    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Współczesny sprzęt audio
    Date: Sat, 7 Nov 2020 11:15:04 +0100

    W dniu 2020-11-03 o 12:15, Irek.N. pisze:

    > Jakoś nie mogę sobie wyobrazić słuchania KD na zestawach pokroju
    > porządnego stereo. Próbowałem, ale efekt jest taki, że kiepsko z
    > dialogami, ale za to jak "na filmie krzesło się przewraca", to podłoga
    > drży. Oczywiście kanał środkowy KD rozwiązuje częściowo temat, ale mam
    > wrażenie, że realizacje dla KD są celowo tak zrobione, aby na
    > kiepskawych sprzętach KD jakoś to szło, a w efekcie na porządnych
    > przetwornikach jest masakra.
    > (...)

    Swego czasu trochę znajomym czy w rodzinie stroiłem kina domowe. Sam też
    posiadam Yamahę, kupioną już ponad 20 lat temu.
    Chyba większość, jak nie wszystkie miały możliwość konfiguracji
    głośników i torów. Jeśli zdefiniujesz, że grasz na przodach
    pełnopasmowych, to subwoofer też może być niewykorzystywany;
    analogicznie głośnik środkowy też może być niewykorzystywany, jeśli się
    go nie posiada. Jego tor zostaje wmiksowany w przody. Można też
    zdefiniować przekierowanie tylko na stereo, bez używania głośników
    tylnych czy dookólnych.

    Kanał środkowy został wymyślony dla czystości odbioru dialogów, i
    kanonicznie tak się filmy nagrywało. Mnie to osobiście bardzo wkurzało,
    bo dla wszystkich dźwięków pokrywał mi się obraz z dźwiękiem (czyli
    gdzie widziałem: prawo czy lewo - tam też słyszałem), natomiast głowy
    były po bokach, a gadały ze środka.

    Niektóre kina domowe były sprzedawane z mikrofonem pomiarowym - wtedy
    mikrofon ustawiało się w miejscu odsłuchu, a algorytm sam ustawiał
    podziały i opóźnienia dla wszystkich podłączonych głośników.

    Być może teraz są głupsze kina domowe, bez ustawiania opóźnień czy
    podziału kanałów - tego nie wiem. Ostatni raz kino domowe ustawiałem
    kilka lat temu. Sprzęt natomiast kinowy (kino "prawdziwe") oglądałem
    ostatni raz kilka tygodni temu, tyle, że takie coś to kilkadziesiąt
    tysięcy dolarów. Ale można ustawić wszystko :)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam