  • 41. Data: 2011-06-08 07:41:52
    Temat: Re: Wielkie Przejście - Nikon FM2N -> cyfra
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-06-08 00:14, Marcin [3M] pisze:

    > ja zaś delektuję się matówką [...] o dynamice większej niż większość matryc.

    Powiedzmy śmiało: większej z definicji niż dowolna matryca czy film :)
    Ale czy to aby zaleta? Ujmijmy to tak: nigdy nie wiesz, czy dostaniesz to co widzisz
    :)

  • 42. Data: 2011-06-08 08:48:06
    Od: Tomasz Ogórek <P...@N...PL>

    On 2011-06-07 17:02, Tomasz Ogórek wrote:
    > Witam wszystkich,

    Wątek się rozwinął na tyle, że nie czuje się na siłach na odpowiadanie
    po kolei, więc tak może ogólnie: dziękuje pięknie za porady, wiem już
    chyba mniej więcej za czym się mogę rozglądać.

    Bezlusterkowce w rodzaju wspomnianego PENa są widzę dobrej wielkości,
    szkła siakieś są, cena umiarkowana (z wyjątkiem Fuji FinePix X100, ale
    ten to dodatkowo ładny jest :-)), matryce widzę niewielkie (starczy
    takie micro 4/3 do wydruku na ~A4?), ale: wizjera optycznego brak, choć
    z tego co widzę, to do niektórych możliwe jest dołączenie przystawki.
    Jak z używalnością takiego rozwiązania? Rozumiem, że ostrzyć mogę tylko
    z AF albo z podglądem z matrycy, ale jak z pokryciem kadru i ogólnymi
    wrażeniami (bo jeżeli to jest typu stara Leica M, to chyba źle nie jest).

    Z wspomnianych dSLR wyłowiłem:
    -Nikon D700 ~7.5k
    -Canon 5D MkII ~7k
    Obawiam się, że powyższe są obecnie poza moim zasięgiem cenowym, mogę
    liczyć na to, że cena mocno spadnie po wprowadzeniu nowych modeli? Jak
    to było do tej pory?

    -Pentax K-5 ~4.5k
    Cena przy górnej granicy, ale model nowy, wygląda na wszystkoodporny.
    Dodatkowo nieduży. A wizjer też wydaje się być dobrej klasy.

    -Nikon D7000 ~3.5k
    -Nikon D90 ~2k
    Warto doinwestować w nowszy model czy lepiej przeznaczyć róźnicę na szkła?

    -Fuji S5 Pro ~2.5k
    Generacja do tyłu w stosunku do D90, ale dalej utrzymuje porównywalną
    cenę. Faktycznie jest tego warty?

    Przyznam się, że nie widzę wyraźnego zwycięzcy spośród ostatniej
    czwórki, chyba wyjdzie na to, że który pokaże się pierwszy w okazyjnej
    cenie na ebayu, ten zostanie wybrany :-)

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 43. Data: 2011-06-08 08:54:55
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 08 Jun 2011 10:48:06 +0200, Tomasz Ogórek napisał(a):

    > wizjera optycznego brak, choć z tego co widzę, to do niektórych możliwe
    > jest dołączenie przystawki. Jak z używalnością takiego rozwiązania?

    Swego czasu musiałem przezwyciężyć ten sam ból -- też uważam FM2 za
    najlepszy aparat ever -- i po różnych próbach (np. z Pentaksem K10) muszę
    powiedzieć, że właśnie m4/3 pod wieloma względami najbardziej
    przypominają mi te stare konstrukcje. Przede wszystkim ze względu na to,
    że mogę aparat nosić w kieszeni ;-)

    Sam posiadam GF1, zaś do niego właśnie celownik lunetkowy o pokryciu 35
    mm, co w przypadku obiektywu 20 mm w zasadzie jest O.K. Ostrzę wówczas
    oczywiście automatem, najczęściej w trybie "multi-pola" czy jak to
    nazwać.
    Chyba że mam czas przymierzyć, to wówczas na ekraniku.

    --
    :-) Olgierd
    Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl

  • 44. Data: 2011-06-08 10:07:35
    Od: Marx <M...@n...com>

    Jest teraz taki dziwny moment na rynku że trudno doradzić.
    Weszły szeroką falą bezlusterkowce, ale brak do nich obiektywów w
    rozsądnych cenach (używki w znikomej ilości, brak starych tanich
    szkieł). Albo jak w Sony SLT - lustro wywalili ale aparat nadal wielki.
    Same lustrzanki raczej w stagnacji - prócz nowych matryc dających
    mniejsze szumy na wysokim ISO niewiele się zmienia.

    Osobiście zawsze doradzam patrzeć na zakupy z punktu widzenia obiektywów
    - policzyć w którym systemie wyjdą najtaniej, do tego dokupić korpus
    najlepszy na jaki zostanie kasy i gotowe.
    Marx

  • 45. Data: 2011-06-08 13:54:28
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Tomasz Ogórek napisał(a):
> [...]
    > Obawiam się, że powyższe są obecnie poza moim zasięgiem cenowym, mogę
    > liczyć na to, że cena mocno spadnie po wprowadzeniu nowych modeli? Jak

    Myślę, że na cenę 4kPLN za któryś z powyższych jeszcze musiałbyś długo czekać.

    > -Pentax K-5 ~4.5k
    > -Nikon D7000 ~3.5k
    > -Nikon D90 ~2k
    > -Fuji S5 Pro ~2.5k

    Widzę, że liczysz bez szkieł. To chyba bez różnicy co kupisz. :-)
    A jeśli zakładasz używanie przez dłuższy czas kita, to raczej nie ma sensu
    inwestowanie 4k w duży i drogi korpus.

    --
    Mirek

  • 46. Data: 2011-06-08 13:58:33
    Od: John Smith <u...@e...net>

    John Smith napisał(a):

> [...]
    >
    > Widzę, że liczysz bez szkieł. To chyba bez różnicy co kupisz. :-)
    > A jeśli zakładasz używanie przez dłuższy czas kita, to raczej nie ma sensu

    A przepraszam.
    Zapomniałem, że masz parę MF-ów Nikona.
    Do tych szkieł, jako że są manualne, to chyba sensowne byłoby kupno używanego Canona
    5D i przejściówki.

    --
    Mirek

  • 47. Data: 2011-06-08 14:11:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 Jun 2011, Marcin [3M] wrote:

    > Użytkownik "Pszemol" <P...@P...com> napisał
    [...]
    > A jak się ma szybkość AF-a w bezlusterkowcu do lusterkowców?

    Pewnie zależy od... systemu AF.
    Przypomnę, że istniały tzw. hybrydy z "zewnętrznymi" układami, czy
    to do pomiaru światła czy do ostrzenia. Znaczy nie-TTL.
    Po prawdzie nie sądzę aby ta technologia wróciła (wymaga dokładnego
    ostrzenia w znaczeniu mechanicznego pozycjonowania obiektywu - całkiem
    jak przy dalmierzowcu), szczególnie w segmencie "ekonomicznym"
    i szczególnie do wymiennych zoomów, ale skoro pytasz... ;)
    (a konstrukcje z niewymiennymi "stałkami" występują i tam takie
    rozwiązanie jest realne, przynajmniej technicznie).

    pzdr, Gotfryd

  • 48. Data: 2011-06-08 14:17:30
    Od: Tomasz Ogórek <P...@N...PL>

    On 2011-06-08 15:58, John Smith wrote:

> [...]
    > Zapomniałem, że masz parę MF-ów Nikona.
    > Do tych szkieł, jako że są manualne, to chyba sensowne byłoby kupno używanego

    Manualne to tylko przy okazji, byłoby fajnie jeszcze ich troche
    poużywać, ale nie jest to konieczność (z tego co patrzyłem na ebayu to
    pewnie będę mógł je sprzedać za praktycznie tyle samo, za ile je
    zakupiłem). A licze bez szkieł, bo obiektywy to już całkiem oddzielna
    sprawa i tutaj można wydać absolutnie każde pieniądze :-) Kolekcję AFów
    będę musiał i tak w końcu założyć, więc kwestia wyboru właśnie systemu,
    a ściślej rozsądnego body..

    Przyznam, że na razie najbardziej do mnie przemawia Pentax K-5, więc
    trzeba powolutku zaczynać polowanie na aukcjach.

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 49. Data: 2011-06-08 14:30:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 Jun 2011, Tomasz Ogórek wrote:

    > -Fuji S5 Pro ~2.5k
    > Generacja do tyłu w stosunku do D90, ale dalej utrzymuje porównywalną cenę.
    > Faktycznie jest tego warty?

    Wszystko ma swoje zastosowanie.
    Dopiero najnowsze matryce pozwalają osiągnąć taką rozpiętość tonalną
    (tu i ówdzie zwaną "dynamiką") co konstrukcja matrycy w S5.
    Rzuć okiem na DXomark :)

    Mogłeś na filmie "wyciągać z świateł"? - mogłeś.
    No więc przy S5 masz >3,5 w prześwietleniach, rzecz jasna o ile masz RAW.
    Nie do przecenienia przy elementach "żrąco czerwone kwiaty" lub "biała
    suknia" w kadrze (przy przeciętnym naświetlaniu z przeciętnej cyfrówki
    pozostaja plama bez szczegółów, z dokładnością do pilnowania
    niedoświetlenia i niezmieszczenia się z ciemnymi elementami powyżej
    czerni i powyżej szumów).

    Żeby jasność była: z tymi nowymi co lepszymi matrycami możesz być
    w porównaniu do S5 "do przodu" z czułością, mniej więcej o te 3 EV
    właśnie (przy tej samej "dynamice").
    I uzyskasz podobny efekt (zakładając wywoływanie z RAWa!) co przy S5,
    niedoświetlając "średnio" o owe 3,5 EV (znaczy zostawiając tyle zapasu
    w światłach)
    Ale - jak zauważyłeś - nie za tę cenę ;)
    Żadnym aparatem APS ani FF z "tamtych czasów" nie obejmiesz takiego
    zakresu między jasnym a ciemnym co S3 i S5.

    pzdr, Gotfryd

  • 50. Data: 2011-06-08 15:00:29
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Tomasz Ogórek napisał(a):
> [...]
    > sprawa i tutaj można wydać absolutnie każde pieniądze :-) Kolekcję AFów
    > będę musiał i tak w końcu założyć, więc kwestia wyboru właśnie systemu,

    Do tej pory dominowały dwa podejścia:
    a) kupuję puszkę za XXX kasy, nie patrząc co do niej podepnę
    b) kupuję puszkę + obiektywy za XXX kasy, patrząc m.in. w którym systemie są
    najsensowniejsze obiektywy jakich
    potrzebuję i optymalnie rozkładając środki między korpus i szkła

    Ty reprezentujesz trzecią opcję:
    c) kupuję puszkę za XXX kasy, bo obiektywy to z innego (nielimitowanego) budżetu

    Zazdroszczę! :-)

    --
    Mirek