  • 11. Data: 2016-03-01 19:50:32
    Temat: Re: Unia chce zakazać czajników wielkiej mocy
    Od: 4...@g...com

    Maja doswiadczenie i sa przygotowani na wiekszy pobor pradu. Jesli instalacja
    wytrzyma, niby dlaczego miala by nie wyttzymac, to reszta nie jest problemem. Spada
    czestotliwosc sieci o 1Hz i w ciagu doby tego herca odrabiaja.

  • 12. Data: 2016-03-01 20:00:42
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 1 marca 2016 19:34:25 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Tam po drodze jest morze. Takie umiarkowane, ale jest.

    Pod tym morzem jest tunel, a w nim dużo miejsca na kable.

  • 13. Data: 2016-03-01 20:08:01
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2016-03-01 o 19:33, J.F. pisze:

    > Akcjonariusze ? Ale w koncu pewnie zarobili.

    Myślałem raczej o użytkowniku końcowym. Ile kilka lat temu kosztowała
    ledówka, a ile dziś.

    > Integracja europejska akurat powinna sie UE podobac :-)
    >
    > Tam po drodze jest morze. Takie umiarkowane, ale jest.
    > Choc jesli my mamy kabel do Szwecji, to czemu GB nie mialaby miec do
    > Francji.

    No i mają:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_wysokiego_napi%C
    4%99cia_pr%C4%85du_sta%C5%82ego

    Swoją drogą, można było upchać linię W.N. w Eurotunelu, ale widać
    bezpieczeństwo ważniejsze.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 14. Data: 2016-03-01 20:26:46
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2016-03-01 o 20:08, PeJot pisze:

    > No i mają:
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_wysokiego_napi%C
    4%99cia_pr%C4%85du_sta%C5%82ego

    I to konkretne moce:

    1400 MW z Norwegii, kabel 720 km

    http://www.abb.pl/cawp/seitp202/1b7325eac430dc3cc125
    7e8800326e5d.aspx

    500 MW z Irlandii, kabel 260 km

    http://www.kz.abb.com/cawp/seitp20/cc6cae429388b12dc
    1257bda004b4a8d.aspx

    200 MW z Francji

    https://en.wikipedia.org/wiki/HVDC_Cross-Channel

    Nie upchano tego w Eurotunelu, bo wtedy jego budowa się jeszcze nawet
    nie rozpoczęła.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 15. Data: 2016-03-02 10:17:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup

    >Myślałem raczej o użytkowniku końcowym. Ile kilka lat temu kosztowała
    >ledówka, a ile dziś.

    Kilka lat temu mozna bylo kupic zarowek na zapas :-)
    Ja jeszcze wczesniej i tak kupilem swietlowki. Tam gdzie swieci sie
    dluzej sprawdzaja sie bardzo dobrze.
    No i zwracaja sie bardzo szybko ... co sie odbija na calym
    spoleczenstwie, bo musi do gornikow doplacac :-)

    Za unijny pospiech zaplacili Chinczycy i byc moze Niemcy - swietlowka
    w lazience wytrzymala rok.
    I Kaufland zwrocil pieniadze :) Dwa razy :-)

    Teraz tam swieci LED. Aczkolwiek byla dodatkowa przyczyna przejscia -
    zarowki z zapasu przepalaly sie bardzo szybko ...

    J.

  • 16. Data: 2016-03-02 10:23:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik kogutek napisał w wiadomości grup
    >Maja doswiadczenie i sa przygotowani na wiekszy pobor pradu.
    >Jesli instalacja wytrzyma, niby dlaczego miala by nie wyttzymac, to
    >reszta nie jest problemem.

    Tylko ze iles tam elektrowni musi sie bezproduktywnie krecic przez
    kilka godzin, tylko po to, aby sie na 3 minuty przydac ... na
    szczescie takie mecze to rzadko :-)

    >Spada czestotliwosc sieci o 1Hz i w ciagu doby tego herca odrabiaja.

    Czyli wylatuja z europejskiej synchronizacji i trzeba linie DC stawiac
    ... ale one i tak byly stawiane, to widac sie oplacaly.

    J.

  • 17. Data: 2016-03-02 10:45:13
    Od: s...@g...com

    > Tylko ze iles tam elektrowni musi sie bezproduktywnie krecic przez
    > kilka godzin, tylko po to, aby sie na 3 minuty przydac ... na
    > szczescie takie mecze to rzadko :-)

    można coś więcej?
    bo że napecie od pradu zależy to wiem
    ale te HZ to jak się mają do całości?

  • 18. Data: 2016-03-02 12:13:18
    Od: 4...@g...com

    I tak sie kreca, przynajmniej te najwieksze. Ale jak sie kreca bez obciazenia to i
    pary duzo nie potrzebuja.

  • 19. Data: 2016-03-02 12:24:32
    Od: 4...@g...com

    Jest na grupie specjalista od elektrowni atmowych to jego pytaj. Wolty i ampery mozna
    do pewnego poziomu zrobic zwiekszajac napiecie wzbudzania. Elektrownia daje prad do
    sieci nie jak ma wieksze napiecie niz siec tylko jak sinusoida ktora robi generator
    wyprzedza sinusoide w sieci. Obciazenie hamuje generator i czestotliwosc spada. Wtedy
    turbina przyspiesza zeby zrobic wlasciwa czestotliwosc. Nie jestem energetykiem a
    informacja pochodzi z programu typu mega budowle czy jak to dziala.

  • 20. Data: 2016-03-02 12:55:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >można coś więcej?
    >bo że napecie od pradu zależy to wiem
    >ale te HZ to jak się mają do całości?

    Tam sie wiele rzeczy musi bilansowac - np moc odprowadzona do sieci z
    moca doprowadzona do generatora/turbin.

    Jak nagle wszyscy wlacza czajniki to sila hamujaca rosnie, i obroty
    turbiny i generatora spadaja.
    Powoli, bo bezwladnosc wirnikow jest duza.
    Trzeba mocniej odkrecic zawory pary i/lub paliwa, a i tak moze nie
    starczyc.
    A nawet jesli starczy - albo odkrecamy uprzedzajaco albo odkrecamy jak
    juz obroty spadna ... tak czy inaczej chwilowe zamieszanie na
    czestotliwosci moze byc ... szczegolnie ze potem czajniki sie
    wylaczaja, sila hamujaca spada, a zawory otwarte na maksa :-)

    J.