-
1. Data: 2011-02-19 10:48:39
Temat: Wentylator chłodnicy
Od: PeJot <P...@o...pl>
Czołem.
Do dwu biegowego wentylatora chłodnicy w aucie dochodzą 3 przewody. Jak
może być zrobione sterowanie - 2 niezależne wyłączniki termiczne, czy
sterownik przyglądający się gradientowi temperatury cieczy ? Jak może
być zrealizowane owe 2 biegi w silniku ( na magnesach chyba ) - inna
strefa komutacji ? Auto to Fabia II. Zdechł I bieg, nie mam pojęcia czy
da się silnik serwisować, a nowy ma cenę z Księżyca.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
2. Data: 2011-02-19 13:07:39
Temat: Re: Wentylator chłodnicy
Od: PeJot <P...@o...pl>
W dniu 2011-02-19 11:48, PeJot pisze:
> nie mam pojęcia czy
> da się silnik serwisować, a nowy ma cenę z Księżyca.
W Aso rzecz jasna :|
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
3. Data: 2011-02-19 14:11:40
Temat: Re: Wentylator chłodnicy
Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>
W dniu 2011-02-19 11:48, PeJot pisze:
> Czołem.
>
> Do dwu biegowego wentylatora chłodnicy w aucie dochodzą 3 przewody. Jak
> może być zrobione sterowanie - 2 niezależne wyłączniki termiczne, czy
> sterownik przyglądający się gradientowi temperatury cieczy ? Jak może
> być zrealizowane owe 2 biegi w silniku ( na magnesach chyba ) - inna
> strefa komutacji ? Auto to Fabia II. Zdechł I bieg, nie mam pojęcia czy
> da się silnik serwisować, a nowy ma cenę z Księżyca.
Ja miałem kiedyś Rovera 420TDI i tam były dwa osobne włączniki
bimetalowe nastawione na dwie różne temperatury.
-
4. Data: 2011-02-19 16:35:44
Temat: Re: Wentylator chłodnicy
Od: " Wmak" <w...@N...gazeta.pl>
Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM> napisał(a):
>Ja miałem kiedyś Rovera 420TDI i tam były dwa osobne włączniki
>bimetalowe nastawione na dwie różne temperatury.
To chyba dosyć zabytkowe rozwiązanie -już w kilkunastoletnich Daewoo
termistorowy czujnik temperatury umieszczony w głowicy przekazuje sygnał do
komputera ECM a ten przez przekaźniki steruje dwoma biegami wentylatora
dokładnie stabilizując temperaturę płynu.
Jak w fabii - nie wiem.
Jeśli wentylator miał zwyczaj włączać się czasem po wyjęciu kluczyka to muszą
być bimetaliczne czujniki w chłodnicy.
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
5. Data: 2011-02-19 16:44:26
Temat: Re: Wentylator chłodnicy
Od: "Desoft" <N...@i...pl>
> Do dwu biegowego wentylatora chłodnicy w aucie dochodzą 3 przewody. Jak
> może być zrobione sterowanie - 2 niezależne wyłączniki termiczne, czy
> sterownik przyglądający się gradientowi temperatury cieczy ?
A masz klimatyzację?
U mnie co prawda nie ma dwubiegowego, ale są dwa wentylatory.
Normalnie załączają się dwa połączone w szereg, klima dwa równolegle.
Jeden nie pracuje chyba nigdy. Sterowanie przez przekaźniki z komputera.
> być zrealizowane owe 2 biegi w silniku ( na magnesach chyba ) - inna
> strefa komutacji ? Auto to Fabia II. Zdechł I bieg, nie mam pojęcia czy da
> się silnik serwisować, a nowy ma cenę z Księżyca.
I bieg - to znaczy ten słabszy/wolniejszy?
Wyciąć, zewrzeć i pierwszy bieg niech będzie drugim biegiem, a drugi bieg
drugim biegiem. Spokojnie szukać silniczka w ludzkiej cenie.
Oczywiście sprawdziłeś że silnik nie kręci na pierwszym biegu?
I jak jest przerwa i możliwość rozebrania, to może tylko coś się urwało?
--
Desoft
-
6. Data: 2011-02-19 16:58:12
Temat: Re: Wentylator chłodnicy
Od: PeJot <P...@o...pl>
W dniu 2011-02-19 17:35, Wmak pisze:
> Jeśli wentylator miał zwyczaj włączać się czasem po wyjęciu kluczyka to muszą
> być bimetaliczne czujniki w chłodnicy.
Ano czasem działał po wyjęciu kluczyka. W chłodnicy silnika na pewno
jest jakieś coś, niekoniecznie zwykły włącznik bimetalowy, bo idą do
niego 3 cienkie przewody. Niewykluczone że na chłodnicy klimy jest
drugie coś, ale chwilowo żadnego drugiego cosia po ciemku nie znalazłem.
Sam wentylator kosztuje ~150 zł, ale wolałbym zdiagnozować czy to jego
wina, czy też sterownika. Niestety, dostać się do jego złącza bez wizyty
na kanale się nie da.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
7. Data: 2011-02-19 17:00:50
Temat: Re: Wentylator chłodnicy
Od: PeJot <P...@o...pl>
W dniu 2011-02-19 17:44, Desoft pisze:
>> Do dwu biegowego wentylatora chłodnicy w aucie dochodzą 3 przewody.
>> Jak może być zrobione sterowanie - 2 niezależne wyłączniki termiczne,
>> czy sterownik przyglądający się gradientowi temperatury cieczy ?
>
> A masz klimatyzację?
Tak. *Jeden* wentylator.
> I jak jest przerwa i możliwość rozebrania, to może tylko coś się urwało?
Do złącza wentylatora można się dostać tylko od dołu, potrzeba jechać na
kanał.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
8. Data: 2011-02-19 17:13:49
Temat: Re: Wentylator chłodnicy
Od: "Desoft" <N...@i...pl>
>> A masz klimatyzację?
>
> Tak. *Jeden* wentylator.
Jeżeli jest analogicznie do mojego, to pierwszy bieg to schładzanie silnika,
drugi schładzanie klimy i silnika.
--
Desoft
-
9. Data: 2011-02-22 07:35:48
Temat: Re: Wentylator chłodnicy
Od: PeJot <P...@0...pl>
W dniu 2011-02-19 11:48, PeJot pisze:
> Do dwu biegowego wentylatora chłodnicy w aucie dochodzą 3 przewody. Jak
> może być zrobione sterowanie - 2 niezależne wyłączniki termiczne, czy
> sterownik przyglądający się gradientowi temperatury cieczy ? Jak może
> być zrealizowane owe 2 biegi w silniku ( na magnesach chyba ) - inna
> strefa komutacji ? Auto to Fabia II. Zdechł I bieg, nie mam pojęcia czy
> da się silnik serwisować, a nowy ma cenę z Księżyca.
Garść wiadomych od Googla, choć jak zwykle nie na 100 % :
I bieg jest zrobiony poprzez obcięcie napięcia na rezystorze. To
rozwiązanie powszechnie stosuje Skoda, VW, Audi i Seat - silnik
wentylatora ma ten sam numer katalogowy. I bieg wentylatora jest
włączany domyślnie razem z klimatyzacją. Jest to dosyć zawodne
rozwiązanie, często pada ów rezystor.
A teraz podstawowa niewiadoma - jakie napięcie może/powinien mieć ów
wentylator na I biegu ? Zakładając że w moim przypadku zdechł ów
rezystor ( wentylatora jeszcze nie wyciągnąłem ), chciałbym zastąpić go
czymkolwiek mniej zawodnym, choćby szeregiem diod.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
10. Data: 2011-02-22 09:35:12
Temat: Re: Wentylator chłodnicy
Od: "Desoft" <D...@i...pl>
> I bieg jest zrobiony poprzez obcięcie napięcia na rezystorze. To
> rozwiązanie powszechnie stosuje Skoda, VW, Audi i Seat - silnik
> wentylatora ma ten sam numer katalogowy. I bieg wentylatora jest włączany
> domyślnie razem z klimatyzacją. Jest to dosyć zawodne rozwiązanie, często
> pada ów rezystor.
>
> A teraz podstawowa niewiadoma - jakie napięcie może/powinien mieć ów
> wentylator na I biegu ? Zakładając że w moim przypadku zdechł ów rezystor
> ( wentylatora jeszcze nie wyciągnąłem ), chciałbym zastąpić go czymkolwiek
> mniej zawodnym, choćby szeregiem diod.
Jeżeli bardziej niezawodne to rezystor. Można kupić ładne rezystory dużej
mocy o mocowania na radiator. Przewymiarować moc i po problemie.
Można bawić się w półprzewodniki - PWM. Myślę, że będzie to bardziej
zawodne.
Z tymi diodami to nieporozumienie. Przecież dla nich są takie same prawa
fizyki jak dla reszty świata. Skąd takie przeświadczenie że diody mają sens
przy obniżaniu napięcia?
--
Desoft