    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Netx <n...@g...pl>
    Subject: Uziemienie opaski antysatycznej
    Date: Fri, 5 May 2017 20:41:00 +0200

    Mam pewnie trywialne pytanie, proszę o wyrozumiałość. Potrzebuję dość
    drastycznie rozkręcić laptopa i zamówiłem opaskę i matę antystatyczną na
    tą okazję. Jak dotąd wiele razy montowałem PCty (nie zawodowo) i kilka
    razy coś tam robiłem w lapoptach, nigdy się nie uziemiałem, ale myślę że
    na okazję rozkręcania tego laptopa prawie na części pierwsze chciałbym
    się zabezpieczyć przed wyładowaniem. Jest jednak jeden problem: mieszkam
    w bloku i nie mam uziemienia w gniazdku. Dochodzą tylko dwa przewody do
    gniazdek elektrycznych: 0 (sprawdzałem próbnikiem) i faza.
    Ewentualnie mam jeszcze masywny kaloryfer żeliwny ale rury do niego już
    są z tworzywa sztucznego. Te rury mają w środku warstwę metalu ale są
    zgrzewane, nie wiem czy przewodzą prąd do ziemi. I tu mam pytanie: czy
    podłączenie opaski antyelektrostatycznej przewodem do takiego kaloryfera
    będzie celowe? Tak sobie myślę że do przewodu zero w gniazdku
    elektrycznym chyba lepiej nie podłączać tej opaski? (Chodzi mi o to że
    jakbym dotknął jakiejś lampki czy czegoś pod napięciem będąc
    jednocześnie podłączony do zera w gniazdku to stałbym się przewodnikiem).
    Czy jest jakiś sposób na sprawdzenie jakości uziemienia jakie daje np.
    kaloryfer (pod kątem odprowadzania ładunków elektrostatycznych)?