  • 11. Data: 2011-02-22 09:42:23
    Temat: Re: Wentylator chłodnicy
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Jeżeli bardziej niezawodne to rezystor. Można kupić ładne rezystory dużej
    > mocy o mocowania na radiator.

    najtrwalsze są te stosawane w... motoryzacji

    ja mam wiele samochodów, niektóre mają po kilkanascie lat
    różne rzeczy się psuły, ale nigdy rezystor wentylatora...

    zamiast kombinować, po prostu go wymień i zapomnij

  • 12. Data: 2011-02-22 12:25:32
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    W dniu 2011-02-22 10:35, Desoft pisze:

    > Jeżeli bardziej niezawodne to rezystor.

    Przegrzebałem różne fora i wychodzi na to że zdychający rezystor I biegu
    wentylatora w autach których uruchomienie klimy uruchamia wentylator
    jest dosyć częstym zjawiskiem.

    > Z tymi diodami to nieporozumienie. Przecież dla nich są takie same prawa
    > fizyki jak dla reszty świata.

    Zakładając że na diodzie przy 10 A jest 1 V to ile mocy idzie w powietrze:
    a) 10 [A] x 1 [V] = 10 W
    b) 10 [A] x ( 1[V]-0.7[V] ) = 3 W

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 13. Data: 2011-02-22 12:26:13
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    W dniu 2011-02-22 10:42, qlphon pisze:

    > zamiast kombinować, po prostu go wymień

    Razem z wentylatorem i za rok, dwa powtórka.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 14. Data: 2011-02-22 12:38:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello PeJot,

    Tuesday, February 22, 2011, 1:25:32 PM, you wrote:

> [...]
    > jest dosyć częstym zjawiskiem.

    > Zakładając że na diodzie przy 10 A jest 1 V to ile mocy idzie w powietrze:

    Twoim zdaniem co się stało z 7 watami? Niby uważasz, że się
    zdematerializowały? Głęboko się mylisz - one również grzeją.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 15. Data: 2011-02-22 13:31:51
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    > Twoim zdaniem co się stało z 7 watami? Niby uważasz, że się
    > zdematerializowały? Głęboko się mylisz - one również grzeją.

    OK, dzięki za sprowadzenie na ziemię. Diody nie mają sensu.

    Albo rezystor i 2 biegowy wiatrak, albo drugi wiatrak dla klimatyzacji.
    Miejsce na chłodnicy jest.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 16. Data: 2011-02-22 13:50:39
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 22 Feb 2011 10:42:23 +0100, qlphon wrote:
    >najtrwalsze są te stosawane w... motoryzacji
    >ja mam wiele samochodów, niektóre mają po kilkanascie lat
    >różne rzeczy się psuły, ale nigdy rezystor wentylatora...

    Oj, mozna by polemizowac.

    Nie mylmy tego rezystora ze stowanymi w elektronice.
    To moze byc np kilka zwojow drutu fi 1mm na ceramicznej rurce.
    znacznie odporniejsze od jakiejs diody.

    A jednak i to potrafi zawiesc, i to nawet czesto.

    J.

  • 17. Data: 2011-02-22 18:06:16
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    > czymkolwiek mniej zawodnym, choćby szeregiem diod.

    odradzam zdecydowanie, chyba, że masz dobry kaloryfer...
    przy takich prądach diody się topią z gorąca... sprawdzone...

  • 18. Data: 2011-02-23 09:28:07
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    On sob, 19 lut 2011 11:48:39 in article news:<ijo769$dm6$1@news.onet.pl>
    PeJot wrote:
    > Czołem.
    >
    > Do dwu biegowego wentylatora chłodnicy w aucie dochodzą 3 przewody. Jak
    > może być zrobione sterowanie - 2 niezależne wyłączniki termiczne, czy
    > sterownik przyglądający się gradientowi temperatury cieczy ? Jak może
    > być zrealizowane owe 2 biegi w silniku ( na magnesach chyba ) - inna
    > strefa komutacji ? Auto to Fabia II. Zdechł I bieg, nie mam pojęcia czy
    > da się silnik serwisować, a nowy ma cenę z Księżyca.

    Tu masz rozwiązanie:
    http://website.lineone.net/~alan.james.lorely/fan%20
    mod/fancircuit.jpg
    http://website.lineone.net/~alan.james.lorely/fan%20
    mod/Repair.html

  • 19. Data: 2011-02-23 09:51:58
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    W dniu 2011-02-23 10:28, Mirek pisze:

    > Tu masz rozwiązanie:
    > http://website.lineone.net/~alan.james.lorely/fan%20
    mod/fancircuit.jpg
    > http://website.lineone.net/~alan.james.lorely/fan%20
    mod/Repair.html

    THX, mniej więcej tak chciałbym robić. Tylko czy 1 om będzie właściwą
    wartością w tym konkretnym przypadku - zakładam że oryginalny jest
    zwęglony i nie do odczytania.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 20. Data: 2011-02-23 10:10:26
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > THX, mniej więcej tak chciałbym robić. Tylko czy 1 om będzie właściwą
    > wartością w tym konkretnym przypadku - zakładam że oryginalny jest
    > zwęglony i nie do odczytania.

    Jest właściwą, bo może być od 0 do 1,5R. (szacuję)
    Silnik ma około 1,2-1,5R (tak wynika z tego powyższego schematu)
    1R daje 6-8V na silnik.
    Im mniej tym lepiej dla silnika (spalinowego). Jeżeli pierwszy bieg chodzi
    cicho zastanowiłbym się nad 0R.

    --
    Desoft