  • 31. Data: 2012-11-02 15:05:12
    Temat: Re: Wymuszenie pierwszeństwa
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 02 Nov 2012 14:19:17 +0100, The_EaGle

    > To co napisałem wyżej - powoduje że kierowca
    > czuje stan permanentnego zagrożenia

    :D~~

    Przepraszam, ale poległem. :))

    > i jedzie wolniej.

    Wolniej to lepiej? Ja z tym wolniej to mam zawsze nieszczęście. Każda
    kolizja jaką miałem to dlatego, że jechałem "wolniej". 4x to w ogóle stałem
    w miejscu (w tym raz żóna i jest to zarejestrowane:
    http://youtu.be/fWa3DbHW3N4?hd=1 jakby co, to żonie po powrocie
    powiedziałem, że mogła _przyśpieszyć_ zamiast być w "stanie permanentnego
    zagrożenia" -- innmi słowy: spieprzać z linii strzału), 2x jechałem nie
    prędzej jak 10/h. Tak sobie myślę, że wolniej się już chyba nie bardzo
    dało. Z drugiej strony, z pewnością ani ja, ani żona (no, może w ostatniej
    fazie przed kolizją), nie byliśmy w "stanie permanentnego zagrożenia", może
    dlatego te dzwonki. :(

    > W przeciwieństwie do stanu pewności siebie
    > i złudnego bezpieczeństwa na drodze z pierwszeństwem,
    > gdzie jak dochodzi do wypadku to jest zajebisty dzwon
    > zamiast stłuczka.

    Może nie mieszajmy w to prędkości i skutków, bo nie o tym jest dyskusja.
    Dyskusja jest o tym jak uniknąć kontaktu z drugim użytkownikiem --
    skrzyżowanie równorzędne w tym wcale nie pomaga. Do tego często prowadzi do
    patowych sytuacji i zawsze musi się znaleźć ten w stanie mniejszego
    permanentnego zagrożenia. ;)

    > To wtedy trzeba zacząć być kierowcą a nie burakiem i dać znać ręką żeby
    > ten który wjechał przejechał pierwszy. Proste i działa.

    Mam sobie sam ręką pomachać, że mam jechać? Może stanąć i czekać aż ktoś mi
    łaskawie machnie? Jak machnie, to jaką mam pewność, że mi nie wyjedzie
    przez maskę prowadząc do kolizji, a potem zełga, że tylko muchę odganiał
    (albo i tego nie), bo przecież to nielogiczne żeby mnie puszczać, wszak
    miał przede mną ewidentne pierwszeństwo? Może mam machać innym, żeby nie
    wyjść na buraka i "typowego"? Jak nie zechcą zaufać moim dobrym intencjom,
    to mam rozłożyć namiot i się zdrzemnąć? Przepraszam, ale nie rozumiem co do
    mnie piszesz.

    Poważniej, choć niewiele: mnie wystarczy czytanie sytuacji na drodze i
    zachowania innych użytkowników drogi. Jak widzę kogoś, kto jest bardziej
    zdeterminowany do przejęcia inicjatywy w takiej sytiacji, to się wykazuję i
    nie przedłużam sobie kuśki pokazując "kto tu rządzi". Ot, takie to proste.
    Po prostu cenię sobie czas swój i innych, cenie tych, którzy cenią czas
    innych. I błagam, nie utożsamiaj tego z brakiem szacunku, buractwem czy też
    "piractwem".

    > Czyli zachowujesz się .... typowo.

    Chciałeś napisać przez to, że "pruję" przez skrzyżowania równorzędne, nie
    zwracam uwagi na bezpieczeństwo swoje i innych użytkowników? Jeśli tak, to
    po pierwsze: samo skrzyżowanie równorzędne nie nakazuje zatrzymywania się
    przed nim, nawet jeśli znajdują się przed nim pojazdy nadjeżdżające z
    innych kierunków. Po drugie, to że przejeżdżam bez zatrzymania, nie
    oznacza, że przekraczam dozwoloną prędkość lub stwarzam zagrożenie.Po
    trzecie, w teorii wymuszam pierwszeństwo, tak. Ale jakie ma znaczenie, czy
    robię to za przyzwoleniem tego na którym wymuszam, czy samodzielnie
    podejmuję ryzyko? W przypadku kolizji nie ma żadnego znaczenia jak to się
    odbyło.

    --
    Pozdor Myjk

  • 32. Data: 2012-11-02 15:08:57
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2012-11-02 12:40, Artur Maśląg pisze:

    > Naprawdę?

    Mam w okolicy taka jadną ulicę, dość długą i przelotową, z którą krzyżuje się
    kilka znacznie mniejszych uliczek, ale skrzyżowania są równorzędne (nieoznakowane).

    Jeżdżąc tam od kilku lat nie zauważyłem jeszcze (a specjalnie obserwuję!) żeby ktoś
    przepuścił tych z małych ulic. Co ciekawe, owi z małych ulic też nie spodziewają się
    wpuszczania. Gdy to robię, są wyraźnie zdziwieni...

    > To ciekawe :) Ja wiem, ze niektórzy tak myślą, ale to zbyt mało
    > na generalizację.

    Na podstawie tej jednej ulicy trudno o generalizację dotyczącą wszystkich kierowców i
    ulic
    w kraju, natomiast jest to zupełnie niezła próbka zachowań kierowców w tym rejonie
    miasta...

  • 33. Data: 2012-11-02 15:14:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Nov 2012, Myjk wrote:

    > Fri, 02 Nov 2012 13:12:27 +0100, Artur Maśląg

    > To w teorii. W praktyce, po co ciężarówka ma stać, gdy z naprzeciwka
    > poruszają się pojazdy, które siłą rzeczy "unieruchamiają" autobus,

    Ma tak jechać, żeby móc ustąpić mu pierwszeństwa, jeśli będzie taka potrzeba.
    Ci z przeciwka mogą np. dobrowolnie ustąpić pierwszeństwa, i co wtedy?
    "Nie widziałem że tamten mu ustąpił"?
    A kogo to obchodzi?
    Ba, przepis o zakazie blokowania skrzyżowania nie uchyla pierwszeństwa.
    Złamanie (lub nie) zakazu (przez busmena) nie wpływa na pierwszeństwo.

    > a nie mają wpływu na pierwszeństwo ciężarówki?

    Jaki mają mieć, skoro (ciężarówka) już go nie ma?
    "Głębszy brak pierwszeństwa"?
    To nie "ostrożność", która jest w przepisach stopniowana :)

    > Dla zasady?

    Nie. Dla ustąpienia pierwszeństwa!
    (i nie napisałem, ze nie może jechać - tyle, że teza "tamten musi stać"
    nie jest źródłem żadnego uprawnienia, teza "tamten mi dobrowolnie
    ustąpił" to co innego).

    > Ja rozumiem i zgadzam
    > się, że w świetle przepisów BUS miał pierwszeńśtwo i stosunkowo łatwo jest
    > po kolizji przypisać winę, ale ostatecznie nie musi to być takie oczywiste.

    To zgadzasz się czy nie zgadzasz się?
    Usiłujesz obrócić kota ogonem w wyjątkowo oczywistym przypadku :]
    A potem wszyscy zachodzą w głowę "czemu te przepisy takie skomplikowane".
    Bo czytelnicy (przepisów) szukają dziury w całym! ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 34. Data: 2012-11-02 15:16:39
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2012-11-02 12:57, Tomasz Pyra pisze:

    > Nie - ciężarówka NIGDY na tym skrzyżowaniu nie będzie miała pierwszeństwa
    > nad autobusem
    > Ciężarówka mogłaby pojechać jedynie w sytuacji kiedy autobus by stał (np.
    > ustępując pierwszeństwa komuś innemu), a jazda ciężarówki nie zmusiłaby go
    > wtedy do zmiany prędkości lub kierunku.
    > Nie ma to jednak wtedy nic wspólnego z pierwszeństwem.

    Dokładnie.
    Jazda w sytuacji "niemania pierwszeństwa" nie oznacza jeszcze wymuszenia,
    gdyż do tego potrzebny jest jeszcze element wymuszania właśnie :)

  • 35. Data: 2012-11-02 15:40:40
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 2 Nov 2012 12:57:53 +0100, Tomasz Pyra

    > A "deadlocki" na skrzyżowaniach rozwiązuje się w oparciu
    > o to że któryś z pojazdów zatrzymuje się.

    Raczej w oparciu o to, że któryś w końcu ruszy,
    lub przejedzie płynnie bez zatrzymania się.

    --
    Pozdor Myjk

  • 36. Data: 2012-11-02 15:52:41
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 2 Nov 2012 13:45:42 +0000 (UTC), Deflegmator

    > No właśnie. W Stanach powszechne są równorzędne skrzyżowania ze
    > znakiem stop od każdej strony i jakoś sobie radzą.

    U nas też sobie radzą.

    > Bezpieczne i tanie rozwiązanie.

    Tanie, z pewnością.

    --
    Pozdor Myjk

  • 37. Data: 2012-11-02 15:59:48
    Od: jerzu <t...@i...pl>

    On Fri, 02 Nov 2012 12:29:45 +0100, Artur Maśląg <f...@p...com>
    wrote:

    >Raczej nie (i piszę o tym konkretnym skrzyżowaniu).

    Masz prawo tak mysleć. Ja piszę o swoich odczuciach, nawet z dnia
    dzisiejszego.

    http://jerzu.waw.pl GG:129280

  • 38. Data: 2012-11-02 16:34:51
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2012-11-02 15:59, jerzu pisze:

    > Masz prawo tak mysleć. Ja piszę o swoich odczuciach, nawet z dnia
    > dzisiejszego.

    To nie jest kwestia "myślenia", tylko praktyki. Czasem może się trafi
    jakiś taki, co uważa że na wprost to on ma pierwszeństwo (albo
    przeleci), ale w rzeczywistości to rzadkość. Wręcz bym napisał, że
    niektórzy wykorzystują ostrożność innych (świadomie) dla swojej
    wygody.

  • 39. Data: 2012-11-02 16:47:56
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2012-11-02 13:59, Myjk pisze:
    > Fri, 02 Nov 2012 13:12:27 +0100, Artur Maśląg

    > To w teorii. W praktyce, po co ciężarówka ma stać, gdy z naprzeciwka
    > poruszają się pojazdy, które siłą rzeczy "unieruchamiają" autobus, a nie
    > mają wpływu na pierwszeństwo ciężarówki? Dla zasady?

    Sprawa jest dość prosta - zupełnie nie wiem czemu ją komplikujesz, choć
    być może jest to kwestia braku zrozumienia PoRD itd.
    Ciężarówka (a wprost kierowca) ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa
    autobusowi. Gdyby autobus stał i kierowca w jakiś sposób przekazał
    temu z ciężarówki, że może jechać, to wszytko ok - nie wymusił itd.,
    co nie zmienia faktu, że pierwszeństwa nie miał.

    > Ja rozumiem i zgadzam
    > się, że w świetle przepisów BUS miał pierwszeńśtwo i stosunkowo łatwo jest
    > po kolizji przypisać winę, ale ostatecznie nie musi to być takie oczywiste.

    Nie ściemniaj - sprawa dość oczywista i tak naprawdę bezdyskusyjna.

  • 40. Data: 2012-11-02 17:19:34
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

> [...]
    > spodziewają się
    > wpuszczania. Gdy to robię, są wyraźnie zdziwieni...

    Widzisz, mam podobną sytuację w "swojej okolicy". Ci z "małych" ulic (w
    tym czasem i ja) nie spodziewają się wpuszczania, ale zdaje się, że
    mają tego świadomość, więc dla świętego spokoju poczekają. Jednak
    sporo osób jeździ zgodnie z zasadami i ustępują pierwszeństwa tym
    z "małych". Co ciekawsze - jak się jednak wyjedzie bez czekania, to
    się okazuje, że ci z "głównej" też wiedzą, że mają ustąpić tym z
    prawej. Na jakieś 2 lata kojarzę tylko jedną "awanturę" "wymuszającemu
    z małej". Reszta się kończyła piskiem tych z głównej i grzecznym
    czekaniem.

    > Na podstawie tej jednej ulicy trudno o generalizację dotyczącą
    > wszystkich kierowców i ulic
    > w kraju, natomiast jest to zupełnie niezła próbka zachowań kierowców w
    > tym rejonie miasta...

    Jest to próbka zachowań, ale nie "przekonań" kierowców. Średnio ze 2
    razy dziennie przejeżdżam drogą oznaczoną D-46/D-47. Nie wiem jak to
    jest, ale znakomita większość kierowców ma świadomość "pierwszeństwa"
    i nawet rowerzystów na "głównej" puszczają.