  • 1. Data: 2012-09-22 20:24:43
    Temat: Wysychanie elektrolitów
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

    Witam
    nazbierało mi się trochę zapasów kondensatorów elektrolitycznych i ni etylko
    różnych producentów
    niektóre jeszcze z roku 78 :-)
    musze zrobić porządki i powyrzucać starocie i wszelkie "przydasie" i
    nieprzydasie
    jakie elektrolity zostawić i z którego roku max
    i jakie elementy jeszcze ulegają starzeniu i nadają się do utylizacji
    i ogólnie co warto trzymać a co nie ???
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2012-09-22 20:43:12
    Temat: Re: Wysychanie elektrolitów
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Szumek" <k...@i...pl> wrote in message
    > nazbierało mi się trochę zapasów kondensatorów elektrolitycznych
    > i nie tylko różnych producentów niektóre jeszcze z roku 78 :-)

    Z moich obserwacji wynika że kondensatory aluminiowe wysychają
    gdy pracują w urządzeniu, w dużych temperaturach (blisko zasilacza
    lub w zamkniętych obudowach). Od leżenia w szufladzie nic wielkiego
    się im nie dzieje - mam też takie w szufladzie i działają dobrze...
    Problem w tym że w przeciętnym dziś urządzeniu masz kondensatory
    o dużych wartościach, małym napięciu przebicia i bardzo małych
    gabarytach - te z szuflady z 78 roku będą mieć małe wartości pojemności
    i duże rozmiary - często też zbyt duże napięcia: nie było wtedy urządzeń
    na napięcia zasilające 3,3V albo 2,5V - typowe napięcia pracy dzisiejszej
    elektroniki.

    Wczoraj wymieniałem dwa kondensatory w zasilaczu sieciowego switcha
    16-portowego - dwa kurduple 105'C 100uF/6V spuchły, zasilacz 3,3V.
    Tylko dlatego że miejsca było dużo to wstawiłem taką wielką laskę
    470uF/16V z szuflady z lat 80-tych i switch działa bardzo dobrze, ale
    przeważnie miejsca nie ma tyle aby takiego kloca wielkiego wstawić...
    Traktuję taką naprawę jako tymczasową i przy najbliższym zamówieniu
    na digikey.com dodam właściwe kondensatory i wymienię je jeszcze
    raz, porządnie bo osobiście nie lubię takiego dziadostwa :-)

> [...]
    > jakie elektrolity zostawić i z którego roku max
    > i jakie elementy jeszcze ulegają starzeniu i nadają się do utylizacji

    Generalnie mało co warto dziś trzymać...
    Elektronika tak się zmienia że co parę lat masz co innego i coraz
    mniej rzeczy się naprawia a coraz więcej wyrzuca i kupuje nowe.

  • 3. Data: 2012-09-22 20:55:13
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Pszemol wrote:
    (ciap)
    > Generalnie mało co warto dziś trzymać...
    > Elektronika tak się zmienia że co parę lat masz co innego i coraz
    > mniej rzeczy się naprawia a coraz więcej wyrzuca i kupuje nowe.

    _renowacja_

    --
    Włodek

    http://dino.inosak.org

  • 4. Data: 2012-09-22 21:20:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 22 Sep 2012 13:43:12 -0500, Pszemol napisał(a):
    > Wczoraj wymieniałem dwa kondensatory w zasilaczu sieciowego switcha
    > 16-portowego - dwa kurduple 105'C 100uF/6V spuchły, zasilacz 3,3V.

    A mialy one w czasie pracy choc 50'C ?

    O jednym pisalem - trafilem w szafie na zegar ciemniowy wlasnej
    konstrukcji. Czas odmierzany na kondesatorze 1uF.
    Nie uzywany od 20 lat. Odpalony teraz ma kilka % roznicy.

    J.

  • 5. Data: 2012-09-22 22:34:54
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    > O jednym pisalem - trafilem w szafie na zegar ciemniowy wlasnej
    > konstrukcji. Czas odmierzany na kondesatorze 1uF.
    > Nie uzywany od 20 lat. Odpalony teraz ma kilka % roznicy.

    A ja odpaliłem miernik częstotliwości rosyjski który przeleżał jakieś 10 lat
    w mrocznej piwnicy. Na wyświetlaczu dyskoteka.
    Pomiar napięć oscyloskopem - potężne tętnienia. Wszystkie elektrolity do
    wymiany. Niektóre miały zamiast 1000uF zaledwie 10uF.

    Marek

  • 6. Data: 2012-09-22 22:48:35
    Od: Grzexs <g...@g...u-su-nto.pl>

> [...]
    > Pomiar napięć oscyloskopem - potężne tętnienia. Wszystkie elektrolity do
    > wymiany. Niektóre miały zamiast 1000uF zaledwie 10uF.

    Podejrzewam, że gdyby to był miernik sprzed 30 lat, to by działał.
    --
    Grzexs

  • 7. Data: 2012-09-23 11:19:38
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

    Użytkownik "Grzexs" <g...@g...u-su-nto.pl> napisał w wiadomości

    > Podejrzewam, że gdyby to był miernik sprzed 30 lat, to by działał.
    > --
    > Grzexs

    zapytałem się bo akurat wymieniałem wczoraj elektrolity w zasilaczu w starym
    generatorze KABID-u PGP i
    po wymianie wstał i hula :-)
    generalnie chciałem poruszyć temat starych nieużywanych i z wylutu
    podzespołów i płyt, częsci i przydasiów
    przez tyle lat nazbierała się cała piwnica i postanowiłem zrobić z tym
    porzadek
    nie mam juz więcej miejsca na magazynowanie tego wszystkiego
    połowe musze wyrzucić
    co warto zostawiać z zabytkowych juz części albo ciekawych nowszych
    bo kupić nowe to nie problem,
    co ciekawego wypruć z uszkodzonych płyt głównych PC i falowników do silników
    kilkuletnich uszkodzonych płyt TV kineskopowych i kilka LCD ków

  • 8. Data: 2012-09-23 21:59:19
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Włodzimierz Wojtiuk" <w...@w...pl> wrote in message
    > Pszemol wrote:
    > (ciap)
    >
    > _renowacja_

    Jaki jest Włodku związek słowa "renowacja" z fragmentem
    mojej wypowiedzi jaki zacytowałeś?

  • 9. Data: 2012-09-23 22:01:21
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > A mialy one w czasie pracy choc 50'C ?

    Switch się grzeje - jest w metalowej obudowie i jest dobrze ciepły.
    Powietrze wokół kondensatora w zasilaczu może mieć więcej niż 50C.

    > O jednym pisalem - trafilem w szafie na zegar ciemniowy wlasnej
    > konstrukcji. Czas odmierzany na kondesatorze 1uF.
    > Nie uzywany od 20 lat. Odpalony teraz ma kilka % roznicy.

    Zgodne jest to z tym co pisałem wcześniej: kondensator wysycha
    szybciej gdy jest w warunkach podwyższonej temperatury...
    W szufladzie czy niepodłączonej płytce jest w temp. pokojowej 20C
    i tak może sobie siedzieć przez całe lata niewzruszony.

  • 10. Data: 2012-09-23 22:04:55
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > co warto zostawiać z zabytkowych juz części albo ciekawych nowszych
    > bo kupić nowe to nie problem,

    Nic. Chyba że planujesz otworzyć muzeum.

    > co ciekawego wypruć z uszkodzonych płyt głównych PC

    Nic. Kilkuletni PC to dziś złom o wartości zero.
    Ludzie od kilku lat przesiadają się masowo na laptopy i tablety.

    > i falowników do silników

    Tu nie wiem.

    > kilkuletnich uszkodzonych płyt TV kineskopowych i kilka LCD ków

    TV kineskopowe - złom totalny.
    LCD - skatalogowałbym co mam i obejrzałbym ceny tych części
    na eBay/Allegro. Trudno znaleźć kupca - taka płytka czasem leży
    mi na eBay 2-3 miesiące zanim znajdzie klienta który się jeszcze
    będzie targował i nosem kręcił - już się tym nie bawię i jak mam
    LCD z rozbitym panelem to reszta trafia na złom (recykling).