  • 1. Data: 2009-03-06 19:13:15
    Temat: Zbyt duży prąd
    Od: k...@w...pl

    Konstruuje stację lutowniczą i mam problem
    W załączniku schemat stacji
    Transformator TS50/2 czyli 2*12V 2*1.5A

    Stabilizator 7805 niestety przy jakimkolwiek obciążeniu strasznie się
    grzeje
    do przepalenia prawdopodobnie zbyt duży prąd.
    Grzałka zalączana przekaźnikiem.

    Jak ograniczyć prąd aby to działało?
    Schemat

  • 2. Data: 2009-03-06 22:55:53
    Temat: Re: Zbyt duży prąd
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik wrote:
> [...]
    > grzeje
    > do przepalenia prawdopodobnie zbyt duży prąd.

    A jak odłączych podświetlanie wyświetlacza, też masz taki pobór ?
    Według mnie to podswietlanie wyświetlacza jest bez rezystora i diody biora
    max jaki tylko mogą.
    A swoja drogą radiator jest wskazany jezeli wyświetlacz jes tpodświetlany
    ledami.

    Gejzero.

  • 3. Data: 2009-03-07 12:03:07
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > grzeje
    > do przepalenia prawdopodobnie zbyt duży prąd.

    W zasadzie to Twoje pytanie powinno wyglądać tak. " Jest stabilizator 780X w
    obudowie xxx, napięcie przed stabilizatorem VVV w momencie gdy wszystko
    podłączone płynie prąd XXX. I pytanie. Dlaczego się grzeje?"

  • 4. Data: 2009-03-08 13:25:57
    Od: k...@w...pl

    On 7 Mar, 13:03, "kogutek" <k...@o...pl> wrote:

> [...]
    > obudowie xxx, napięcie przed stabilizatorem VVV  w momencie gdy wszystko
    > podłączone płynie prąd XXX. I pytanie. Dlaczego się grzeje?"

    Raczej inne
    Jest stabilizator L7805 w obudowie TO220 napięcie przed stabilizatorem
    po mostku wynosi 17V z kondensatorem 1000uF daje 5V na wyjściu
    po podłączeniu jakiegokolwiek obciążenia szybko zaczyna się grzać więc
    przepływa przez niego bardzo duży prąd. Dlaczego się grzeje.

  • 5. Data: 2009-03-08 17:02:51
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > po podłączeniu jakiegokolwiek obciążenia szybko zaczyna się grzać więc
    > przepływa przez niego bardzo duży prąd. Dlaczego się grzeje.
    W takim układzie maksymalny prąd jaki możesz puścić to 160mA. Zakładam że nie ma
    radiatora, bo nic o nim nie napisałeś.

  • 6. Data: 2009-03-09 03:11:40
    Od: aw <w...@w...pl>

    > W takim układzie maksymalny prąd jaki możesz puścić to 160mA. Zakładam że nie ma
    > radiatora, bo nic o nim nie napisałeś.

    Zmniejsz napięcie wejściowe o połowę (zmień trafo).
    Skutki odczujesz natychmiast.

  • 7. Data: 2009-03-09 06:07:37
    Od: pawell32 <p...@w...pl>

    aw pisze:

    > Zmniejsz napięcie wejściowe o połowę (zmień trafo).
    > Skutki odczujesz natychmiast.

    im większe napięcie we tym większe straty ciepła.
    17V - 5v = 12V * prąd = odłożona moc na stabilizatorze.

    pawell

  • 8. Data: 2009-03-09 07:20:46
    Od: <k...@w...pl>

    > im większe napięcie we tym większe straty ciepła.
    > 17V - 5v = 12V * prąd = odłożona moc na stabilizatorze.

    Tranformatora zmienić nie mogę (zasilanie grzałki)
    Radiator na stabilizatorze jest ( Litera H 1,5 raza szerokości stabilizatora
    i 4 cm wysokości)
    pozostaje oddzielne zasilanie (1*10V 0.8A ) dla części procesorowej z
    przekaźnikiem.

    Wzorowałem się na stacji lutowniczej z PE 3/99 (Jeżeli ktoś nie ma to
    podeślę pdf)
    Tam też jest transformator 2*12V 2*1A ( u mnie jest 2*1,5A)
    Zasilacz daje symetryczne 2*5V
    I tam się chyba nie grzało tak gwałtownie.
    Przecierz tmta stacja projektowana była przez człowieka "doświadczonego"
    (czyż Oni stosowali inne stabilizatory?)

  • 9. Data: 2009-03-09 08:16:38
    Od: "bartekLTG" <b...@o...ciach.pl>

    Użytkownik wrote:

> [...]
    > po podłączeniu jakiegokolwiek obciążenia szybko zaczyna się grzać więc
    > przepływa przez niego bardzo duży prąd. Dlaczego się grzeje.

    Jak juz inny mowili, musisz I*12V spalac w stabilizatorze.
    Ale mozesz spalac je gdzie indziej. Jesli znasz maksymalny
    prad pobierany przez uklad, mozesz wstawic przed stabilizator
    odpowiedni rezystor, taki, zeby przy maksymalnym boborze pradu
    napiecia spadalo do ustawowego. Mozesz tez zbijac napiecie ukladem
    z tranzystorem. Tylko wtedy to samo ciepelko bedzie sie odkladac
    na oporniku/tranzystorze.

    http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/SGSThomson
    Microelectronics/mXwrtr.pdf
    od strony 18:

    Obrazki 24/25, rezystor: 28
    Jesli chcesz znacznie wiekszy prad, to jednak 18/19.

    BTW, pytanie do grupy, czy uklad 23 dziala troszke
    jak przetwornica i straty sa mniejsze niz wynika
    z roznicy napiec*prad. Czy jest jakis uklad realizojacy
    to przy mniejszej liczbie dodatkowych elementow?

    pozdrawiam

    --
    bartekltg

  • 10. Data: 2009-03-09 08:18:02
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > Przecierz tmta stacja projektowana była przez człowieka "doświadczonego"
    > (czyż Oni stosowali inne stabilizatory?)

    A to gorące to ile, 30 stopni, 70 czy 120? Syczy pośliniony palec jak dotkniesz
    radiatora czy nie syczy? Da się trzymać radiator w palcach czy trzeba od razu
    puścić bo boli? Pytam w ten sposób bo z wyjątkiem paplaniny że się na czymś
    wzorowałeś i tam chyba było dobrze do tej pory nie podałeś jaki płynie prąd.