  • 1. Data: 2010-12-27 15:33:41
    Temat: Uziemienie dla 1 gniazdka, a instalacja 2-żyłowa?
    Od: Kubaj <k...@n...invalid>

    Witam Grupę,
    instalacja elektryczna w starym budynku jest dwu- (1f) i czterożyłowa (3f).
    Chcemy dodać w jednym punkcie uziemienie, wystarczy "niefachowe", z
    przeznaczeniem na sprzęt audio o mocy do kilku kW.
    Możliwe uziomy, jakie znalazłem, to: konstrukcja nośna budynku (stalowe
    sztaby i kształtowniki), metalowe framugi drzwi, jakieś kotwy w
    betonowej posadzce, w odległościach 5÷20 m od planowanego punktu.
    Do wykonania samego "przyłącza" planuję użyć (możliwie niekorodujących)
    śrub stalowych z takąż podkładką.

    Czy któryś z tych uziomów nada się, czy mogę i/lub powinienem użyć kilku
    uziomów (niespotykane), i ew. jaki przewód zastosować na PE?

    PS Przy okazji, w kwestii formalnej: stosowane w polskim starym
    budownictwie typy instalacji to tylko TN-C (L+PE/N), czy również TT
    (L+N, PE lokalne).

    --
    TIA & pozdrawiam,
    Kubaj

  • 2. Data: 2010-12-27 15:39:40
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Możliwe uziomy, jakie znalazłem, to: konstrukcja nośna
    > budynku (stalowe sztaby i kształtowniki), metalowe framugi
    > drzwi, jakieś kotwy w betonowej posadzce,
    > Czy któryś z tych uziomów nada się

    MZ żaden się nie nada. Elementy konstrukcji niekoniecznie
    tkwią w ziemi, a nawet jeśli fundamentowe tkwią to już
    niekoniecznie jest między nimi ciągłaść, framugi tym
    bardziej, a kotwy to już raczej w ogóle...
    Ale może nie mam racji...

  • 3. Data: 2010-12-27 15:54:52
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 27.12.2010 16:33, Kubaj pisze:
> [...]
    > Chcemy dodać w jednym punkcie uziemienie, wystarczy "niefachowe", z
    > przeznaczeniem na sprzęt audio o mocy do kilku kW.
    Po co?

    Michoo

  • 4. Data: 2010-12-27 16:02:43
    Od: Kubaj <k...@n...invalid>

    W dniu 27-12-2010 16:39, Robert_J pisze:

    > MZ żaden się nie nada. Elementy konstrukcji niekoniecznie tkwią w ziemi,
    > a nawet jeśli fundamentowe tkwią to już niekoniecznie jest między nimi
    > ciągłaść
    Powinienem dopisać, że budynek jest posadowiony na gruncie (hala). O
    elementach fundamentowych rzeczywiście trudno mi sądzić; w każdym razie
    napięcie między żyłą gorącą i taką sztabą jest ca. 230 VAC, choć miernik
    i pomiar nie są doskonałe oraz niewiele tu, sądzę, wnoszą.

    --
    Pozdrawiam,
    Kubaj

  • 5. Data: 2010-12-27 16:08:49
    Od: Kubaj <k...@n...invalid>

    W dniu 27-12-2010 16:54, Michoo pisze:
    > Po co?

    Trafiłem na takie zalecenie; spodziewałem się, że niezbyt profesjonalne.
    Można się domyślać, że chodzi o wzbudzanie się wzmacniaczy i tzw.
    brumienie 50*2 Hz.

    --
    Pozdrawiam,
    Kubaj

  • 6. Data: 2010-12-27 17:20:34
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Kubaj" <k...@n...invalid> wrote in message

> [...]
    > napięcie między żyłą gorącą i taką sztabą jest ca. 230 VAC, choć miernik i
    > pomiar nie są doskonałe oraz niewiele tu, sądzę, wnoszą.

    Weź Ty proszę zatrudnij elektryka bo sobie krzywdę zrobisz...
    Z tego co gadasz nie masz pojęcia co robisz.

  • 7. Data: 2010-12-27 17:23:12
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Trafiłem na takie zalecenie; spodziewałem się, że niezbyt profesjonalne.
    > Można się domyślać, że chodzi o wzbudzanie się wzmacniaczy i tzw.
    > brumienie 50*2 Hz.

    Daj sobie spokój... Praktycznie mało gdzie używa się prawdziwego
    uziemienia - większość gniazdek w ścianie ma bolec "uziemienia"
    połączony z przewodem zerowym instalacji. Jeśli Ci coś buczy to
    posprawdzaj masy i ekrany w kablach na wejściu wzmacniacza
    a nie przerabiaj po partyzancku instalacji elektrycznej bo będziesz
    miał kogoś na sumieniu po takiej przeróbce.
    W instalacji dwuprzewodowej zostaw bolce podłączone do zerowego.

  • 8. Data: 2010-12-28 14:17:52
    Od: "Papuso Smurfso" <d...@b...zwonsami>

    Órzytkownik "Kubaj" napisał:
    > Sprzęt i ekranowanie kabli zostały już sprawdzone. Prawidłowe uziemienie
    > jest następne na liście do weryfikacji.
    > Bolec do przewodu zerowego to właśnie instalacja TN-C-S.
    > Poszukiwane jest jednak lepsze uziemienie.

    skoro "brumi" to znaczy że problemem jest przedostwanie się tentnień sieci
    do zasilania wzmacniacza, czyli wadliwy zasilacz bo pszepuszcza, natomiast
    uziemienie nie ma tu nic do rzeczy:O)

  • 9. Data: 2010-12-28 14:21:59
    Od: Kubaj <k...@n...invalid>

    W dniu 27-12-2010 18:23, Pszemol pisze:

> [...]
    > posprawdzaj masy i ekrany w kablach na wejściu wzmacniacza
    Sprzęt i ekranowanie kabli zostały już sprawdzone. Prawidłowe uziemienie

    <snips />

  • 10. Data: 2010-12-28 15:34:53
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-12-28 15:21, Kubaj pisze:

> [...]
    > jest następne na liście do weryfikacji.
    >
    > <snips />
    > Bolec do przewodu zerowego to właśnie instalacja TN-C-S. Poszukiwane

    Sprzwdź ekranowanie sprzętu jeszcze raz, a jak nie pomoże, to ponownie ;)

    Czy wiesz, że ekran w sprzęcie audio/estradowym musi być łączony tylko z
    jednej strony? Dotyczy to zwłaszcza przewodów. W tym z zasilaniem Phantom.

    Czy wiesz, że masy w deckach, wzmacniaczach, mikserach, itp. powinny się
    schodzić w jednym miejscu?

    Sprawdź, to powinno wystarczyć, skoro masa jest OK.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.