  • 131. Data: 2010-09-22 10:35:14
    Temat: Re: Zginęli jadąc pod prąd
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Sebastian Kaliszewski"
    <s...@r...this.informa.and.that.pl> napisał w wiadomości news:

    > A co to ma do rzeczy ile kilometrów robi???

    Wszystko.
    Bo jeśli z tysiąca kierowców po 70 jeździ 1 i to tylko z domu do Kościoła, a
    mimo to spowoduje wypadek, to trudno twierdzić że to niska wypadkowość w
    danej grupie.

    > Może robić 1 może robić 1000000 -- wszystko jedno -- liczy się ile
    > wypadków spowodował.

    Dla kogo tylko to się liczy?

  • 132. Data: 2010-09-22 10:39:03
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Adam Płaszczyca wrote:

    > Owszem ma i jedno i drugie. Chodzi o szansę kogo Ty spotkasz na swojej
    > drodze.

    Baradziej mnie interesuje czy kiedy go spotkam to coś zmaluje tak że mi
    krzywdę zrobi. Mało mnie obchodzi czy był to jego jeden jedyny wyjazd na
    drogę w życiu czy też jeździ po 8h dziennie.

    > Tak naprawdę to należałoby policzyć czas w ruchu.

    Z punktu widzenia innych uczestników ruchu to bez znaczenia.

    Czas w ruchu interesuje osób na przebywających w danym środku transportu
    niezależnie od dystansu (czyli np. samego kierowcy, jego zmiennika,
    jakiś tam konduktorów itd... no i np. pasażerów jeżdżących w kółko dla
    prezyjemności jeżdżenia).

    Zwykłych pasażerów interesuje wypadkowość zależna od przejechanego
    dystansu (w końcu jadą dokądś)

    Innych uczestników ruchu zaś interesuje sama wyoadkowość.

    Statystyki te można co najwyżej uszczegółowić np. rozróżniając miejsca
    gdzie ruch się odbywa (miasto, trasy podmiejskie, ruch dalekobieżny, itd.)

    pzdr
    \SK

  • 133. Data: 2010-09-22 10:53:01
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Ja sam co jakiś czas (3-4 lata) robię sobie badania psychotechniczne, żeby
    > mieć świadomość czy dobrze widzę, czy dobrze reaguję etc.

    No i fajnie, chwala Ci za to. Tez wybralbym sie na takie badania, gdybym
    mial czas/kase. Jesli sie zle czuje, to albo jade super ostroznie, albo
    nie jade. Robisz badania, masz swiadomosc niebezpieczenstw, to bardzo
    dobrze, ale czemu chcesz do tego zmusic innych? Bo jakis dziadek wjechal
    pod prad kilkaset km od Ciebie?
    Jakis czas temu pewien znajomy w wieku 30 lat, w pelni zdrowia,
    wysportowany, dostal wylewu stojac na czerwonym, gdyby jechal, to pewnie
    zabilby rodzine, bycmoze nie tylko swoja. Bywa, ale to nie powod, by
    kilkanascie mln osob badac na tomografie, czy MNR.
    To, ze jak kupilem samochod, to kupilem tez gasnice (nie bylo wtedy
    obowiazku), nie znaczy, ze uwazam, ze kazdy musi ja miec. To, ze poza
    miastem jezdzilem na swiatlach, nie znaczy, ze popieram ten obowiazek.
    To ja mam obowiazek widziec rowniez tego nieoswietlonego. Proste
    obliczenia z fizyki klasy 8 przekonuja mnie do uzywania pasow. Az glupio
    sie czuje w autobusie, bo nie ma czego zapiac. Ale malo mnie interesuje
    czy inni zapinaja (jadacy ze mna musza - sprawdzam). Moge z kims takim
    podyskutowac, przekonywac, policzyc z nim przyspieszenia, ale nigdy w
    zyciu nie kazac. Poprostu zwyczajnie nie lubie komuny. Bardzo by mnie
    ucieszylo uswiadamianie ludzi, akcje darmowych szkolen, pokazy itp., ale
    przestanmy ludzi traktowac tak, jakbysmy chcieli im zalozyc kaftan
    bezpieczenstwa. Jesli na drodze 3 pasmowej bez przejsc dla pieszych i z
    sygnalizacja na wszystkich nielicznych skrzyzowaniach stoi ograniczenie
    do 50, wszyscy jada 80-100 i nie ma tam wiecej wypadkow niz srednia dla
    tego terenu, to nie nalezy stawiac tam fotoradaru, tylko podwyzszyc
    ograniczenie. Ty bys penie chcial tam FR i jeszcze polujace "kino
    objazdowe", ja uwazam, ze ludziom nalezy sie troche zaufania do ich
    doswiadczenia. Wariatow niezaleznie od calego aparatu represji sie nie
    wyeliminuje calkowicie. Niestety, mimo wielu srodkow ostroznosci, czasem
    trzeba westchnac do sw. Krzysztofa by poprowadzil omijajac w/w;-)

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 134. Data: 2010-09-22 10:53:44
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Artur Maśląg wrote:

    > W dniu 2010-09-21 18:55, Massai pisze:
    > (...)

    > Zależy jak określisz złe dobranie danych oraz czego wnioski dotyczą.

    > Nie bardzo - podałem drugą statystykę, która choć nie podaje ilości
    > aktywnych kierowców to niestety pogarsza status grup 'większego
    > ryzyka'.

    > Zdecydowanie zaprotestuję - obawiam się, że w tym rozumowaniu tkwi
    > błąd - zależność statystyczna to nie korelacja, a sama korelacja nie
    > mówi o związkach przyczynowo-skutkowych.

    Żeby badać zależność statystyczną, trzeba najpierw postawić hipotezę
    tłumaczącą związek, podeprzeć ją konkretami, wynikami badań samych
    elementów hipotezy, potem odpowiednio dobrać liczbowe dane porównywane,
    i dopiero na koniec liczyć.

    Przykładowo: stawiasz np tezę że grupa kierowców 18-24 lata powoduje
    dużo wypadków bo jest niedojrzała emocjonalnie i ma tendecję do
    ryzykownej jazdy.
    Na wstępie wypadałoby podeprzeć się wynikami badań że ta grupa
    RZECZYWIŚCIE jest niedojrzała emocjonalnie i że rzeczywiście ta
    niedojrzałość powoduje tendencję do ryzykownej jazdy.

    Potem wypadałoby wskazać uczciwie jakieś czynniki wpływające na
    zwiększone/zmniejszone ryzyko wypadku, np. że młodzi kierowcy mają
    lepszy refleks i to ogranicza wpływ tej brawurowej jazdy na wypadkowość.

    Przeanalizować związki pomiędzy tymi czynnikami. Uwzglednić wpływ
    uczenia się kierowców (po pierwszym wypadku wielu już tak nie
    chojrakuje).

    Potem zebrać dane o liczbie rzeczywiście siadających za kółkiem w danej
    grupie i porównać z liczbą wypadków które powodują. Najlepiej takimi
    które są spowodowane brawurą (jeśli chcemy twierdzić że wypadkowość
    wynika z brawury), a nie np. brakiem doświadczenia i umiejętności.
    Dzwon na oblodzonej drodze nie zawsze jest spowodowany brawurą.

    I dopiero przedstawiać wyliczenia.

    Wyobraź sobie hipotetycznie że np. w grupie 18-24 odsetek jeżdżących w
    stosunku do populacji jest dwa razy większy niż w przypadku grupy 25-39.
    W takiej sytuacji wskaźnik wypadki do populacji bez tej informacji o
    odsetku rzeczywistych kierowców nic nam nie powie.

    A o tym odsetku kierowców to sobie gdybamy.
    Wydaje się że jest mniejszy niż w starszych grupach, ale kto wie, kto
    wie.
    Tylko że "wydaje się" nie jest naukową metodą.

    > Jw.

    > Póki co omawiamy dość konkretną sytuację i szaleństwem byłoby
    > twierdzić, że występuje tutaj przypadkowa zależność.

    Przypadkowa to może nie, ale już po części wynikająca z innych
    czynników owszem.

    Mała propozycja do uwzglednienia:
    młodzi kierowcy zazwyczaj poruszają się starszymi samochodami, o często
    nieszczególnym stanie technicznym i znacznie gorzej wyposażonymi pod
    względem bezpieczeństwa aktywnego.
    Grupa starsza ma nowsze samochody wyposażone w całą masę trzyliterowych
    skrótów, abs, esp, tcs i tym podobne.

    W trudnej sytuacji starszy kierowca o ciut niższych umiejętnościach
    wyjdzie bez wypadku, bo mu pomogą systemy. Młodszy w swoim
    stuningowanym golfie trójce będzie miał ABS, i to wszystko. I mimo że
    może mieć umiejętności trochę większe - przydzwoni.

    To rozumowanie nie jest pozbawione sensu, zwróć uwagę że i władza to
    dostrzegła. Wprowadzono obowiązkowy ABS w nowych samochodach już jakiś
    czas temu, teraz wprowadzają obowiązkowe ESP.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 135. Data: 2010-09-22 10:54:45
    Od: Artur 'futrzak' Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2010-09-22 10:27, Sebastian Kaliszewski pisze:
    (...)
    > Coś ci się wydaje,.Czytaj to co jest napisane a nie co sobie wymyśliłeś
    > na temet tego co napisałem.

    Wygląda na to, że najpierw musiałbyś to zrobić sam.

  • 136. Data: 2010-09-22 10:59:20
    Temat: Re: Zginęli jadšc pod pršd
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    J.F. wrote:
    > Nie bardzo sobie to wyobrazam z osobami ktore zaliczyly 25h jazdy i
    > ledwo kierownice trzymaja.

    W rezczy samej. Ba, może mieć skutek wręcz odwrotny. Kiedy już opanuje
    samóchod w prostych czynnościach (czyli przejedzie te perę tysięcy) to
    pomyśli "oh, umiem nawet poślizg kontorlowany bo na kusie PJ miałem"

    > A pozniej .. niech sie bardziej zorientowani wypowiedza czy to ma sens
    > - czy jak pozlizg zaatakuje czlowieka z zaskoczenia to tylko szybki
    > paciorek pomoze, bo umiejetnosci to juz nie na wiele.

    Zależy jaki :)

    > IMO - sztuka polega na tym zeby w poslizg nie wpasc.

    Doświadczony kierowca często może (choć nie zawsze, wielu doświadczonych
    ginie) wyczuć że warunki są nie tego. I często też potrafi w początkowej
    fazie zareagować prawidłowo. Ale kiedy się taka początkowa faza kończy
    pewnie od kierowcy zależy -- z czego dobry fachowiec może się wyratować
    to pytanie do naszych rajdowców (np. Tomka).

    > Nie przecenial byl. zabic sie mozna i w maluchu.

    > I co - wprowadzic 90 na autostradach ? :-)

    He, he. Miałem okazję zobaczyć w akcji taką "dobrze szkoloną" młodą
    kierowniczkę w Finlandii. Bardzo ładnie przytarła w autobus :)

    pzdr
    \SK

  • 137. Data: 2010-09-22 11:04:36
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Filip KK wrote:

    > Nie tyle co nie widzieć i nie kojarzyć. Ale problemem jest nagminny brak
    > znajomości przepisów ruchu drogowego. Nie potrafię zrozumieć, dlaczego
    > ludzie nagminnie nawracają na wysepkach przy lewej stronie. Przecież
    > mamy prawostronny ruch! Stara szkoła uczyła, że nawraca się przy lewej
    > krawędzi, ale kurna te przepisy zmieniły się już kupę lat temu!!!

    Że co???

    \SK

  • 138. Data: 2010-09-22 11:38:39
    Temat: Re: Zginęli jadąc pod prąd [2]
    Od: Gom <g...@g...com>

    On 21 Wrz, 22:27, Artur Maśląg <f...@p...com> wrote:
    > http://kontakt24.tvn.pl/temat,jeszcze-raz-pod-prad,2
    4703.html?token=5...

    > Przypadek, czy jednak coś jest nie tak z oznakowaniem itd.?

    Też trafiłem w tym miejscu na kierowcę jadącego pod prąd.
    Prawdopodobnie wjechał on na "siódemkę" tędy:
    http://www.zumi.pl/namapie.html?&loc=Nowy+Dw%F3r+Maz
    owiecki,+&Submit=Szukaj&long=20.6933354&lat=52.41410
    8&type=3&scale=1&svActive=false

    Gapiostwo albo jazda na pamięć ("panie, 20 lat temu można było tu
    skręcać w lewo").

    "Mojego" zawodnika zatrzymała ITD jadąca równolegle po drugiej stronie
    barierki

    --
    Gom

  • 139. Data: 2010-09-22 11:41:54
    Od: Artur 'futrzak' Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2010-09-22 10:53, Massai pisze:
    (Ciach by nie przedłużać - zresztą zasadniczo zgadzam się z tym co
    napisałeś)
    > Tylko że "wydaje się" nie jest naukową metodą.

    To nie jest 'wydaje się' - stosowne analizy zostały już przeprowadzone
    i to nie przeze mnie. Analizy mówiące nie tylko o skutkach, ale
    i o przyczynach takich statystyk. Naukowo przeprowadzone i to nie
    tylko w Polsce. Przecież ja się nie opierałem tylko na podstawie
    przytoczonych statystyk ze strony Policji.

    > Przypadkowa to może nie, ale już po części wynikająca z innych
    > czynników owszem.

    Tego akurat nikt nie neguje (no, przynajmniej ja).

> [...]
    > względem bezpieczeństwa aktywnego.
    > Grupa starsza ma nowsze samochody wyposażone w całą masę trzyliterowych

    Polimeryzowałbym z wpływem tego czynnika, szczególnie że podobnie
    wygląda sytuacja w innych krajach na przestrzeni lat. Wyniki badań
    mówią, ze przyczyny są bardziej natury psychicznej, braku
    doświadczenia itd.. To się nakłada i mamy efekty.

    > To rozumowanie nie jest pozbawione sensu, zwróć uwagę że i władza to
    > dostrzegła. Wprowadzono obowiązkowy ABS w nowych samochodach już jakiś
    > czas temu, teraz wprowadzają obowiązkowe ESP.

    Władza dostrzegła coś innego (i tak naprawdę to raczej nie władza), że
    samochody powinny się zachowywać względnie podobnie i przewidywalnie
    niezależnie od tego kto je prowadzi (a ludzie popełniają błędy).
    To jest oczywiście wersja bardziej oficjalna - wersje ekonomiczne
    pomijam. Problem w tym, że np. szwedzkie badania prowadzone przez całe
    lata pokazują, że wprowadzanie nowych systemów bezpieczeństwa tak
    naprawdę powoduje coraz większe 'rozbestwienie' kierowców i pozwala
    na jazdę na krawędzi, co prowadzi do kolejnych inwestycji w
    bezpieczeństwo i tak w kółko.

  • 140. Data: 2010-09-22 11:43:42
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Cavallino wrote:

    > Wszystko.

    Bo?

    > Bo jeśli z tysiąca kierowców po 70 jeździ 1 i to tylko z domu do
    > Kościoła, a mimo to spowoduje wypadek, to trudno twierdzić że to niska
    > wypadkowość w danej grupie.

    Dla wypadkowości w danej grupie faktycznie powinno się brać pod uwagę
    liczbę kierowców aktywnych a nie wszystkich obywateli. Tu się zgadzam.
    Natomiast to czy wyjechał raz i "zrobił wypadek" czy jeździł codziennie
    8h i "zrobił wypadek" z punktu widzenia ogólnego bezpieczeństwa na
    drogach jest obojętne. Oczywiście, że ten co jeździ 8h jest lepszym
    kierowcą, ale to, że narażenie innych uczestników na błędy z jego strony
    jest wielokrotnie bardziej długotrwałe czasowo, sumarycznie się bilansuje.

    Co innego wsiadać z takim jako pasażer -- wtedy oczywiście liczy się
    wypadkowość w stosunku do przejechanego dystansu.

    > Dla kogo tylko to się liczy?

    Dla pozostałych użytkowników drogi.

    pzdr
    \SK