    From: John Kołalsky <j...@k...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: VARTA czy CENTRA?
    Date: Mon, 20 Oct 2014 21:48:51 +0200
    <4...@g...com>
    <m23c9s$aes$1@node1.news.atman.pl>
    <4...@g...com>
    <m23jn3$ijh$1@node1.news.atman.pl>

    Użytkownik "Czesław Wiśniak" <c...@b...pl>

    > Ja wiem, za dużo czytania :)
    > Akurat ze mną się nie kopiesz bo to nie ja jestem autorem tych artykułów i
    > niepotrzebnie się unosisz bo napisałeś dużo prawdy ale i nieprawdę, że "
    > Akumulatorowi rozruchowemu nie szkodzi prąd tylko napięcie... " :)

    Bo to zasadniczo jest prawda, że akumulatorowi szkodzi prąd (x czas!) tyle,
    że ten prąd zaraz po odpaleniu samochodu może być duży bo przekłada się na
    ładowanie, więc nie da się go uniknąć, ale po naładowaniu prąd nie jest już
    potrzebny bo akumulator bardziej nie naładuje się. Łatwo mierzalnym
    elektrycznie objawem naładowania jest napięcie więc się je utrzymuje
    dostarczając prąd. I kwestia jest taka, że by naładowany akumulator nie
    zużywał się, trzeba utrzymywać odpowiednie NAPIĘCIE właśnie po to by ten
    prąd był malutki. Autor artykułu proponuje ładowanie rozładowanego
    akumulatora do 2,4V na celę prądem nie większym niż 0,25C (10A dla
    akumulatora 40Ah), czyli 14,4V całego a następnie utrzymywanie 2,3V/celę,
    czyli 13,8V. To są właśnie te wartości napięć jakie się obserwuje w
    samochodach. Jak ktoś ma mniej lub więcej to albo mu się akumulator nie
    naładuje (i np zimą nie odpali) albo przeładuje (i szybciej zużyje). A prąd
    ... jak coś kopnie akumulator większym to się on szybko zmniejszy bo szybko
    osiągnięte zostanie to progowe napięcie przy którym zaczyna maleć prąd.