  • 51. Data: 2014-10-20 18:12:40
    Temat: Re: VARTA czy CENTRA?
    Od: Czesław Wiśniak <c...@b...pl>

    > http://www.homepower.com/articles/solar-electricity/
    equipment-products/ask-experts-battery-charging-rate

    >Opis dotyczy trochę innych akumulatorów niż rozruchowe.

    Jeśli nawet to nie ma znaczenia, technologia ta sama. Na stronach o
    akumulatorach samochodowych jest podobnie, ale przeczytałem jakis stary
    artykuł o Yuasa gdzie konstrukcja akumulatora i tak ogranicza maksymalny
    prąd do bezpiecznej wartości:

    http://elportal.pl/pdf/k01/10_15.pdf
    http://elportal.pl/pdf/k01/11_11.pdf

  • 52. Data: 2014-10-20 19:13:50
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 20 października 2014 18:12:40 UTC+2 użytkownik Czesław Wiśniak
    napisał:
    equipment-products/ask-experts-battery-charging-rate

    > Je�li nawet to nie ma znaczenia, technologia ta sama. Na stronach o
    >
    > akumulatorach samochodowych jest podobnie, ale przeczyta�em jakis stary
    >
    > artykuďż˝ o Yuasa gdzie konstrukcja akumulatora i tak ogranicza maksymalny
    >
    > pr�d do bezpiecznej warto�ci:
    >

    > http://elportal.pl/pdf/k01/10_15.pdf
    >
    > http://elportal.pl/pdf/k01/11_11.pdf

    Jak by się ktoś pytał to swoją mądrością popsujesz swój akumulator. Z koniem kopał
    się nie będę.

  • 53. Data: 2014-10-20 19:30:05
    Od: "Wiwo" <nic_tu_nie_ma@po_czta.pl>

    Użytkownik "neelix" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > A co zmierzy lokalny elektryk? Napięcie akumulatora, bo gęstości już nie?

    Sprawdzi jak akumulator zachowuje się pod obciążeniem, z elektrolitem też
    powinien sobie poradzić.

    > Przy ok. 4 latach to w nim dostatecznie sprawna może być tylko obudowa.
    > :-)

    Znowu pitolenie bez sensu. Tylko na tej grupie było co najmniej kilka wątków
    na ten temat, ich pobieżna lektura wykaże bezsens powyższego twierdzenia.

    > No i żeś mnie zmusił do kolejnego sprawdzenia. :-) Bez świateł -14,54V, z
    > mijania - 14,45V. Jeśli ktoś uprze się na przedział 13,9 - 14,2V to jest
    > za dużo.

    Na wolnych obrotach, czy w całym ich zakresie?

    Wiwo

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 54. Data: 2014-10-20 20:03:17
    Od: "neelix" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Wiwo" <nic_tu_nie_ma@po_czta.pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "neelix" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Sprawdzi jak akumulator zachowuje się pod obciążeniem, z elektrolitem też
    > powinien sobie poradzić.

    Elektrolitu nie sprawdzi a mnie właśnie to niepokoi.

    > Znowu pitolenie bez sensu. Tylko na tej grupie było co najmniej kilka
    > wątków na ten temat, ich pobieżna lektura wykaże bezsens powyższego
    > twierdzenia.

    Nie w Centrze. To bardzo średnia półka.

    > Na wolnych obrotach, czy w całym ich zakresie?

    Podejrzewasz, że nie przegazowałem? :-) To byłoby półsprawdzenie niewarte
    zachodu. Pamiętam jak kiedyś w maluchu miałem 16,7 V. Tak naładowanego aku
    nigdy nie mialem! Po wymianie regulatora skończyło się eldorado. :-)
    neelix
    neelix

  • 55. Data: 2014-10-20 20:19:11
    Od: Czesław Wiśniak <c...@b...pl>

    > http://elportal.pl/pdf/k01/10_15.pdf
    >
    > http://elportal.pl/pdf/k01/11_11.pdf

    >Jak by się ktoś pytał to swoją mądrością popsujesz swój akumulator. Z
    >koniem kopał się nie będę.

    Ja wiem, za dużo czytania :)
    Akurat ze mną się nie kopiesz bo to nie ja jestem autorem tych artykułów i
    niepotrzebnie się unosisz bo napisałeś dużo prawdy ale i nieprawdę, że "
    Akumulatorowi rozruchowemu nie szkodzi prąd tylko napięcie... " :)

  • 56. Data: 2014-10-20 20:50:33
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2014-10-13 o 22:17, neelix pisze:
> [...]
    > wygodne, bo nie muszę latać z miernikiem, ale czy aku nie za wcześnie
    > pada i
    > warto zmienić na innego producenta? Gdyby Varta miała oko to bym się
    > mniej
    > zastanawiał. Trochę kusi mnie Varta, tylko czy nie jest zbyt
    > zaawansowana do
    > starego auta? Gwarancja Varty-2 lata, Centry-3 lata, ale jak
    > wytrzymują ok.
    > 4 lat to nie ma to większego znaczenia. Centra w jednym ze sklepów
    > kosztuje
    > np. 275 zł a Varta 260 zł. Co o tym sądzicie?

    Oko w Futurze to pic na wodę fotomontaż. Miałem zielone a akumulator nie
    kręcił. Sama się rozładowywała od patrzenia na nią, co 2-3 tygodnie
    miejskiej jazdy aku zdychał i nie szło zapalić auta (silnik 2.4JTD) a 8
    letnie maleństwo Bosha z benzyniaka kręciło aż miło. Półtorej miesiąca
    udowadniania że nie jest się łosiem (akumulator nówka, sprzedawca na
    różne sposoby szukał mi w aucie czy na pewno ono nie uwaliło
    akumulatora) i dostałem nowy. Przez ten czas (zima) jeżdżąc oczywiście
    bez problemów na 8 letnim Boschu 44Ah (Futura miała 72Ah zdaje się)
    Nowy działał jakoś. Ale zraziła mnie do Centry ta Fiutura. Zwykłe Centry
    Plus nie robiły takich numerów.
    Teraz mam Vartę Silver i już 3 lata jak jeździ i jest spokój.

    Podsumowując - bierz w takim sklepie i to, z czym nie będzie problemów
    zareklamować.

    --
    Irokez

  • 57. Data: 2014-10-20 20:53:11
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 20 października 2014 20:19:16 UTC+2 użytkownik Czesław Wiśniak
    napisał:

> [...]
    >
    > niepotrzebnie się unosisz bo napisałeś dużo prawdy ale i nieprawdę, że "
    >
    > Akumulatorowi rozruchowemu nie szkodzi prąd tylko napięcie... " :)

    Szkodzi nie napięcie a za wysokie napięcie. Rozruchowe to oddzielny typ akumulatorów
    ołowiowych. Ich parametry w tym długowieczność wynikają z innej niż w akumulatorach
    trakcyjnych konstrukcji płyt. Płyty z rozruchowych nie tolerują gazowania. Dlatego
    napięcie ładowania ustawione jest sporo poniżej napięcia przy którym akumulator
    gazuje. Akumulator rozruchowy normalnie użytkowany w samochodzie nigdy nie będzie
    naładowany w stu procentach. Od akumulatora rozruchowego nie wymaga się naładowania
    do pełna bo nie służy do długotrwałego zasilania urządzeń. Normalny cykl pracy
    akumulatora rozruchowego to podtrzymanie pracy urządzeń pobierających niewielki prąd,
    komputera, alarmu. Poza tym ma umożliwić rozruch co wiąże się z ubytkiem maksymalnie
    jednej do dwóch amperogodzin. Ubytek powinien być jak najszybciej uzupełniony.
    Akumulatorom rozruchowym najbardziej szkodzą nadgorliwi użytkownicy. Po zamontowaniu
    w pełnosprawnym samochodzie nowego akumulatora należy na trzy lata zapomnieć że
    samochód ma akumulator. Jeśli samochód jest systematycznie jeżdżony, z moich
    doświadczeń wynika że wystarczą 3 kilometry co drugi dzień, to nie ma potrzeby
    doładowywania go, to należy go doładować z urządzeń które wiernie symulują ładowanie
    w samochodzie. Idealne było by źródło napięciowe 14,5V o obciążalności kilkunastu
    amperów. Przy takim źródle napięcie na akumulatorze bardzo szybko przekroczy 13V.
    Długotrwałe ładowanie napięciem niższym niż 13V też jest dla akumulatora rozruchowego
    szkodliwe, nie tak bardzo jak powyżej 15V.

  • 58. Data: 2014-10-20 21:41:32
    Od: "neelix" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Irokez" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Plus nie robiły takich numerów.
    > Teraz mam Vartę Silver i już 3 lata jak jeździ i jest spokój.

    Jak wynikło z dyskusji oko jest tylko w jednej celi i mnie właśnie w tej
    celi wykazuje problem czyli u mnie sprawdziło się. Być może tylko jedna cela
    niedomaga a być może we wszystkich jest podobnie? Zawsze to jednak sygnał,
    że bliżej niż dalej. Twoja opinia to jakaś konkretna opinia. Pytanie: co
    będzie za rok? Czy Varta wytrzyma więcej niż 4 lata? Centra przez ten czas
    też zachowywała się bezproblemowo. Jakoś nie obawiam się Varty. Mam tylko
    wątpliwości co do Centry. Cały czas waham się - zostać z Centrą czy uciekać?

    > Podsumowując - bierz w takim sklepie i to, z czym nie będzie problemów
    > zareklamować.

    Centrę kupiłbym w selgrosie, bo jest w niższej cenie. Nie miałem żadnych
    problemów ze zwrotami. UPSa kupowałem i oddawałem 3 razy, bo z winy
    zasilacza kompa (konstrukcja) nie zabezpieczał kompa. Wreszcie przerobiłem
    zasilacz i ponownie kupiłem pierwszy wariant zasilacza. Przyjęli nawet nową
    kartę SD z reklamacji od dystrybutora. Varty nie mają. Varta u prywaciarza.
    Jedyny aku jaki u niego kupiłem to 7Ah do Power Tanka. Kiedyś w maluchu
    pomagał w zimowym rozruchu. Teraz dobry jako oświetlenie awaryjne i
    zasilanie 12V i 6V. Niby sklep jest od lat, ale jak się w takich sytuacjach
    zachowuje sprzedawca (trzeba dopytać) i czy jeszcze sklep będzie istniał to
    nie wiadomo. Jeden prywatny sklep zlikwidowany. Sklep padł szybciej niż
    zakupiona w nim Varta.

    neelix

  • 59. Data: 2014-10-20 21:48:51
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "Czesław Wiśniak" <c...@b...pl>

> [...]
    > niepotrzebnie się unosisz bo napisałeś dużo prawdy ale i nieprawdę, że "
    > Akumulatorowi rozruchowemu nie szkodzi prąd tylko napięcie... " :)

    Bo to zasadniczo jest prawda, że akumulatorowi szkodzi prąd (x czas!) tyle,
    że ten prąd zaraz po odpaleniu samochodu może być duży bo przekłada się na
    ładowanie, więc nie da się go uniknąć, ale po naładowaniu prąd nie jest już
    potrzebny bo akumulator bardziej nie naładuje się. Łatwo mierzalnym
    elektrycznie objawem naładowania jest napięcie więc się je utrzymuje
    dostarczając prąd. I kwestia jest taka, że by naładowany akumulator nie
    zużywał się, trzeba utrzymywać odpowiednie NAPIĘCIE właśnie po to by ten
    prąd był malutki. Autor artykułu proponuje ładowanie rozładowanego
    akumulatora do 2,4V na celę prądem nie większym niż 0,25C (10A dla
    akumulatora 40Ah), czyli 14,4V całego a następnie utrzymywanie 2,3V/celę,
    czyli 13,8V. To są właśnie te wartości napięć jakie się obserwuje w
    samochodach. Jak ktoś ma mniej lub więcej to albo mu się akumulator nie
    naładuje (i np zimą nie odpali) albo przeładuje (i szybciej zużyje). A prąd
    ... jak coś kopnie akumulator większym to się on szybko zmniejszy bo szybko
    osiągnięte zostanie to progowe napięcie przy którym zaczyna maleć prąd.

  • 60. Data: 2014-10-20 22:52:54
    Od: Czesław Wiśniak <c...@b...pl>

    > Bo to zasadniczo jest prawda, że akumulatorowi szkodzi prąd (x czas!) ...

    No bardzo sie ciesze, ze sie zgadzasz ale kogucik twierdzil, ze "prad jest
    nieistotny".
    Trzeba bylo mu wyjasnic, ze duzy w dłuzszym czasie dziala niszczaco na
    akumulator.