    From: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Zasilacz, regulacja prądu, oscylacje
    Date: Thu, 22 Aug 2024 23:36:59 -0000 (UTC)

    Hej,

    Wydumałem sobie coś takiego:

    http://www.chmurka.net/r/usenet/psu-3a-2.png

    Feedback w pętli regulacji prądu jest chyba nietypowy -- komparator
    przywiera pin ADJ LM338 do masy -- ale byłem ciekawy, jak to zadziała.

    Druga być może nietypowa rzecz to użycie w ograniczniku prądu bocznika
    wbudowanego w moduł woltamperomierza.

    Przetestowałem to obciążając rezystorem i generalnie działa, ale w
    punktach granicznych regulacji prądu (czyli gdy ustawię potencjometr
    regulacji prądu na granicy zadziałania ogranicznika) wpada w jakieś dziwne
    oscylacje.

    Kanał żółty oscyloskopu to pin ADJ LM338. Kanał niebieski to minus
    wyjściowy (czyli napięcie na boczniku pomiarowym). Czarne pokrętło to
    potencjometr regulacji prądu (VR2 na schemacie).

    https://youtu.be/G5B8ofKOxgI

    W momencie, gdy działa ogranicznik prądu, na boczniku widać straszne
    szumy. Na ADJ, gdy działa ograniczenie (spada napięcie na wyjściu), też.
    No i te powolne oscylacje, tak jakby coś przeregulowywało, jakby była
    może jakaś histereza w LM338 i to powodowałoby naładowanie kondensatorów
    wyjściowych a później powolne ich rozładowywanie?

    Ogólnie nie podoba mi się, jak to się zachowuje, ale nie mam pomysłu,
    czemu może się tak zachowywać... macie jakiś pomysł?

    Pewnie ostatecznie dorobię osobny ogranicznik prądu na mosfecie, ale
    przecież ten układ, chyba, powinien działać...?

    --
    Idzie stary byku po lace z młodym byczkiem. W pewnym momencie młody
    wola do starego na widok stadka jałówek: