  • 151. Data: 2020-11-07 11:15:04
    Temat: Re: Współczesny sprzęt audio
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-11-03 o 12:15, Irek.N. pisze:

    > Jakoś nie mogę sobie wyobrazić słuchania KD na zestawach pokroju
    > porządnego stereo. Próbowałem, ale efekt jest taki, że kiepsko z
    > dialogami, ale za to jak "na filmie krzesło się przewraca", to podłoga
    > drży. Oczywiście kanał środkowy KD rozwiązuje częściowo temat, ale mam
    > wrażenie, że realizacje dla KD są celowo tak zrobione, aby na
    > kiepskawych sprzętach KD jakoś to szło, a w efekcie na porządnych
    > przetwornikach jest masakra.
    > (...)

    Swego czasu trochę znajomym czy w rodzinie stroiłem kina domowe. Sam też
    posiadam Yamahę, kupioną już ponad 20 lat temu.
    Chyba większość, jak nie wszystkie miały możliwość konfiguracji
    głośników i torów. Jeśli zdefiniujesz, że grasz na przodach
    pełnopasmowych, to subwoofer też może być niewykorzystywany;
    analogicznie głośnik środkowy też może być niewykorzystywany, jeśli się
    go nie posiada. Jego tor zostaje wmiksowany w przody. Można też
    zdefiniować przekierowanie tylko na stereo, bez używania głośników
    tylnych czy dookólnych.

    Kanał środkowy został wymyślony dla czystości odbioru dialogów, i
    kanonicznie tak się filmy nagrywało. Mnie to osobiście bardzo wkurzało,
    bo dla wszystkich dźwięków pokrywał mi się obraz z dźwiękiem (czyli
    gdzie widziałem: prawo czy lewo - tam też słyszałem), natomiast głowy
    były po bokach, a gadały ze środka.

    Niektóre kina domowe były sprzedawane z mikrofonem pomiarowym - wtedy
    mikrofon ustawiało się w miejscu odsłuchu, a algorytm sam ustawiał
    podziały i opóźnienia dla wszystkich podłączonych głośników.

    Być może teraz są głupsze kina domowe, bez ustawiania opóźnień czy
    podziału kanałów - tego nie wiem. Ostatni raz kino domowe ustawiałem
    kilka lat temu. Sprzęt natomiast kinowy (kino "prawdziwe") oglądałem
    ostatni raz kilka tygodni temu, tyle, że takie coś to kilkadziesiąt
    tysięcy dolarów. Ale można ustawić wszystko :)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 152. Data: 2020-11-07 11:16:36
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Sat, 7 Nov 2020 08:55:15 +0100, Luke pisze:

    > Nie mam tej płyty, nie znalazłem w sieci, ale np. tutaj:
    > https://www.youtube.com/watch?v=VLEag-NJUWA
    > nagranie jest zrobione mikrofonami z dołu.
    > Jeśli w słuchawkach masz wrażenie dźwięku w środku głowy, to obstawiam
    > przyzwyczajenie do odsłuchu z głośników.

    Po prawdzie, ta realizacja jest - delikatnie mówiąc - średnia. Nie ma
    szans na uzyskanie efektu, o który pisze powyżej Paweł tak na
    głośnikach, jak i słuchawkach (aczkolwiek w słuchawkach rzeczywiście
    brzmi to lepiej).

    k.

  • 153. Data: 2020-11-07 11:22:34
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Sat, 7 Nov 2020 10:49:47 +0100, Adam pisze:
    > Jakoś nie mam przekonania do gry i interpretacji pana Suzuki. Gra jakoś
    > tak "twardo", mechanicznie.
    > Lubię słuchać np. Gerta:
    > https://youtu.be/fXa12Y4Nq7Y
    > On gra lekko, klawisze mu nie przeszkadzają ;)

    To także jest zły przykład, bo on gra tak, że gdyby było to nagrane na
    zaciągającym ZK147 i odtworzone na Altusach ze spalonymi kopułkami, to
    i tak by się tego słuchało z zapartym tchem. Nie jestem wielkim
    koneserem muzyki organowej, ale - wow! :)

  • 154. Data: 2020-11-07 13:35:58
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 07.11.2020 o 11:16, Krzysztof Gajdemski pisze:

> [...]
    > szans na uzyskanie efektu, o który pisze powyżej Paweł tak na
    > głośnikach, jak i słuchawkach (aczkolwiek w słuchawkach rzeczywiście

    Zgadzam się, szukałem tego akurat wykonawcy. Jeśli znajdę lepsze
    przykłady na YT, dam znać.

    L.

  • 155. Data: 2020-11-07 20:47:21
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 07.11.2020 o 08:55, Luke pisze:

    > Jeśli w słuchawkach masz wrażenie dźwięku w środku głowy, to obstawiam
    > przyzwyczajenie do odsłuchu z głośników. Jeśli ktoś nie słucha w
    > słuchawkach prawie wcale, to nagle wszystko w słuchawkach wydaje się w
    > środku głowy.

    Chyba tak właśnie jest, dość dużo kiedyś słuchałem na słuchawkach i nie
    odniosłem takiego wrażenia. No chyba, że celowo się skupiałem czy tak jest.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 156. Data: 2020-11-07 20:50:00
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 07.11.2020 o 10:49, Adam pisze:

    > Ale na głośnikach czuć. Jak są organy z głosami 32-stopowymi, to grają
    > poniżej granicy słuchu. Jeśli tylko jest to dobrze zgrane i sprzęt
    > wydala, to oprócz tego, że słychać, to całym ciałem czuć. Tego nie da
    > się uzyskać na słuchawkach.

    Nie mam pewności, ale chyba się da. Pokazywał mi kolega słuchawki, które
    miały przetwornik na kark i tam najniższe częstotliwosci szły. takie

    dziwne wrazenie było, tylko to 10 lat temu i juz dokładnie nie pamiętam.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 157. Data: 2020-11-07 21:19:27
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 06.11.2020 o 19:11, Krzysztof Gajdemski pisze:

    > OK.

    > OK.

    > Czy to jest błąd i chodzi o tę samą płytę, co powyżej (CD Red Book)
    > odtwarzaną w zwykłym odtwarzaczu? Czy o jakąś hybrydową SACD/CD w tymże?
    > Bo trochę jest to dla mnie niejasne.

    Istnieją płyty SACD, które nie są hybrydowe? Mam ich niewiele, poniżej
    setki, wszystkie są hybrydowe.

    Nie, pełna zgoda.

    P.P.

  • 158. Data: 2020-11-07 21:23:57
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 06.11.2020 o 20:06, Michal Jankowski pisze:

    > Ale co wygrywa? Płyta CD czy odtwarzacz CD?

    Prawdopodobnie mastering. Większość moich SACD pochodzi z tej samej
    wytwórni (BIS).

    P.P.

  • 159. Data: 2020-11-07 21:28:55
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 06.11.2020 o 18:20, Irek.N. pisze:

    > A dlaczego nie? Właśnie o tym chwilkę temu wspomniałem, a tu proszę,
    > temat już był.

    Bo to nie jest PWM. Obejrzyj na przykład datasheeta od AD1992, to jest
    sigma-delta, nazywane też PDM.

    P.P.

  • 160. Data: 2020-11-07 22:58:37
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 7 Nov 2020 11:15:04 +0100, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
    > kilka lat temu. Sprzęt natomiast kinowy (kino "prawdziwe")
    > oglądałem
    > ostatni raz kilka tygodni temu, tyle, że takie coś to kilkadziesiąt
    > tysięcy dolarów. Ale można ustawić wszystko :)

    To może znasz odpowiedź dlaczego ekrany w profesjonalnych kinach mają
    perforowany ekran?

    --
    Marek