  • 21. Data: 2016-03-02 16:20:49
    Temat: Re: Unia chce zakazać czajników wielkiej mocy
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-03-02 o 12:55, J.F. pisze:
    > Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

> [...]
    > moca doprowadzona do generatora/turbin.
    >
    > Jak nagle wszyscy wlacza czajniki to sila hamujaca rosnie, i obroty
    > turbiny i generatora spadaja.
    > Powoli, bo bezwladnosc wirnikow jest duza.
    > Trzeba mocniej odkrecic zawory pary i/lub paliwa, a i tak moze nie
    > starczyc.
    > A nawet jesli starczy - albo odkrecamy uprzedzajaco albo odkrecamy jak
    > juz obroty spadna ... tak czy inaczej chwilowe zamieszanie na
    > czestotliwosci moze byc ... szczegolnie ze potem czajniki sie wylaczaja,
    > sila hamujaca spada, a zawory otwarte na maksa :-)

    Duże turbiny pracują ze stałym obciążeniem.
    Chwilowe wahania poboru mocy obsługują np. elektrownie szczytowopompowe.

    Po śmierci Bieruta, KC postanowiło wyłączyć krótko prąd w czasie
    pogrzebu, aby zmusić ludzi do odejścia od stanowisk pracy i uczczenia
    zmarłego przywódcy.
    Energetycy wpadli w popłoch, bo taka operacja wyłączenia i włączenia
    znacznego obciążenia jest zabójcza dla systemu energetycznego.
    Na szczęście udało się odwieść decydentów od tego pomysłu.

    WM

  • 22. Data: 2016-03-02 17:53:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]

    >Duże turbiny pracują ze stałym obciążeniem.
    >Chwilowe wahania poboru mocy obsługują np. elektrownie

    Taka elektrownia tez potrzebuje pewnego czasu na wlaczenie i na
    ewentualna zmiane kierunku.
    Zrozum problem - sedzia gwizdze na przerwe, i w tym momencie pare mln
    ludzi wstaje i idzie do kuchni wlaczyc czajnik.
    I co z tego, ze napiszesz "turbiny pracuja ze stalym obciazeniem",
    jesli ono sie wlasnie zmienia.

    Ale cos chyba przesadzilem - pamietam 10GW, a teraz mi wychodzi, ze
    niecale 3.
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/5059904.stm
    http://www.nationalgridconnecting.com/managing-the-c
    up/
    https://en.wikipedia.org/wiki/TV_pickup

    No to polowe z tego zalatwia jedna stacja
    https://en.wikipedia.org/wiki/Dinorwig_Power_Station

    No i zastartowac potrafi w 12-16s - o ile sie ja wczesniej rozkreci w
    powietrzu ... ze tez nie maja potem problemu z udarami przy puszczaniu
    wody.

> [...]
    >znacznego obciążenia jest zabójcza dla systemu energetycznego.
    >Na szczęście udało się odwieść decydentów od tego pomysłu.

    A ta energetyka wtedy chyba znacznie mniejsza niz dzisiaj ...

    P.S. Elektryfikacja socjalistyczna jakos nie calkiem sie udala
    http://krakow.naszemiasto.pl/archiwum/elektryfikacja
    -kraju-na-finiszu,18539,art,t,id,tm.html

    Bez pradu w 2010 ?

    J.

  • 23. Data: 2016-03-03 05:19:41
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    Rozległa awaria zasilania, do której doszło 14 sierpnia 2003 około
    godziny 16:10 w północno-wschodniej części Stanów Zjednoczonych oraz
    prowincji Ontario w Kanadzie. Mogła ona dotknąć łącznie około 55 mln
    ludzi. Konsekwencją awarii było wyłączenie 265 elektrowni.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Awaria_zasilania_w_USA
    _i_Kanadzie_w_2003
    Tego nie napisali, ale podobno wzrosła liczba urodzin w 9 miesięcy po
    tej awarii. :)

    Podobno przed blackoutem nie ma 100% zabezpieczeń.
    http://www.cire.pl/pliki/2/przygotblackout.pdf

    WM

  • 24. Data: 2016-03-03 13:55:18
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 1 marca 2016 18:31:12 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:
    > Niekoniecznie sami Brytole. Nie mam pod ręką danych, ale podejrzewam że
    > na czas skoków zapotrzebowania na moc skądś ta energia musi się brać. A
    > najprościej z importu, co się UE niekoniecznie musi podobać.

    Brytole mają "link" na stały ląd, którym można puścić max. 500MW.
    Więc słaby ten pomysł z importem, bo to kropla w morzu (chwilowych) potrzeb ;)

    L.