły to chetnie wysłucham

  • 9. Data: 2009-08-01 19:03:38
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    On 1 Sie, 14:34, "roxy" <k...@o...pl> wrote:
> [...]
    > i minimalnym casie trwania kilkanaście us. Chyba nie tędy droga. Ale jeśli
    > ma Pan jakieś pomysły to chetnie wysłucham

    Nie jestem żaden pan ;)
    Nie idzie mi o zakłócenia które by mogły załączyć tyrystor,
    ale o piki komutacyjne z którymi jest tutaj problem z tego co widzę
    po zamieszczonych przebiegach.
    Przy tak długich przewodach od generatora do bramki tyrystora
    powinno się skręcić (ręcznie, nic specjalnego) niezbyt ciasno.
    Mam na myśli skręcenie pary przewodów plus i minus,
    nie skręcenie wszystkich przewodów od tyrystorów ze sobą.
    Być może pomoże, na pewno nie zaszkodzi a roboty na 5 minut.

    Po drugie, w większych układach tuż przy tyrystorach stosuje
    się takie wynalazki jak tutaj:

    http://www.st.com/stonline/products/literature/an/35
    75.pdf

    można poczytać, na rys. 8 jest przykład stosowania.
    Generalnie ma to na celu izolację galwaniczną, ale
    również łagodzi zakłócenia komutacyjne.
    Niestety tylko testowałem takie urządzonka, nie
    projektowałem ani nie badałem jak działają w zależności
    od konfiguracji elementów.
    Można poguglać pod hasłem "thyristor pulse transformer",
    nie wiem czy po polsku coś konkretnego się znajdzie,
    ja niestety znam temat od strony serwisu i projektowania
    zgrubnego.

    Nic więcej mi nie przychodzi do głowy poza tym
    co pisałem wtedy i teraz, mam wrażenie że tych
    odkształceń się nie da zlikwidować do końca,
    można je tylko łagodzić (ale być może mylę się).

    Pzdr.
    L.

  • 10. Data: 2009-08-03 16:31:02
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

> [...]
    > nawet dwa jeden małej mocy i jeden na prady 150A). A symulacje w spice
    > calkiem ina sprawa, tam wszystko jest take fajne i proste - niestety

    w spice można tak zrobić, że nic nie będzie "fajne i proste" tyle, że
    trzeba wiedzieć, jakie elementy pasożytnicze są istotne w układzie i w
    ogóle zdawać sobie z nich sprawę. Moim zdaniem bruździ tam jakaś
    indukcyjność, którą sobie spokojnie uznałeś za nieznaczącą albo w ogóle
    nie wiesz, że istnieje (może L tego dławika, może L rozproszenia trafa).
    Prześledzenie przepływu prądu w tym układzie to podstawa, ale wyraźnie Cię
    do tego nie ciągnie :) Dołączanie na chybił trafił kondensatorów albo
    dwójników RC to chyba nie jest metoda...
    Zamieść gdzieś kompletny schemat stopnia mocy, łącznie z trafem, może
    jakiś błąd wyjdzie.

    e.