    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Mon, 20 Oct 2014 11:53:11 -0700 (PDT)
    <4...@g...com>
    <m23c9s$aes$1@node1.news.atman.pl>
    <4...@g...com>
    <m23jn3$ijh$1@node1.news.atman.pl>
    Subject: Re: VARTA czy CENTRA?
    From: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 20 października 2014 20:19:16 UTC+2 użytkownik Czesław Wiśniak
    napisał:

    > Ja wiem, za dużo czytania :)
    >
    > Akurat ze mną się nie kopiesz bo to nie ja jestem autorem tych artykułów i
    >
    > niepotrzebnie się unosisz bo napisałeś dużo prawdy ale i nieprawdę, że "
    >
    > Akumulatorowi rozruchowemu nie szkodzi prąd tylko napięcie... " :)

    Szkodzi nie napięcie a za wysokie napięcie. Rozruchowe to oddzielny typ akumulatorów
    ołowiowych. Ich parametry w tym długowieczność wynikają z innej niż w akumulatorach
    trakcyjnych konstrukcji płyt. Płyty z rozruchowych nie tolerują gazowania. Dlatego
    napięcie ładowania ustawione jest sporo poniżej napięcia przy którym akumulator
    gazuje. Akumulator rozruchowy normalnie użytkowany w samochodzie nigdy nie będzie
    naładowany w stu procentach. Od akumulatora rozruchowego nie wymaga się naładowania
    do pełna bo nie służy do długotrwałego zasilania urządzeń. Normalny cykl pracy
    akumulatora rozruchowego to podtrzymanie pracy urządzeń pobierających niewielki prąd,
    komputera, alarmu. Poza tym ma umożliwić rozruch co wiąże się z ubytkiem maksymalnie
    jednej do dwóch amperogodzin. Ubytek powinien być jak najszybciej uzupełniony.
    Akumulatorom rozruchowym najbardziej szkodzą nadgorliwi użytkownicy. Po zamontowaniu
    w pełnosprawnym samochodzie nowego akumulatora należy na trzy lata zapomnieć że
    samochód ma akumulator. Jeśli samochód jest systematycznie jeżdżony, z moich
    doświadczeń wynika że wystarczą 3 kilometry co drugi dzień, to nie ma potrzeby
    doładowywania go, to należy go doładować z urządzeń które wiernie symulują ładowanie
    w samochodzie. Idealne było by źródło napięciowe 14,5V o obciążalności kilkunastu
    amperów. Przy takim źródle napięcie na akumulatorze bardzo szybko przekroczy 13V.
    Długotrwałe ładowanie napięciem niższym niż 13V też jest dla akumulatora rozruchowego
    szkodliwe, nie tak bardzo jak powyżej 15V.