  • 141. Data: 2020-11-05 22:32:28
    Temat: Re: Współczesny sprzęt audio
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 05.11.2020 o 12:33, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Mam parę tysięcy płyt, żadna nie jest tak nagrana. Potrafisz podać jakiś
    > przykład realnego nagrania zrealizowanego w taki sposób?

    Nagrania organowe. Robi się je parą mikrofonów, koniecznie z dołu.
    Inaczej się nie da.

    I jeśli nie trafisz na jakiś zepsuty cudowaniem wyjątek, w słuchawkach
    czujesz się, jakbyś był w tym kościele. A na głośnikach jest "nijako".
    Bo pogłos kościoła miesza się z akustyką Twojego pomieszczenia i
    wychodzi coś przypadkowego. A przy nagraniu XY głośniki 5 metrów od
    siebie grają to, co było nagrywane w tym samym miejscu. Dostajesz
    pięciometrową szczelinę, przez którą dociera dźwięk z kościoła.
    Oczywiście tego da się słuchać, ale różnica jest ewidentna.

    Nagrań symfonicznych/kameralnych musiałbym poszukać i zastanowić się na
    spokojnie.

    L.

  • 142. Data: 2020-11-06 17:31:21
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 05.11.2020 o 22:32, Luke pisze:

> [...]
    >
    > I jeśli nie trafisz na jakiś zepsuty cudowaniem wyjątek, w słuchawkach
    > czujesz się, jakbyś był w tym kościele. A na głośnikach jest "nijako".

    Sprawdziłem. Jest dokładnie odwrotnie, na głośnikach czuję się jakbym
    był kościele, a na słuchawkach gra mi w środku głowy.
    Masaaki Suzuki, Bach Organ Works #1

    P.P.

  • 143. Data: 2020-11-06 17:39:20
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 03.11.2020 o 11:52, Paweł Pawłowicz pisze:
    > W dniu 03.11.2020 o 11:45, Krzysztof Gajdemski pisze:
    > [...]
    >
    > I to jest pomysł :-)
    > Sprawdzę.

    Sprawdziłem.
    Płyta SACD w odtwarzaczu SACD, jej kopia CD w odtwarzaczu CD. CD
    wyraźnie wygrywa.
    Płyta CD w odtwarzaczu SACD, płyta SACD w odtwarzaczu CD. Wydaje mi się,
    że nadal CD wygrywa. Ale różnica jest tak mała, że może być to sugestia.

    P.P.

  • 144. Data: 2020-11-06 18:18:57
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Te przetworniki 1-bit to mnie bardzo ciekawia, bo na moj gust to nie ma
    > prawa dzialac dobrze.
    > No ale moj gust jest teoretyczny i gdzies z DC - moze na audio dzialaja
    > naprawde swietnie.

    Tia... a co powiesz na modulowanego PWM-a wprost w głośniki? Działa, i
    to nieźle!

    Miłego.
    Irek.N.

  • 145. Data: 2020-11-06 18:20:12
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Nie.

    A dlaczego nie? Właśnie o tym chwilkę temu wspomniałem, a tu proszę,
    temat już był.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 146. Data: 2020-11-06 19:11:35
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Fri, 6 Nov 2020 17:39:20 +0100, Paweł Pawłowicz pisze:
    > Sprawdziłem.
    > Płyta SACD w odtwarzaczu SACD, jej kopia CD w odtwarzaczu CD. CD
    > wyraźnie wygrywa.

    OK.

    > Płyta CD w odtwarzaczu SACD,

    OK.

    > płyta SACD w odtwarzaczu CD.

    Czy to jest błąd i chodzi o tę samą płytę, co powyżej (CD Red Book)
    odtwarzaną w zwykłym odtwarzaczu? Czy o jakąś hybrydową SACD/CD w tymże?
    Bo trochę jest to dla mnie niejasne.

    > Wydaje mi się,
    > że nadal CD wygrywa. Ale różnica jest tak mała, że może być to sugestia.

    W takim razie uznajmy, że tu nie ma różnicy - bo żeby mieć pewność,
    potrzebna byłaby podwójna ślepa próba. Wniosek: jednak inny mastering
    (albo nawet miks - jeśli są to różnice drastyczne). Chyba, że mamy jakąś
    inną koncepcję...

    Ciekawy test, dzięki.

    k.

  • 147. Data: 2020-11-06 20:06:35
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 06.11.2020 o 17:39, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Płyta CD w odtwarzaczu SACD, płyta SACD w odtwarzaczu CD. Wydaje mi się,
    > że nadal CD wygrywa.

    Ale co wygrywa? Płyta CD czy odtwarzacz CD?

    MJ

  • 148. Data: 2020-11-07 08:55:15
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 06.11.2020 o 17:31, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Sprawdziłem. Jest dokładnie odwrotnie, na głośnikach czuję się jakbym
    > był kościele, a na słuchawkach gra mi w środku głowy.
    > Masaaki Suzuki, Bach Organ Works #1

    Nie mam tej płyty, nie znalazłem w sieci, ale np. tutaj:

    https://www.youtube.com/watch?v=VLEag-NJUWA

    nagranie jest zrobione mikrofonami z dołu.

    Jeśli w słuchawkach masz wrażenie dźwięku w środku głowy, to obstawiam
    przyzwyczajenie do odsłuchu z głośników. Jeśli ktoś nie słucha w
    słuchawkach prawie wcale, to nagle wszystko w słuchawkach wydaje się w
    środku głowy.

    W wolnej chwili poszukam trochę przykładów na YT.

  • 149. Data: 2020-11-07 09:08:33
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 7 Nov 2020 08:55:15 +0100, Luke napisał(a):

> [...]
    > przyzwyczajenie do odsłuchu z głośników. Jeśli ktoś nie słucha w
    > słuchawkach prawie wcale, to nagle wszystko w słuchawkach wydaje się w

    Dokładnie.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 150. Data: 2020-11-07 10:49:47
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-11-07 o 08:55, Luke pisze:

    > Nie mam tej płyty, nie znalazłem w sieci, ale np. tutaj:
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=VLEag-NJUWA
    >
    > nagranie jest zrobione mikrofonami z dołu.

    Jakoś nie mam przekonania do gry i interpretacji pana Suzuki. Gra jakoś
    tak "twardo", mechanicznie.

    Lubię słuchać np. Gerta:

    https://youtu.be/fXa12Y4Nq7Y

    On gra lekko, klawisze mu nie przeszkadzają ;)

    Nieważne, czy gra na nowej elektrycznej trakturze, czy np. na starrych
    mechanicznych kilkugłosowych organach, np tu:

    https://youtu.be/S_AzwJwy7Ns

    to gra lekko, dobrze się go słucha.

    A na trakturze mechanicznej to naprawdę trzeba mieć dobrą kondycję, aby
    równo zagrać - opór klawiszy bywa duży, a opóźnienie czasem losowe. Po
    pewnym czasie ręce już mocno bolą - podobnie, jak na bardzo starych
    fortepianach.

> [...]
    > środku głowy.
    >
    > W wolnej chwili poszukam trochę przykładów na YT.

    W słuchawkach słychać.

    Ale na głośnikach czuć. Jak są organy z głosami 32-stopowymi, to grają
    poniżej granicy słuchu. Jeśli tylko jest to dobrze zgrane i sprzęt
    wydala, to oprócz tego, że słychać, to całym ciałem czuć. Tego nie da
    się uzyskać na słuchawkach.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam