  • 1. Data: 2011-07-27 20:09:41
    Temat: Zaniedbania ASO podczas trwania umowy serwisowej
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    Witam wszystkich serdecznie.

    Pacjent Opel Vectra C FL 1,9 CDTI 150km, od nowości leasingowany,
    niedawno wykupiony po leasingu. Przebieg nieco ponad 100kkm przez 4 lata,
    generalnie nie dużo. Cały czas ten sam i jeden kierowca.

    Pacjent leasingowany przez MasterLease, na czas leasingu miał wykupioną
    umowę serwisową obejmującą w zasadzie pełną obsługę, od przeglądów po
    koszty wymian zużytych części. Serwisowany w jednym miejscu wskazanym
    przez przez leasingodawce, czyli ASO Bońkowski w Sadach (koło Poznania).
    I teraz najlepsze.

    Parę dni po wykupie pojechaliśmy zrobić przegląd w niezależnym zaufanym
    zakładzie. Zaufany mechanik załamał ręce po tym co znalazł. Otóż w
    samochodzie nie było robione nic, czego z góry nie widać. Oba filtry
    powietrza niemal całkowicie zapchane, daty produkcji wskazują na
    instalacje fabryczną. Wygląda na to, że filtr oleju, a zatem i olej? nie
    był ruszany od nowości. Pasek rozrządu na pewno nie ruszany, pytanie co
    ile km jest zalecana wymiana.

    Co więcej, samochód przekazano nam z pustą książeczką serwisową. Zero
    wpisów, na żadnym z terminowych przeglądów które przechodził samochód. W
    serwisie twierdzą, że brak wpisów oznacza iż książeczka nie była
    przedłożona podczas przeglądu - co jest delikatnie mówiąc ściemą.

    Teraz zasadnicze pytanie brzmi, jak to ugryźć. Czy w ogóle można
    cokolwiek z tym zrobić? Strach pomyśleć jakich jeszcze zaniedbań dokonano
    podczas trwania tej umowy.

    Tomek

  • 2. Data: 2011-07-27 20:23:44
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-07-27 20:09, Tomasz Stiller pisze:

> [...]
    > serwisie twierdzą, że brak wpisów oznacza iż książeczka nie była
    > przedłożona podczas przeglądu - co jest delikatnie mówiąc ściemą.
    Sciema. W większości marek warunkiem utrzymania gwarancji są przeglądy
    serwisowe. Dziwi mnie tylko to że "jeden kierowca" i nie zauważył przez
    4 lata że auto nie było serwisowane. Jak oddawałeś auto na przegląd to
    nic nie wypełniałeś, nic nie dostawałeś jako pokwitowanie, nie
    zaglądałeś pod maskę, nie pytałeś co było zrobione? Dziwne, bardzo.

    > Teraz zasadnicze pytanie brzmi, jak to ugryźć. Czy w ogóle można
    > cokolwiek z tym zrobić? Strach pomyśleć jakich jeszcze zaniedbań dokonano
    > podczas trwania tej umowy.

    Może i strach, ale nie kupowałeś wypełnionej książki serwisowej tylko
    samochód. Trzeba było patrzeć co się podpisuje i co się dostaje. Teraz
    co najwyżej możesz się powściekać na siebie - formalnie Cię nie
    oszukali, auto masz. Jedyne co możesz teraz zrobić to oddać go na
    przegląd, wymienić ten rozrząd jeśli czas, i pozostałe rzeczy które
    powinny być wymienione przy tym przebiegu, bo spokojnie możesz założyć
    że auto przeglądów nie przechodziło.

    --
    MZ

  • 3. Data: 2011-07-27 20:47:59
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2011-07-27 20:09:41 +0200, Tomasz Stiller <k...@l...eu.org> said:

> [...]
    > serwisie twierdzą, że brak wpisów oznacza iż książeczka nie była
    > przedłożona podczas przeglądu - co jest delikatnie mówiąc ściemą.

    Tp za chwilę, teraz zacytujmy najważniejsze:

    > niedawno wykupiony po leasingu.

    Ktoś kupił i mu nie przeszkadzało nic?
    To dlaczego teraz się martwi?
    ;>

    > brzmi, jak to ugryźć.

    Wymienić olej, świece, rorząd, paski, filtry i co tam jeszcze potrzeba.
    Zgodnie z instrukcją.

    --
    Bydlę

  • 4. Data: 2011-07-27 20:55:54
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Wed, 27 Jul 2011 20:23:44 +0200, MZ wrote:

> [...]
    > nic nie wypełniałeś, nic nie dostawałeś jako pokwitowanie, nie
    > zaglądałeś pod maskę, nie pytałeś co było zrobione? Dziwne, bardzo.

    Może źle się wyraziłem. Samochód był odstawiany do ASO na przegląd
    zgodnie z zaleceniami. Tj pierwszy raz po roku, a drugi raz po jakimś tam
    przebiegu. Nie jestem pewien czy był jakiś trzeci przegląd - myślę, że
    można to ustalić. Za każdym razem po takim przeglądzie był do podpisania
    jakiś kwitek, ale ja go na oczy niestety nie widziałem. Tym kierowcą jest
    mój tata, a on ma niestety zerowe pojęcie o obsłudze samochodu - stąd ta
    umowa serwisowa. Wie tylko, gdzie i jakie paliwo nalać.

> [...]
    > przegląd, wymienić ten rozrząd jeśli czas, i pozostałe rzeczy które
    > powinny być wymienione przy tym przebiegu, bo spokojnie możesz założyć

    Powtarzam, auto było odstawiane do ASO na przegląd terminowo. Po
    kontakcie z ASO stwierdzili, że uzupełnią nam tą książeczkę serwisową,
    tylko co z tego jak dopuścili się zaniedbań przy przeglądach.

    Oczywiście nie kupowałem książeczki serwisowej, ale podpisałem umowę
    serwisową która do czegoś ASO zobowiązywała. Z tych zobowiązań ASO się
    nie wywiązywało. Formalnie sprawa jest bardziej skomplikowana, bo podczas
    okresu leasingu auto nie należało do nas - tylko do leasingodawcy. Nasze
    stało się dopiero po wykupie, po których stwierdziliśmy te uchybienia.
    Dalej uważasz, że nas nie oszukano?

    Tomek

  • 5. Data: 2011-07-27 21:01:17
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Wed, 27 Jul 2011 20:47:59 +0200, Bydlę wrote:

    > Ktoś kupił i mu nie przeszkadzało nic? To dlaczego teraz się martwi? ;>

    Pytanie dlaczego miało przeszkadzać? Leasingujesz nowy samochód, w czasie
    obowiązywania umowy leasingu serwisujesz samochód zgodnie z zaleceniami
    leasingodawcy/ASO. Po zakończeniu umowy leasingu wykupujesz ten samochód,
    uważając że znasz jego historię - a po niezależnej kontroli wychodzą
    takie kwiatki. Co jeśli samochód pojechał by na kolejny przegląd do tego
    samego ASO i tam postąpili by podobnie jak podczas poprzednich
    przeglądów? Czyli wzieli kasę, a nie zrobili nic?

    > Wymienić olej, świece, rorząd, paski, filtry i co tam jeszcze potrzeba.
    > Zgodnie z instrukcją.

    Tak, wymienić. Problem w tym, że za tą wymianę już zapłaciłem - tylko jej
    nie wykonano. Co więcej, po przejechaniu 100k km na jednym komplecie
    filtrów i tym samym oleju silnik dostał pewnie nieźle w tyłek. To jest w
    porządku?

    Tomek

  • 6. Data: 2011-07-27 21:18:25
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-07-27 21:01, Tomasz Stiller pisze:

> [...]
    > leasingodawcy/ASO. Po zakończeniu umowy leasingu wykupujesz ten samochód,
    > uważając że znasz jego historię - a po niezależnej kontroli wychodzą

    Wniosek z tego taki że kupowanie używek jest zawsze ryzykowane - nawet
    jak jesteś jedyny który ta używką jeździł.

    > Co jeśli samochód pojechał by na kolejny przegląd do tego
    > samego ASO i tam postąpili by podobnie jak podczas poprzednich
    > przeglądów? Czyli wzieli kasę, a nie zrobili nic?

    No jest to zagadka czy to ASO brało pieniądze, a nic nie robiło, czy też
    leasingodawca oszczędzał na serwisowaniu.

    I co miałeś napisane w umowie z leasingodawcą, kto i za co płacił w tym ASO?

    > Tak, wymienić. Problem w tym, że za tą wymianę już zapłaciłem - tylko jej
    > nie wykonano.

    Ale płaciłeś za wymiany, czy jedynie płaciłeś za leasing, a właściciel
    samochodu go serwisował po własnym uważaniu?

    > Co więcej, po przejechaniu 100k km na jednym komplecie
    > filtrów i tym samym oleju silnik dostał pewnie nieźle w tyłek.

    Przesada - jak olej syntetyczny to to się tak nie starzeje.
    Zresztą też nie wiesz czy faktycznie nikt niczego nie zmieniał.

    Nauczka jeszcze jest taka, że jak odbierasz samochód z serwisu to zawsze
    proś o stare części - wymianę oleju zweryfikujesz patrząc na kolor tego
    co jest na bagnecie.

    > To jest w porządku?

    No nie jest, ale teraz to już trochę późno się zorientowałeś.
    Pilnować mechaników to trzeba było jak robili.

  • 7. Data: 2011-07-27 21:34:41
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Wed, 27 Jul 2011 21:18:25 +0200, Tomasz Pyra wrote:

    > Wniosek z tego taki że kupowanie używek jest zawsze ryzykowane - nawet
    > jak jesteś jedyny który ta używką jeździł.

    Tylko, że rozpatrując to całościowo, to nie jest używka. Tylko samochód,
    którym jeździsz od nowości.

> [...]
    > leasingodawca oszczędzał na serwisowaniu.
    >
    > I co miałeś napisane w umowie z leasingodawcą, kto i za co płacił w tym

    Na mocy umowy serwisowej leasingodawca pokrywa wszystkie koszty obsługi
    serwisowej samochodu. Dotyczy to nie tylko kresowych przeglądów, ale
    także wszystkich części eksploatacyjnych oraz napraw ewentualnych awarii
    nie mieszczących się w ramach gwarancji. Zdarzyło się np. w ramach tej
    umowy serwisowej ze dwa razy wymieniać komplet klocków, co stwierdzili
    przy przeglądzie. Kiedyś też coś zaczęło stukać w zawieszeniu i to
    również naprawili.

    Oczywiście jeden z zapisów umowy serwisowej określał limit kilometrów
    jakie samochód mógł w czasie obowiązywania przejechać. W tym przypadku
    było to 120k km przez 4 lata, a Tata przejechał 103k km.

    Dodatkowo płatne były tylko płyny jakie dolewali. Zatem rachunek za
    przegląd i części trafiał do leasingodawcy (zresztą ten przegląd należało
    z nim wcześniej uzgodnić). Natomiast za dolany olej - raz się zdarzyło -
    musieliśmy zapłacić sami.

    > Ale płaciłeś za wymiany, czy jedynie płaciłeś za leasing, a właściciel
    > samochodu go serwisował po własnym uważaniu?

    Płaciłem osobno za leasing i osobno za obsługę serwisową. Dwie niezależne
    faktury, ale wystawiane przez tego samego leasingodawcę.

    Samochód jeździł na przegląd jak przypadał jego termin, oraz na naprawy
    jakiś drobnych usterek - do tego stopnia, że np. żarówki wymieniali w
    cenie tej umowy.

    > Przesada - jak olej syntetyczny to to się tak nie starzeje. Zresztą też
    > nie wiesz czy faktycznie nikt niczego nie zmieniał.

    Faktycznie nie wiem, czy olej nie był wymieniany. Na bagnecie jest po
    prostu czarny, ale tak podobno wygląda we wszystkich dieslach. Natomiast
    wiem na pewno, że filtr oleju nie był ruszany ani razu. Podobnie pewnie z
    filtrem paliwa, o czym się jeszcze przekonamy jutro jak go wymienimy.

    > Nauczka jeszcze jest taka, że jak odbierasz samochód z serwisu to zawsze
    > proś o stare części - wymianę oleju zweryfikujesz patrząc na kolor tego
    > co jest na bagnecie.

    Teraz to wiem, ale Tata który był użytkownikiem tego samochodu jest
    totalnym laikiem w tych sprawach. Po to zresztą podpisał umowę serwisową,
    żeby się nie musieć martwić o takie sprawy.

    Trudno zresztą zakładać, że jadąc do ASO zostanie się tak perfidnie
    oszukanym. No, ale to jest chyba temat na osobną dyskusję.

    Tomek

  • 8. Data: 2011-07-27 22:09:24
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2011-07-27 21:01:17 +0200, Tomasz Stiller <k...@l...eu.org> said:

    > Pytanie dlaczego miało przeszkadzać?

    Dlaczego? Jeśli normalny, to powinny.
    Kupujesz coś bez papierów (wypełnionych) i nie zastanawia cię nic?

    > Leasingujesz nowy samochód, w czasie
    > obowiązywania umowy leasingu serwisujesz samochód zgodnie z zaleceniami
    > leasingodawcy/ASO.

    I już ZONK. Bo nie wyjadę, jeśli mi firma nie potwierdzi wykonanych prac.

    > Po zakończeniu umowy leasingu wykupujesz ten samochód,
    > uważając że znasz jego historię

    Nie może znać, skoro nie mam wpisów z obsługi.
    Jeśłi twierdzisz inaczej, to wymień zakres prac wykonanych na każdym z
    przeglądów.

    > Co jeśli samochód pojechał by na kolejny przegląd do tego
    > samego ASO i tam postąpili by podobnie jak podczas poprzednich
    > przeglądów? Czyli wzieli kasę, a nie zrobili nic?

    Nie wzięliby kasy, za niewykonanie prac.
    A te potwierdzają stosownymi wpisami.
    W książce, w gwarancji, na fakturach...
    ;>

    > Tak, wymienić. Problem w tym, że za tą wymianę już zapłaciłem - tylko jej
    > nie wykonano.

    Bierz dowody i do sądu.

    > Co więcej, po przejechaniu 100k km na jednym komplecie
    > filtrów i tym samym oleju silnik dostał pewnie nieźle w tyłek. To jest w
    > porządku?

    Tak, jeśli wciąż jeździ.
    Tak, jeśli się nie dba o samochód.
    (tu przypomina mi się taki tekst o zegarku, ale... ech!)

    --
    Bydlę

  • 9. Data: 2011-07-27 22:47:22
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Wed, 27 Jul 2011 22:09:24 +0200, Bydlę wrote:

    > Dlaczego? Jeśli normalny, to powinny. Kupujesz coś bez papierów
    > (wypełnionych) i nie zastanawia cię nic?

    Postaw się w roli laika. On nie wie. Płaci, więc zakłada, że wszystko
    jest w porządku. Dlaczego miałby zakładać inaczej? Czy w tym kraju trzeba
    być ekspertem od wszystkiego, albo na każdym kroku jesteś oszukiwany?
    Uważasz to za normalne?

    > I już ZONK. Bo nie wyjadę, jeśli mi firma nie potwierdzi wykonanych
    > prac.

    Raz jeszcze. Postaw się w roli laika. Jedziesz na przegląd, oddajesz
    samochód w ręce "ekspertów" z autoryzowanej stacji obsługi. Pijesz kawkę,
    czytasz gazetkę, po kilku godzinach odbierasz umyte auto od miłego Pana.

    Czy każdy użytkownik musi być ekspertem i wiedzieć co należało wykonać, a
    następnie własnoręcznie to sprawdzić? Po raz kolejny zakładasz z góry, że
    ktoś Cie oszukuje - w tym przypadku jak widać słusznie. Niemniej nie
    wydaje mi się, żeby można było do tego przejść na porządku dziennym

    > Nie może znać, skoro nie mam wpisów z obsługi. Jeśłi twierdzisz inaczej,
    > to wymień zakres prac wykonanych na każdym z przeglądów.

    Tylko wytłumacz mi proszę, dlaczego muszę znać te szczegóły. Płacę za
    wykonanie przeglądu (a w zasadzie to płci w tym przypadku leasingodawca).
    Przegląd zostaje wykonany bo tak powiedział pracownik stacji obsługi. Dla
    mnie jako tzw. zwykłego użytkownika jest to wystarczające.

    Jak idę do dentysty borować ząbek, to nie proszę o pokazania nagrania
    wideo z całego zajścia. Bo po pierwsze nie wiedział bym jak rozpoznać
    ewentualne działanie niezgodne z praktyką/procedura/whatever; a po drugie
    zakładam, że idę do specjalisty który wie co robi. W końcu za to mu płacę.

    > Nie wzięliby kasy, za niewykonanie prac. A te potwierdzają stosownymi
    > wpisami. W książce, w gwarancji, na fakturach... ;>

    A widzisz, tutaj wzięli. Wysłali fakturę do leasingodawcy, który za nią
    zapłacił. Wpisy w książce serwisowej uzupełnią na moją prośbę, tylko co z
    tego. Podejrzewam, że tam winowajcą jest jakiś końcowy mechanik/
    praktykant który po prostu ukradł te filtry zamiast je wymienić. Tylko,
    że w praktyce mało mnie to obchodzi. Zapłaciłem za wymianę, nie
    wymienili. Pytanie jak im się teraz dobrać do tyłka, bo następnym razem
    będę już pilnował na każdym kroku.

    > Bierz dowody i do sądu.

    Sprawa jest bardziej skomplikowana niż Ci się wydaje. Podczas
    obowiązywania umowy leasingu nie jestem właścicielem auta. Jego
    właścicielem do momentu wykupu jest leasingodawca. Co więcej
    zapewniającym rzeczoną umowę serwisową jest także leasingodawca. Kto kogo
    oszukał w trakcie trwania umowy? Leasingodawca sam siebie?

    > Tak, jeśli wciąż jeździ.
    > Tak, jeśli się nie dba o samochód. (tu przypomina mi się taki tekst o
    > zegarku, ale... ech!)

    Dba się. Wykupiło się pakiet "dbania" u sprzedawcy. Wypełniało się
    wszystkie zalecenia sprzedawcy odnośnie dbania.

    Samochód wciąż jeździ, ale jak się zatkają wtryskiwacze za 20kkm to
    winnych nie będzie. Tylko kiepskie paliwo. A, że przejechał 100kkm na
    jednym filtrze paliwa, to pewnie nie miało żadnego wpływu. Prawda?

    Zastanawiam się jak podejść do faktu, że sprzedano nam samochód
    nieodpowiednio serwisowany. Tylko tyle i aż tyle. Jak udowodnić ten fakt.
    Filtry zachowam. Nawet wstawię zdjęcie na sieć, bo jest co oglądać.

    Tomek

  • 10. Data: 2011-07-27 22:47:26
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Bydlę" <p...@g...com> napisał w wiadomości news:

    > Nie może znać, skoro nie mam wpisów z obsługi.
    > Jeśłi twierdzisz inaczej, to wymień zakres prac wykonanych na każdym z
    > przeglądów.

    A te zakresy faktycznie wykonanych prac na jakimś przeglądzie to gdzie
    widziałeś?
    Bo mi się jeszcze nie zdarzyło.