  • 1. Data: 2009-06-10 13:15:46
    Temat: Zaklocenia 500Hz
    Od: "Rufous" <r...@n...pl>

    Witam,

    zrobilem sobie urzadzenie, ktore pobiera dane elektryczne z ukladow
    biologicznych. Po wzmocnieniu (roznicowym) sygnal jest wzmacniany,
    filtrowany i probkowany. Przez usb dane leca do kompa. Wszystko fajnie,
    ladnie dziala tylko pojawil sie problem z zakloceniem 500 Hz. Przy
    odbieraniu danych (nawet bez przesylania przez usb) widac zaklocenie ok 500
    Hz (250Hz) i jego harmoniczne. Nie mam pojecia skad to sie bierze, ale
    strasznie mnie to denerwuje...O ile 50Hz usuwam bez problemu inna
    konfiguracja filtru wycinajacego to z tym nie wiem co zrobic...

    Ma ktos pomysl, skad moga pojawic sie takie zaklocenia? Jak to usunac? Jak
    zdiagnozowac przyczyne tych problemow? Na razie mam plan, zeby popodlaczac
    pary kondensatorow (ceramika+elektrolit) do wszystkich ukladow cyfrowych.
    Moze to przetwornica komputerowa?

    Urzadzenie nie jest uzieminane z obiektami biologicznymi, ale nawet
    uziemienie niewiele pomaga...

    Moze to przez komunikacje USB (u mnie w magistali co 2ms jest ramka, ale jak
    juz pisalem...zaklocenia sa i bez komunikacji usb). Nie wiem co z tym
    zrobic...

    Zalaczam widmo sygnalu (cz probkowania 40 kHz, filtr LP na 3 kHz)
    http://picasaweb.google.com/RafalFoty/Jawa175#534568
    6698591100706

    Z gory wielkie dzieki za wszelkie podpowiedzi.

    Pozdrawiam!

    Rafal Pyzel

  • 2. Data: 2009-06-10 15:45:35
    Temat: Re: Zaklocenia 500Hz
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Rufous" <r...@n...pl> napisał w wiadomości
    > Zalaczam widmo sygnalu (cz probkowania 40 kHz, filtr LP na 3 kHz)
    > http://picasaweb.google.com/RafalFoty/Jawa175#534568
    6698591100706

    > Z gory wielkie dzieki za wszelkie podpowiedzi.

    Jeśli skala f jest dokładna to to nie jest 500Hz tylko raczej około 525Hz.
    Jeśli oś Y jest w mV to tak duży sygnał powinno dać się zobaczyć
    oscyloskopem i poszukać źródła.
    Nie napisałeś czy podane widmo jest gdy na wejście coś wchodzi, czy gdy na
    wejściu jest 0.
    P.G.

  • 3. Data: 2009-06-10 17:27:58
    Od: "Rufous" <r...@n...pl>

    "Piotr Gałka" <p...@C...pl> wrote in message

> [...]
    > oscyloskopem i poszukać źródła.
    > Nie napisałeś czy podane widmo jest gdy na wejście coś wchodzi, czy gdy na

    Dlatego napisalem, ze te zaklocenia sa ok 500 Hz, nie mam ustawionej dobrze
    cz probkowania, czekam na jakis wzorcowy przebieg. Na osi Y nie sa mV, ale
    na oscyloskopie widac te szumy (maja ok 5mV), ale mam cos za slaby
    oscyloskop i nie moze sie do nich zsynchronizowac. W kazdym razie wychodzi
    cos ok tych 500 Hz.
    Te piki, przy ~250, 500, 1000, 1500 Hz... sa najbardziej widoczne, jak
    wejscia wzmacniacza rozniocowego sa zwarte ze soba (wtedy najwyzszy 1000
    Hz), ale przy normalnej pracy ukladu tez to widac...po prostu sa caly czas.

    Pokombinuje cos, zeby bardziej odseparowac zasilanie analogowe od
    cyfrowego...moze to pomoze...

    W kazdym razie, pomoc mile widzana :)

    Pozdrawiam!

    Rafal Pyzel

  • 4. Data: 2009-06-10 17:42:07
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Pokombinuje cos, zeby bardziej odseparowac zasilanie analogowe od
    > cyfrowego...moze to pomoze...

    Sprawdź, czy na zasilaniu analogówki też to widać.
    Jeśli to widać oscyloskopem to ja bym w pierwszym podejściu w ogóle wyłączył
    cyfrówkę i sprawdził czy sama analogówka to generuje.
    Ogólnie nie mam bladego pojęcia skąd to może być, a na pme zajrzę pewnie
    pojutrze i to nie na pewno.
    P.G.

  • 5. Data: 2009-06-10 19:04:30
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    [...]
> [...]
    > Hz), ale przy normalnej pracy ukladu tez to widac...po prostu sa caly czas.
    >
    > Pokombinuje cos, zeby bardziej odseparowac zasilanie analogowe od

    Identyfikacja skąd, nie jest taka trudna. Czasem trudno zwalczyć zakłócenie.
    Trzeba obejrzeć sygnał(t), później poszukać gdzie może być podobny, na zasilaniu
    czy w jakiejś części układu. Z pola elektrycznego czy magnetycznego.
    Zwarcie wejścia wzmacniacza różnicowego też może utworzyć pętlę w której zaindukuje
    się napięcie.
    Chcesz pomocy, musisz podać więcej informacji.
    K.

  • 6. Data: 2009-06-10 21:06:15
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

> [...]
    > zaklocenie ok 500 Hz (250Hz) i jego harmoniczne. Nie mam pojecia skad to
    > sie bierze, ale strasznie mnie to denerwuje...

    PWM w podświetleniu monitora komputera?
    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 7. Data: 2009-06-11 15:32:36
    Od: "Rufous" <r...@n...pl>

    "John Smith" <d...@b...pl> wrote in message
> [...]
    > zaindukuje
    > się napięcie.
    > Chcesz pomocy, musisz podać więcej informacji.

    Wiem, ze zaklocenia pojawiaja sie juz w pierwszym stopniu wzmacniacza
    (roznicowego), przez kolejne stopnie sa juz tylko wzmacniane. Przyczyna tego
    moze byc zasilanie (zasilam bezposrednio z magistali usb), albo masa slabo
    odizolowana od logicznych ukladow. Jutro posiedze troche nad tym z
    oscyloskopem i pokombinuje.

    Dzieki za zainteresowanie!

    Pozdrawiam!

    Rafal Pyzel