    From: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Wzmacniacz różnicowy (nie instrumentalny) działa dziwnie
    Date: Mon, 25 Apr 2022 23:53:03 +0000 (UTC)

    Kontynuując jakby temat o dziwnie zachowującej się przetwornicy SEPIC...
    valid>).

    Powstał taki oto wytwór (pod linkiem jest schemat).

    https://drive.google.com/file/d/1E9DZRZOagPOdcnztcdT
    o7RvcGVAXH3N0/view?usp=sharing

    Chodzi, generalnie, o dolną część (tę ze wzmacniaczami LM324) -- górna
    działa tak jak powinna. Nawet dolną można rozpatrywać osobno (bo i osobno
    ją testowałem).

    W teorii wchodzi +5V i sygnał z czujnika prądu (w zakresie 2500 mV przy
    zerowym poborze do 2870 mV przy poborze 2 A), a wychodzi sygnał do
    przetwornicy (nie do wejścia FB, tylko do wzmacniacza od ograniczenia
    prądu na niej, założyłem że będzie to 100 mV przy 2 A) i drugi sygnał do
    miliamperomierza (MTA), wyskalowanego w amperach (1 mA odpowiada 2 A).

    Tyle teorii.

    Problem jest ze wzmacniaczem różnicowym, zbudowanym na IC3C. Wydaje się on
    nie być w stanie wytworzyć na wyjściu napięcia 0 V, co przeczy temu, że wg
    datasheetu jednak powinien móc. W zasadzie VOL podawane jest jako 5 mV
    typowo i 20 mV maksymalnie.

    W rzeczywistości:

    1. Przy TP2 = 2660 mV i TP1 = 2470 mV na wyjściu (TP3) mamy 520 mV. Stan
    ten wraz ze wzrostem TP1 utrzymuje się do momentu, w którym TP1 osiągnie
    ok. 3180 mV (wtedy wyjście zaczyna rosnąć). 520 mV to minimum, jakie mogę
    osiągnąć na wyjściu przy TP2 = 2660 mV. Powyżej tej różnicy wzmacniacz już
    pracuje poprawnie.

    2. Przy TP2 zmniejszonym do 2370 mV, TP3 osiąga już 480 mV i zaczyna
    rosnąć dopiero, gdy TP1 dojdzie do ok. 2850 mV, co znów się zgadza -- TP3
    nie jest w stanie osiągnąć mniej niż 480 mV, ale powyżej tej różnicy
    wzmacniacz pracuje OK.

    Feedback do przetwornicy udało mi się uratować zmniejszając napięcie
    odniesienia (TP2), ale psuje mi to blok sterujący miliamperomierzem na
    IC3D. On potrzebuje 0 V przy zerowym poborze prądu, żeby na wyjściu też
    dał 0 V (i w rezultacie 0 mA).

    Gdzie mam błąd w myśleniu? Czy nieidealne wartości R4...R7 mogą tak się
    manifestować?

    --
    Na sali wykladowej :
    Wykladowca pisze na tablicy, w pewnej chwili zabraklo miejsca. Lapie