  • 21. Data: 2011-06-23 20:41:48
    Temat: Re: Uziemienie
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > N, wykorzystując fakt, że jest on wyzerowany, ale to jest cały czas
    > uziemienie, a nie zerowanie. Taka instalacja nazywa się TN-C albo
    > TN-C-S. Natomiast jeśli uziemiamy osobnym przewodem, mamy instalację
    > TN-S, TT albo IT.
    >
    > Niektóre źródła kwestionują istnienie instalacji TI i II, a tymczasem,
    > zwłaszcza ta pierwsza jest popularnym typem w starych polskich domach.
    > Wszędzie tam, gdzie jest gniazdko bez bolca uziemiającego, mamy do
    > czynienia z instalacją TI. Można z niej łatwo przejść na TN-C, właśnie
    > podłączając bolec uziemiający do przewodu N.

    W TN-C nie ma przewodu N ;)... sorry, że tak się czepiam, ale sam
    widzisz, że z tą terminologią jest kiepsko... Ja to zawsze rozumiałem
    tak, że UZIEMIENIE, to faktyczne połączenie z ziemią. w TN-C masz
    uziemiony przewód PEN, a TN-S uziemiony jest PE, a w TN-C-S uziemia się
    punkt rozdziału PEN na PE i N. Zaś zerowanie to dla mnie było łączenie
    "z zerem", czyli z przewodem PEN w sieci TN-C.
    Możesz napisać, jak według poprawnej nomenklatury nazwać "mostek"
    łączący bolec z jedną z "dziurek" w kontakcie?? UZIEMIENIE, ZEROWANIE,
    czy jakoś jeszcze inaczej?? Chodzi o sieć TN-C.

    Konop

  • 22. Data: 2011-06-23 20:42:53
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Konop" napisał:

    > Wiele urządzeń posiada na wejściu np. dwa kondensatory połączone
    > szeregowo

    Dotyczy to szczególnie przedłużaczy.

    > BEZWZGLĘDNIE należy podłączać urządzenia wymagające uziemienia do
    > gniazdka z uziemieniem bądź zerowaniem!

    Widziałeś jakąś współczesną instalację z uziemieniem?

    > Z zerowaniem niestety jest tak, że w pewnych okolicznościach może okazać
    > się także niebezpieczne, dlatego w nowych instalacjach stosuje się
    > osobny przewód uziemiający ...

    Co ma piernik do wiatraka? Zerowanie jest jednym ze środków dodatkowej
    ochrony przeciwporażeniowej zgodny z aktualnymi przepisami. Niezależnmie od
    tego czy instalacja jest 2, czy 3 przewodowa (jednofazowa). Wszystkie nowe
    instalacje muszą być 3 przewodowe.

    > osobny przewód uziemiający ...

    Jaki??? Poducz się i nie pisz bzdur.

    Remek

  • 23. Data: 2011-06-23 20:59:48
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał:

    > I jeszcze raz - brak UZIEMIENIA a nie ZEROWANIA.

    ZEROWANIA!!! Przestań wreszcie bredzić. Wskaż normę, która mówi o
    dodatkowych środkach ochrony przeciwporażeniowej w Twoim rozumieniu. Domowe
    gniazdko jednofazowe z bolcem podłączonym do przewodu zerowego wg dawnego
    nazewnictwa, lub dodatkowego przewodu ochronnego we współczesnych
    instalacjach jest UZEROWANE!!! Trzeci przewód jest niezbędny, kiedy
    stosowane są wyłączniki różnicowo-prądowe wprowadzione do nas za Euronormą.
    W instalacja bez tych wyłączników trzeci przewód jest zbędny.

    Cytat z przepisów:

    "Zerowanie - środek ochrony przeciwporażeniowej dodatkowej w instalacjach
    elektrycznych, polegający na podłączeniu części przewodzących dostępnych
    (np: metalowej obudowy urządzenia) z przewodem ochronnym PE lub przewodem
    ochronno-neutralnym PEN. W warunkach zakłóceniowych (uszkodzenie izolacji)
    umożliwia samoczynne odłączenie zasilania, poprzez szybkie zadziałanie
    zabezpieczenia elektrycznego."

    Poczytaj wreszcie właściwe przepisy i nie wprowadzaj ludzi w błąd. Tu idzie
    o zycie.

    Remek

  • 24. Data: 2011-06-23 21:28:19
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Thu, 23 Jun 2011 11:48:37 +0200, Tomasz Wójtowicz napisał(a):

    > Natomiast nazywanie zerowaniem uziemienia dokonanego przewodem N nie ma
    > sensu.
    No nie ma, bo wtedy to jest PEN.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 25. Data: 2011-06-23 21:46:08
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2011-06-23 22:59, Remek pisze:

    > instalacjach jest UZEROWANE!!! Trzeci przewód jest niezbędny, kiedy
    > stosowane są wyłączniki różnicowo-prądowe wprowadzione do nas za Euronormą.
    > W instalacja bez tych wyłączników trzeci przewód jest zbędny.

    ?!?!?!?!?

    > Poczytaj wreszcie właściwe przepisy i nie wprowadzaj ludzi w błąd. Tu idzie
    > o zycie.

    I ty mnie będziesz pouczał o bezpieczeństwie, jak piszesz takie
    dyrdymały. Poczytaj sobie dr Musiała.

    http://www.edwardmusial.info/

  • 26. Data: 2011-06-23 21:50:55
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2011-06-23 22:41, Konop pisze:
> [...]
    > tak, że UZIEMIENIE, to faktyczne połączenie z ziemią. w TN-C masz
    > uziemiony przewód PEN, a TN-S uziemiony jest PE, a w TN-C-S uziemia się

    Jeśli punkt rozdziału PEN na PE i N uziemisz, to masz sieć TN-S,
    dokładnie rzecz biorąc wyspę TN-S w sieci TN-C.

    TN-C-S jest wtedy jak punktu rozdziału nie uziemisz, czyli to samo co
    TN-C tyle że na trzech przewodach.

    > Możesz napisać, jak według poprawnej nomenklatury nazwać "mostek"
    > łączący bolec z jedną z "dziurek" w kontakcie?? UZIEMIENIE, ZEROWANIE,
    > czy jakoś jeszcze inaczej?? Chodzi o sieć TN-C.

    Po prostu uziemienie przez sieć TN-C.

  • 27. Data: 2011-06-23 22:52:39
    Od: "Alexy" <a...@o...com.pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <S...@S...COM> napisał w
    wiadomości

    > Po prostu uziemienie przez sieć TN-C.

    Błagam, nie wprowadzaj zamętu.
    TN-C to sieć ochronna wg nowych norm i nowego prawa budowlanego, a te nie
    pozwalają na wykonanie takiego połączenia pomiędzy bolcem, a przewodem PEN.

    Jeżeli mówimy o starej normie i połączeniu bolca do przewodu zerowego to
    mówimy o ochronie poprzez "zerowanie", ale tylko i wyłącznie w odniesieniu
    do starych instalacji i wg starych norm.
    Nowe normy przewidują coś podobnego i jest to ukłąd sieci ochronnej TN-C,
    ale jest duża różnica w stosunku do "układu zerowania".

    Zerowanie:
    1. Stosowane było do wszystkich typów gniazd oraz przyłączy, niezaleznie
    jaki przekrój posiadał przewód zerowy.
    2. Przewód zerowy nie wymagał miejscowego uziemienia.
    3. Układ ten był największym skur...wem jakie wymyślono w komunie, które
    posłało wiele osób na tamten świat i w rzeczywistości okazywało się, że
    przynosił więcej złego jak dobrego.

    TN-C
    1. Minimalny przekrój przewodu PEN musi wynosić 10mm2 dla miedzi lub 16mm2
    dla aluminium. Mówiąc inaczej nie wolno jest stosować układu TN-C jeżeli
    przekrój przewodu PEN jest mniejszy jak ww. Dlatego też nie ma możliwości
    wykonania takiego połączenia w typowych gniazdach 230V, ponieważ aby wykonać
    takie połączenie musielibyśmy doprowadzić do tego gniazda przewó o
    minimalnym przekrtoju 10mm2 w przypadku miedzi lub 16mm2 w przypadku
    aluminium.
    2. Przewód PEN łączy się dodatkowo z miejscowym uziemieniem.
    3. Nie wolno jest stosować w pomieszczeniach mieszkalnych. Układ taki jest
    dopuszczalny tylko poza pomieszczeniami mieszkalnymi takimi jak warszaty,
    budynki gospodarcze, zakłady itd.

  • 28. Data: 2011-06-23 22:59:20
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2011-06-23 23:28, Jaroslaw Berezowski pisze:

    > No nie ma, bo wtedy to jest PEN.

    No właśnie. A w instalacjach TT nie wolno uziemiać za pomocą N.

  • 29. Data: 2011-06-24 07:28:18
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Remek" <d...@g...com> napisał w wiadomości

    > przedłużacza jest faza. Dlaczego?
    >
    > Pewnie dlatego, że Ty ten przedłużacz zrobiłeś. Przewód jest 3 żyłowy?

    Podłączyłem właśnie przedłużacz trzyżyłowy (z bolcem) do gniazdka bez bolca
    i neonówka
    świeci po dotknięciu do bolca.

    > okazało
    >
    > No i co? Jest dobrze? Pieprzysz takie głupoty, że szczęki bolą. Zleć te
    > prace elektrykowi póki jeszcze nie zabiłeś siebie i rodziny.

    A co? parę groszy poczułeś? chcesz go narżnąć na trochę kasy?
    Masz teksty takie jakbyś się z Elektrody urwał...

    --
    Desoft

  • 30. Data: 2011-06-24 07:32:32
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > zabezpieczenia elektrycznego."
    >
    > Poczytaj wreszcie właściwe przepisy i nie wprowadzaj ludzi w błąd. Tu

    Myślisz że z tego Twojego bredzenia pytający coś rozumie?
    Co go interesuje jak wy sobie półtorawoltowi nazywacie przewody?

    --
    Desoft