  • 1. Data: 2011-03-21 11:54:03
    Temat: Wibracje obudowy od dysków
    Od: Wojtek <w...@g...com>

    Cześć

    Mam obudowę Chieftec, taką jak w poniższym linku:
    http://www.komputronik.pl/index.php/product/19799/Sp
    rzet_komputerowy/Podzespoly_PC/Chieftec_CH_01B_B_SL_
    400W.html

    W obudowie, w sankach są włożone dwa dyski takie jak w poniższym
    linku:
    http://www.komputronik.pl/index.php/product/70949/Sp
    rzet_komputerowy/Podzespoly_PC/Seagate_320_GB_Barrac
    uda_7200_12_16MB_Serial_ATA_II_.html

    Mój problem polega na tym, że wibracje z tych dysków przenoszą się na
    obudowę. Wibracji dysków, trzymając je w ręku, nie czuje się, ale po
    przyłożeniu do ucha, słychać że z wewnątrz dysku jest jakieś buczenie.

    Czy są dyski, (Nie SSD), które nie wydają z siebie dźwięków, poza
    odgłosem głowic, nie wibrują ?
    Czy patent stosowany do dysków w obudowach Lian Li, np Lian Li PC-
    A05NB - takich jak w poniższym linku:

    http://www.cooling.pl/lian-li-pca05nb-czarna,produkt
    ,551869.html?from_category=107_138

    jest skuteczny do wytłumienia wibracji ? Czy aluminium w LianLi nie
    przenosi wibracji tak mocno jak w stalowych obudowach ?

    Pozdrawiam

    Wojtek

  • 2. Data: 2011-03-21 12:22:42
    Temat: Re: Wibracje obudowy od dysków
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

> [...]
    >
    > jest skuteczny do wytłumienia wibracji ? Czy aluminium w LianLi nie
    > przenosi wibracji tak mocno jak w stalowych obudowach ?

    Problem z wibracjami polega na tym, że każde urządzenie posiada
    częstotliwość rezonansową, nawet jeżeli dysk w rękach nie daje poznać po
    sobie wibracji (mogą one być marginalne), po montażu w innym (np. w
    obudowie) ta marginalnośc powoduje większe drgania (jeżeli częstotliwośc
    rezonansowa obudowy jest zbliżona do częstotliwości drgań dysku)

    Co można zrobić - zmienić jakkolwiek montaż (dodając np. elementy
    zwiększające ciężar, tłumiące drgania) tak by maks zróżnicować
    częstotliwości wibracji dysku i rezonansowej obudowy (jest to oczywiście
    metoda prób i błędów).

    Mozna zastosować dyski o innej prędkości obrotowej. Mechanika definiuje
    dopuszczalne poziomy tolerancji i szansa zdobycia dysku, który nie
    wibruje jest praktycznie zerowa.

  • 3. Data: 2011-03-21 17:46:49
    Od: Zbychu <grupy.dyskusyjne.@.wp.pl>

    W dniu 2011-03-21 13:22, Rafał Łukawski pisze:

> [...]
    > zwiększające ciężar, tłumiące drgania) tak by maks zróżnicować
    > częstotliwości wibracji dysku i rezonansowej obudowy (jest to oczywiście

    Można także kupić lub najlepiej samemu zrobić kieszeń tłumiącą drgania i
    hałas. Efekt powalający.

    --
    Zbychu
    ------

  • 4. Data: 2011-03-21 18:16:57
    Od: Wojtek <w...@g...com>

    W dniu 2011-03-21 18:46, Zbychu pisze:

    > Można także kupić lub najlepiej samemu zrobić kieszeń tłumiącą drgania i
    > hałas. Efekt powalający.

    Czy masz jakieś rozwiązanie, które możesz polecić ?

    WK

  • 5. Data: 2011-03-21 20:19:07
    Od: Zbychu <grupy.dyskusyjne.@.wp.pl>

    W dniu 2011-03-21 19:16, Wojtek pisze:
    > Czy masz jakieś rozwiązanie, które możesz polecić ?

    Swoją zrobiłem wg opisu znalezionego w necie z obudowy napędu CD/DVD
    oraz samochodowych mat wygłuszających APP. Poszukaj: pewnie coś znajdziesz.

    --
    Zbychu
    ------

  • 6. Data: 2011-03-21 20:25:22
    Od: Zbychu <grupy.dyskusyjne.@.wp.pl>

    W dniu 2011-03-21 21:19, Zbychu pisze:
> [...]

    http://forum.dzikie.net/index.php?action=show_temat&
    id=17759

    --
    Zbychu
    ------

  • 7. Data: 2011-03-21 21:28:11
    Od: Norbert <n...@r...no>

    Dnia Mon, 21 Mar 2011 19:16:57 +0100, Wojtek napisał(a):

    > Czy masz jakieś rozwiązanie, które możesz polecić ?

    Jesli masz w obudowie sanki w postaci dwoch plastykowych listew z dwoma
    pseudo srubkami kazda, gdzie dysk sie tylko nimi "obejmuje" i wsuwa do szyny
    w obudowie (montaz poprzeczny) to mozesz zastosowac moj patent na wyciszenie
    dysku. Z detki rowerowej wycinasz dwa paski gumy o szerokosci i dlugosci
    odpowiadajacej bokom dysku, robisz dziurkaczem biurowym dwa otwory w miejscu
    gdzie wypadaja pseudo srubki od listwe. Gumy wsadzasz miedzy dysk a obie
    listwy. Teraz z wiekszym juz oporem, bo ciasniej, wsuwasz dysk z listwami w
    szyny w obudowie.
    U mnie po takim zabiegu zrobilo sie wyraznie ciszej, a mialem wtedy 5
    dyskow. Nie jest to moze drastyczna poprawa, ale odczuwalna.
    I do tego koszt jednej dziurawej detki :-)

    ps. byc moze inna guma bylaby jeszcze lepsza, np. z balona pilki noznej
    (proce z tego byly rewelacyjne ;-)

    --
    pozdrawiam
    Norbert

  • 8. Data: 2011-03-21 22:27:57
    Od: Wojtek <w...@g...com>

    W dniu 2011-03-21 22:28, Norbert pisze:

> [...]
    > I do tego koszt jednej dziurawej detki :-)
    >
    > ps. byc moze inna guma bylaby jeszcze lepsza, np. z balona pilki noznej

    Tego typu wynalazek już zastosowałem, mam teraz jednostajne buczenie,
    zamiast takiego modulowanego ciszej-głośniej.

    Tak, czy inaczej, jest lepiej.

    WK

  • 9. Data: 2011-03-22 14:28:09
    Od: "PapaSmorf" <t...@j...pl>

    Órzytkownik "Wojtek" napisał:
    > jest skuteczny do wytłumienia wibracji ?

    gumowe podkładki między dysk a mocowanie na śrubie mocującej dyski:O)

  • 10. Data: 2011-03-22 16:02:08
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Mon, 21 Mar 2011 19:16:57 +0100, Wojtek napisał(a):

    > Czy masz jakieś rozwiązanie, które możesz polecić ?

    Ze starego cd-roma i gum do wecków zrobiłem sobie coś w tym rodzaju:
    http://www.sharkoon.com/?q=en/node/915
    Jeśli chodzi o wibracje, to nie ma nic lepszego niż powieszenie na gumach.
    --
    GLaF