  • 1. Data: 2013-04-24 23:56:05
    Temat: lutowanie goldpinów i innych "złoconych" wynalazków
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    Pojawił się niedawno wątek na temat kontaktu "złoconych" styków z
    cynowanymi, a ja mam pytanie od innej strony. Czy zauważyliście jakieś
    problemy z lutowaniem tzw. goldpinów? Osobiście mam z tym zawsze kłopot,
    bo skubane jakoś tak niechętnie biorą lut (normalny, ołowiowy) w
    przeciwieństwie do wszystkich pozostałych elementów czy to
    przewlekanych, czy to SMD. Mocne grzanie oczywiście kończy się topieniem
    plastykowych elementów złącza. Ostatnio trafiły mi się jakoś wyjątkowo
    toporne, do tego stopnia że musiałem najpierw iglakiem "poprawić" im
    powierzchnie lutowanych końców. Jakieś mądre rady, doświadczenia?

    Jakub Rakus

  • 2. Data: 2013-04-25 00:15:04
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 24.04.2013 23:56, Jakub Rakus wrote:
> [...]
    > toporne, do tego stopnia że musiałem najpierw iglakiem "poprawić" im
    > powierzchnie lutowanych końców. Jakieś mądre rady, doświadczenia?

    Kupować goldpiny powlekane złotem a nie srebrne, które są chyba
    niklowane - też się naciąłem nie tak dawno temu.

    Ewentualnie lutownica na 380-400 stopni i bardzo krótkie lutowanie -
    plastik nie powinien zdążyć się stopić.

    Michoo

  • 3. Data: 2013-04-25 01:53:21
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-04-24 23:56, Jakub Rakus pisze:
> [...]
    > toporne, do tego stopnia że musiałem najpierw iglakiem "poprawić" im
    > powierzchnie lutowanych końców. Jakieś mądre rady, doświadczenia?
    A lutujesz jakieś nowe, świeżo rozpakowane, czy coś z szuflandii? Bo z
    nowymi chyba nigdy problemu nie miałem, a z czymś co leżało w kartonach
    w piwnicy 3 lata z dostępem powietrza - to nawet i zwykłe oporniki
    wywalałem, bo się lutować nie chciały.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 4. Data: 2013-04-25 09:48:40
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    > toporne, do tego stopnia że musiałem najpierw iglakiem "poprawić" im
    > powierzchnie lutowanych końców. Jakieś mądre rady, doświadczenia?

    Trzeba kupować GOLDpiny. Nie wszystko złoto co się świeci.
    K.

  • 5. Data: 2013-04-25 10:39:04
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 25.04.2013 01:53, BartekK pisze:

> [...]
    > nowymi chyba nigdy problemu nie miałem, a z czymś co leżało w kartonach
    > w piwnicy 3 lata z dostępem powietrza - to nawet i zwykłe oporniki

    Świeżo kupione, nie wyglądają też żeby u sprzedawcy przeleżały nie
    wiadomo ile. Jeśli chodzi o "stare" oporniki mechaniczne potraktowanie
    końcówek zawsze pomaga.

    Jakub Rakus

  • 6. Data: 2013-04-25 10:40:53
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 25.04.2013 09:48, John Smith pisze:

    > Trzeba kupować GOLDpiny. Nie wszystko złoto co się świeci.
    > K.

    A jak mam to sprawdzić? Nosić do sklepu zestaw odczynników? A jak kupuje
    przez internet to co?

    Jakub Rakus

  • 7. Data: 2013-04-25 10:58:18
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

> [...]
    > toporne, do tego stopnia że musiałem najpierw iglakiem "poprawić" im
    > powierzchnie lutowanych końców. Jakieś mądre rady, doświadczenia?

    Przyzwoity topnik i problem znika. Polecam Kester 2331.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 8. Data: 2013-04-25 12:25:42
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Często lutuję goldpiny do wyświetlaczy lcd stopem 60/40 i lutuje się
    doskonale. Może coś z cyną nie tak?

    PC

  • 9. Data: 2013-04-25 18:48:23
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Jakub Rakus napisał:
> [...]
    > toporne, do tego stopnia że musiałem najpierw iglakiem "poprawić" im
    > powierzchnie lutowanych końców. Jakieś mądre rady, doświadczenia?

    Złoconych czy "złoconych"? Jak złoconych - sporo cyny, dosyć długo grzać
    żeby cyna dokładnie złoto rozpuściła w objętości - przy krzepnięciu
    wytrącą się inkluzje twardej, kruchej i źle przewodzącej fazy
    międzymetalicznej cyna - złoto. Jak się wytrącą w objętości cyny to
    wpływ mają pomijalny (niewielką część przekroju przesłonią), jak
    pozostaną w postaci zwartej warstwy na styku cyna - końcówka to znacznie
    pogorszą kontakt.

    A jeżeli "złocone" czyli pokryte azotkiem tytanu - ja bym to cholerstwo
    zeskrobał...

    --
    Darek

  • 10. Data: 2013-04-25 18:49:08
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik PC napisał:
    > Często lutuję goldpiny do wyświetlaczy lcd stopem 60/40 i lutuje się
    > doskonale. Może coś z cyną nie tak?

    Raczej ze "złotem"...

    --
    Darek