  • 1. Data: 2017-05-05 20:41:00
    Temat: Uziemienie opaski antysatycznej
    Od: Netx <n...@g...pl>

    Mam pewnie trywialne pytanie, proszę o wyrozumiałość. Potrzebuję dość
    drastycznie rozkręcić laptopa i zamówiłem opaskę i matę antystatyczną na
    tą okazję. Jak dotąd wiele razy montowałem PCty (nie zawodowo) i kilka
    razy coś tam robiłem w lapoptach, nigdy się nie uziemiałem, ale myślę że
    na okazję rozkręcania tego laptopa prawie na części pierwsze chciałbym
    się zabezpieczyć przed wyładowaniem. Jest jednak jeden problem: mieszkam
    w bloku i nie mam uziemienia w gniazdku. Dochodzą tylko dwa przewody do
    gniazdek elektrycznych: 0 (sprawdzałem próbnikiem) i faza.
    Ewentualnie mam jeszcze masywny kaloryfer żeliwny ale rury do niego już
    są z tworzywa sztucznego. Te rury mają w środku warstwę metalu ale są
    zgrzewane, nie wiem czy przewodzą prąd do ziemi. I tu mam pytanie: czy
    podłączenie opaski antyelektrostatycznej przewodem do takiego kaloryfera
    będzie celowe? Tak sobie myślę że do przewodu zero w gniazdku
    elektrycznym chyba lepiej nie podłączać tej opaski? (Chodzi mi o to że
    jakbym dotknął jakiejś lampki czy czegoś pod napięciem będąc
    jednocześnie podłączony do zera w gniazdku to stałbym się przewodnikiem).
    Czy jest jakiś sposób na sprawdzenie jakości uziemienia jakie daje np.
    kaloryfer (pod kątem odprowadzania ładunków elektrostatycznych)?

  • 2. Data: 2017-05-05 20:54:29
    Temat: Re: Uziemienie opaski antysatycznej
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-05-05 o 20:41, Netx pisze:
> [...]
    > Czy jest jakiś sposób na sprawdzenie jakości uziemienia jakie daje np.
    > kaloryfer (pod kątem odprowadzania ładunków elektrostatycznych)?

    Podłącz do fazy przez żarówkę. Jeśli wywali różnicówkę, to znaczy, że
    jest OK.
    Opaski antystatyczne mają opornik, zwykle 1M, właśnie po to, aby nie
    nastąpiła opisana przez Ciebie sytuacja. Opaska bez opornika to coś w
    okolicy samobójstwa.

    P.P.

  • 3. Data: 2017-05-06 01:53:13
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Czy jest jakiś sposób na sprawdzenie jakości uziemienia jakie daje np.
    > kaloryfer (pod kątem odprowadzania ładunków elektrostatycznych)?

    Myślę, że nie jest ważne, jaki będzie Twój potencjał względem ziemi,
    tylko żeby był taki sam jak laptopa. Iskrzący sweterek i elektryzujące
    się wykładziny to oczywiście problem, ale jeśli nie masz na sobie nic
    takiego, to po prostu połóż lapka na kawałku blachy, połóż na niej ręce
    i działaj.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 4. Data: 2017-05-07 13:11:29
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-05-05 o 20:54, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Podłącz do fazy przez żarówkę. Jeśli wywali różnicówkę, to znaczy, że
    > jest OK.

    Pawle: on nie ma instalacji z zerem ochronnym.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2017-05-11 03:05:31
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 5 maja 2017 20:54:30 UTC+2 użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:
> [...]
    > Opaski antystatyczne mają opornik, zwykle 1M, właśnie po to, aby nie
    > nastąpiła opisana przez Ciebie sytuacja. Opaska bez opornika to coś w

    Podstawiam to 1M i 230V do prawa Ohma (już nawet spróbujmy bez żarówki),
    patrzę na katalog wyłączników różnicowo-prądowych i jakoś ciężko mi
    sobie wyobrazić taki wynik tego testu.

    Pozdrawiam,
    --
    Karol Piotrowski

  • 6. Data: 2017-05-11 08:24:21
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 11.05.2017 o 03:05, k...@g...com pisze:

    > Podstawiam to 1M i 230V do prawa Ohma (już nawet spróbujmy bez żarówki),
    > patrzę na katalog wyłączników różnicowo-prądowych i jakoś ciężko mi
    > sobie wyobrazić taki wynik tego testu.

    Opornik jest po to, żeby prąd nie poraził (ograniczy do bezpiecznej
    wartosci), a nie, żeby różnicówka zadziałała.

  • 7. Data: 2017-05-11 10:45:11
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 11 maja 2017 08:24:23 UTC+2 użytkownik Cezary Grądys napisał:
    > Opornik jest po to, żeby prąd nie poraził (ograniczy do bezpiecznej
    > wartosci), a nie, żeby różnicówka zadziałała.
    A ja nie umiem czytać. Żarówka miała służyć do testu uziemienia;)

  • 8. Data: 2017-05-11 12:09:10
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-05-11 o 10:45, k...@g...com pisze:
    > A ja nie umiem czytać. Żarówka miała służyć do testu uziemienia;)

    Ale w innej sytuacji. Żarówka połączona między fazę a kaloryfer, jeśli
    kaloryfer jest dobrze uziemiony, to wywali różnicówkę (jeśli jest).
    Potem był akapit, czyli zaczynamy inny temat. I tu opis podłączenia opaski.

    P.P.

  • 9. Data: 2017-05-11 22:25:53
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 11 maja 2017 12:09:11 UTC+2 użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:
    > Ale w innej sytuacji. Żarówka połączona między fazę a kaloryfer, jeśli
    > kaloryfer jest dobrze uziemiony, to wywali różnicówkę (jeśli jest).
    > Potem był akapit, czyli zaczynamy inny temat. I tu opis podłączenia opaski.
    Tak, oczywiście. Jak już wspomniałem, analiza tekstu czytanego
    mi o trzeciej w nocy szwankowała, za co przepraszam.

    Pozdrawiam,
    --
    Karol Piotrowski

  • 10. Data: 2017-05-11 22:30:27
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Paweł Pawłowicz pisze:
    > W dniu 2017-05-05 o 20:41, Netx pisze:
    [..]
> [...]
    > Opaski antystatyczne mają opornik, zwykle 1M, właśnie po to, aby nie
    > nastąpiła opisana przez Ciebie sytuacja. Opaska bez opornika to coś w

    Ochrona człowieka przed porażeniem to skutek uboczny, właściwa funkcja
    to ograniczenie prądu udarowego w czasie wyładowania ESD do poziomu
    który nie upali półprzewodnika i ścieżek wewnątrz scalaka.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html