-
1. Data: 2010-11-16 15:47:13
Temat: Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju
Od: mic49 <m...@i...pl>
Dzień dobry,
Do mojej Toyoty Verso produdent zaleca:
- paliwo o zawartości siarki do 500 ppm: ACEA A1/B1 lub B1, API CF-4
lub CF
- paliwo o zawartości siarki do 50 ppm: C2
Czytam na przykład specygikację Statoila diesla Gold: norma do 10 mg/
kg, pomiary: ok.6 mg/kg.
I teraz przeliczenie: w necie szukam i znajduję, to w zasadzie 1 ppm =
1 mg/kg. Ale czy tak na pewno jest? Bo jeśli tak, to w zasadzie olej
tylko C2.
Michał
-
2. Data: 2010-11-16 16:08:39
Temat: Re: Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju
Od: to <t...@a...xyz>
begin mic49
> Do mojej Toyoty Verso produdent zaleca: - paliwo o zawartości siarki do
> 500 ppm: ACEA A1/B1 lub B1, API CF-4 lub CF
> - paliwo o zawartości siarki do 50 ppm: C2
>
> Czytam na przykład specygikację Statoila diesla Gold: norma do 10 mg/
> kg, pomiary: ok.6 mg/kg.
>
> I teraz przeliczenie: w necie szukam i znajduję, to w zasadzie 1 ppm = 1
> mg/kg. Ale czy tak na pewno jest? Bo jeśli tak, to w zasadzie olej tylko
> C2.
O ile dobrze przytoczyłeś zalecenia to przecież "do 50 ppm" zawiera się w
"do 500 ppm" bo 50 < 500. ;-)
--
ignorance is bliss
-
3. Data: 2010-11-16 17:23:42
Temat: Re: Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju
Od: mic49 <m...@i...pl>
> O ile dobrze przytoczyłeś zalecenia to przecież "do 50 ppm" zawiera się w
> "do 500 ppm" bo 50 < 500. ;-)
>
> --
> ignorance is bliss
No tak, ale dziwny ten zapis: czyli jak go rozumieć, jeśli mniej niż
500 to na pewno ACEA A1/B1 lub B1, API CF-4 lub CF, a jeśli paliwo -
mamy pewność, że ma mniej niż 50, to wtedy powyższe ( czyli ACEA A1/B1
lub B1, API CF-4 lub CF ), a także C2? Czy inaczej?
Bo obecnie wszystkie normy mówią, że paliwo powinno mieć mniej niż 10
ppm siarki, czyli... no właśnie - sam wciąż nie wiem, jaki olej.
ppm = jednostek z milionie. mg/kg to własnie jest 1 mg / 1 mln mg,
czyli właśnie ppm.
Michał
-
4. Data: 2010-11-16 17:55:36
Temat: Re: Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju
Od: to <t...@a...xyz>
begin mic49
> No tak, ale dziwny ten zapis: czyli jak go rozumieć, jeśli mniej niż 500
> to na pewno ACEA A1/B1 lub B1, API CF-4 lub CF, a jeśli paliwo - mamy
> pewność, że ma mniej niż 50, to wtedy powyższe ( czyli ACEA A1/B1 lub
> B1, API CF-4 lub CF ), a także C2? Czy inaczej?
Może napisz co DOKŁADNIE tam jest napisane, bez własnej interpretacji.
--
ignorance is bliss
-
5. Data: 2010-11-16 20:17:15
Temat: Re: Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju
Od: mic49 <m...@i...pl>
Napisanie jest dokładnie tak:
Silnik 1AD-FTV bez reaktora katalitycznego DOF:
- paliwo o zwartości ( chyba literówka ) siarki do 500 ppm: ACEA A1/B1
lub B1, API CF-4 lub CF;
- paliwo o zwartości siarki do 50 ppm: ACEA C2, A1/B1 lub B1, API CF-4
lub CF.
**********
I jak to rozumieć: czy jeśli wszystkie paliwa w Polsce mają zawartość
siarki < 50 ppm, to olej musi spełniać specyfikację również C2. Ale
jednocześnie, co logiczne - mają zawartość < 500 ppm, więc tej normy
olej spełniać nie musi. Pomieszane...
Michał
-
6. Data: 2010-11-16 21:56:38
Temat: Re: Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju
Od: to <t...@a...xyz>
begin mic49
> Napisanie jest dokładnie tak:
> Silnik 1AD-FTV bez reaktora katalitycznego DOF: - paliwo o zwartości (
> chyba literówka ) siarki do 500 ppm: ACEA A1/B1 lub B1, API CF-4 lub CF;
> - paliwo o zwartości siarki do 50 ppm: ACEA C2, A1/B1 lub B1, API CF-4
> lub CF.
>
> **********
>
> I jak to rozumieć: czy jeśli wszystkie paliwa w Polsce mają zawartość
> siarki < 50 ppm, to olej musi spełniać specyfikację również C2. Ale
> jednocześnie, co logiczne - mają zawartość < 500 ppm, więc tej normy
> olej spełniać nie musi. Pomieszane...
Moim zdaniem z tego co jest napisane wynika, że C2 możesz stosować
wyłącznie przy paliwach o zawartości siarki do 50 ppm, a pozostałe
wymienione przy paliwach o zawartości siarki do 500 ppm (czyli przy tych
0-50 ppm także). Jak chcesz być pewien to zadzwoń do ASO i zapytaj. ;-)
--
ignorance is bliss
-
7. Data: 2010-11-16 21:59:18
Temat: Re: Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2010-11-16 20:17, mic49 pisze:
> Napisanie jest dokładnie tak:
> Silnik 1AD-FTV bez reaktora katalitycznego DOF:
> - paliwo o zwartości ( chyba literówka ) siarki do 500 ppm: ACEA A1/B1
> lub B1, API CF-4 lub CF;
> - paliwo o zwartości siarki do 50 ppm: ACEA C2, A1/B1 lub B1, API CF-4
> lub CF.
Moim zdaniem oznacza to że mając paliwo o zawartości siarki 10ppm możesz
lać dowolny z powyższych olei.
-
8. Data: 2010-11-17 09:12:26
Temat: Re: Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
W dniu 2010-11-16 20:17, mic49 pisze:
> Napisanie jest dokładnie tak:
> Silnik 1AD-FTV bez reaktora katalitycznego DOF:
> - paliwo o zwartości ( chyba literówka ) siarki do 500 ppm: ACEA A1/B1
> lub B1, API CF-4 lub CF;
> - paliwo o zwartości siarki do 50 ppm: ACEA C2, A1/B1 lub B1, API CF-4
> lub CF.
>
> **********
>
> I jak to rozumieć: czy jeśli wszystkie paliwa w Polsce mają zawartość
> siarki< 50 ppm, to olej musi spełniać specyfikację również C2. Ale
> jednocześnie, co logiczne - mają zawartość< 500 ppm, więc tej normy
> olej spełniać nie musi. Pomieszane...
E tam. Całkowicie logiczne.
Żeby lać C2 musisz mieć bobre paliwo (<50ppm), a A1/B1 możesz lać przy każdych, aż do
500ppm.
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
9. Data: 2010-11-17 09:23:50
Temat: Re: Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju
Od: mic49 <m...@i...pl>
> Moim zdaniem z tego co jest napisane wynika, że C2 możesz stosować
> wyłącznie przy paliwach o zawartości siarki do 50 ppm, a pozostałe
> wymienione przy paliwach o zawartości siarki do 500 ppm (czyli przy tych
> 0-50 ppm także). Jak chcesz być pewien to zadzwoń do ASO i zapytaj. ;-)
>
Chyba tak właśnie należy to rozumieć.
I przy tym pozostanę,
Dzięki.
Michał
-
10. Data: 2010-11-18 08:23:47
Temat: Re: Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju
Od: "PaweL" <l...@i...pl>
>
> E tam. Całkowicie logiczne.
> Żeby lać C2 musisz mieć bobre paliwo (<50ppm), a A1/B1 możesz lać przy
> każdych, aż do 500ppm.
>
Zawartość siarki nie określa jakości paliwa. Siarka w oleju napędowym
poprawia znakomicie jego właściwości smarne, ale po spaleniu trworzy popiół
siarczanowy, który zakwasza olej smarujący silnik. Na tą okoliczność w
olejach są dodatki tworzące tzw. rezerwę alkaliczną.
Przy nowych ON bezsiarkowych ta rezerwa może być dużo mniejsza i nowe oleje
mają ją zmniejszoną. I właśnie dlatego w instrukcji samochodu kolegi mic49
pojawiło sie rozróżnienie olejów smarowych.
Paweł