  • 1. Data: 2011-02-19 04:08:56
    Temat: tig DC > AC
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Witam

    Pytanie teoretyczne. Czy w sprzecie do spawania tig pradem stalym, jest
    mozliwosc wpiecia miedzy wyjscie spawarki a uchwyt "przelacznika"
    zmieniajacego polaryzacje wyjsciowego pradu, czyli robiacego z tego prad
    pseudo AC.
    W roli przelacznika mam na mysli cos gdzie siedzia np tranzystory mocy IGBT
    czy inne i przelaczaja polaryzacje na wyjscie z jakas tam czestotliwoscia,
    raczej nie w kHz.

    Prad gdzies do 100A napiecie mniej niz 50V. Czy ma to sens, jest realne,
    utrzyma / wytrzyma luk, bo pewnie musialo by byc uruchamiane po
    zainnicjowaniu luku dopiero.

    pozdro
    Tmek

  • 2. Data: 2011-02-19 09:08:33
    Temat: Re: tig DC > AC
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > mozliwosc wpiecia miedzy wyjscie spawarki a uchwyt "przelacznika"
    > zmieniajacego polaryzacje wyjsciowego pradu, czyli robiacego z tego prad

    Odpowiedź teoretyczna: można. Trzeba zrobić przetwornicę z 50VDC na
    przemienne. Prąd około 100A.

    > Czy ma to sens,

    Nie

    > jest realne,

    Nieopłacalne, droższe od takiej spawarki.

    > utrzyma / wytrzyma luk, bo pewnie musialo by byc uruchamiane po
    > zainnicjowaniu luku dopiero.

    Na etapie uruchamiania będzie się to trochę dymić...

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2011-02-19 11:15:30
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Desoft,

    Saturday, February 19, 2011, 10:08:33 AM, you wrote:

    > Odpowiedź teoretyczna: można. Trzeba zrobić przetwornicę z 50VDC na
    > przemienne. Prąd około 100A.

    Powiedzmy, że kawałek przetwornicy...

    > Nie

    Nie znam się na spawaniu...

    > Nieopłacalne, droższe od takiej spawarki.

    Nieprawda.

    > Na etapie uruchamiania będzie się to trochę dymić...

    Niekoniecznie.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2011-02-19 13:01:54
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał
    w wiadomości news:1039548388.20110219121530@pik-net.pl

    > Powiedzmy, że kawałek przetwornicy...

    W zasadzie sama czesc przelaczajaca polaryzacje plus cos co by to
    wysterowalo i nie zwieralo sie samo z soba. Mniej wiecej tak sadze.
    Moglbys podpowiedziec w jakim kierunku szukac?

    pozdro
    Tmek

  • 5. Data: 2011-02-19 13:07:12
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Tmek,

    Saturday, February 19, 2011, 2:01:54 PM, you wrote:

    > W zasadzie sama czesc przelaczajaca polaryzacje plus cos co by to
    > wysterowalo i nie zwieralo sie samo z soba. Mniej wiecej tak sadze.
    > Moglbys podpowiedziec w jakim kierunku szukac?

    Mógłbym - full-bridge. Tylko nie mam pojęcia, po co to. Bo sensu
    najmniejszego nie widzę.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2011-02-19 16:52:37
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Mógłbym - full-bridge. Tylko nie mam pojęcia, po co to. Bo sensu
    > najmniejszego nie widzę.

    Kondensatora na wejściu nie będzie potrzebowało? Ze spawarki wychodzi
    wyprostowane niefiltrowane. Jak zareaguje spawarka na obciążenie
    pojemościowe?

    Kiedyś chciałem dać tranzystor w szereg z przewodem spawalniczym.
    Trochę się dymiło... za duże prądy i przepięcia (łuk) żeby taki wynalazek
    ruszył z buta, bez wypuszczenia choćby jednego dymka.

    --
    Desoft

  • 7. Data: 2011-02-19 17:10:37
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Kondensatora na wejściu nie będzie potrzebowało? Ze spawarki wychodzi
    > wyprostowane niefiltrowane. Jak zareaguje spawarka na obciążenie
    > pojemościowe?

    zapomniałem dodać...
    spawarka na wyjściu ma indukcyjność, z reguły regulowaną, ale rzadko do
    zera.

    > Kiedyś chciałem dać tranzystor w szereg z przewodem spawalniczym.
    > Trochę się dymiło... za duże prądy i przepięcia (łuk) żeby taki wynalazek
    > ruszył z buta, bez wypuszczenia choćby jednego dymka.

    I nie mów, że to będzie tańsze od spawarki. Pełny mostek ze sterowaniem,
    radiator, zabezpieczenia. Nawet nie licząc robocizny to drożej niż 100A
    spawarka na prąd przemienny - najprostsza z najprostszych.

    --
    Desoft

  • 8. Data: 2011-02-19 17:25:21
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > I nie mów, że to będzie tańsze od spawarki. Pełny mostek ze sterowaniem,
    > radiator, zabezpieczenia. Nawet nie licząc robocizny to drożej niż 100A
    > spawarka na prąd przemienny - najprostsza z najprostszych.

    http://www.profimarket.pl/index.php?products=product
    &prod_id=1745

    Cena brutto, zrobisz za 250zł _kawałek_ przetwornicy?

    --
    Desoft

  • 9. Data: 2011-02-19 18:53:02
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Desoft,

    Saturday, February 19, 2011, 6:10:37 PM, you wrote:

    > zapomniałem dodać...
    > spawarka na wyjściu ma indukcyjność, z reguły regulowaną,

    Toś mnie teraz zaskoczył. Parę układów współczesnych spawarek widziałem
    i żadna nie miała regulowanej indukcyjności...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2011-02-19 20:07:17
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Toś mnie teraz zaskoczył. Parę układów współczesnych spawarek widziałem
    > i żadna nie miała regulowanej indukcyjności...

    Nie, nie .. płynna regulacja to nie jest :-)
    Na tym zdjęciu:
    http://images.okazje.info.pl/p/dom-i-ogrod/2564/kemp
    pi-kempomat-2500-polautomat-spawalniczy.jpg

    na dole, ma dwa wejścia spawalnicze, jedno z małą cewką, a drugie z dużą
    cewką.

    --
    Desoft